Povodně 2024: Voda ničila tratě, cesty i nádraží
ČESKÁ REPUBLIKA - Intenzivní několikadenní deště v polovině září 2024 rozpoutaly peklo. Povodně, které na mnohých místech předčily i ty z roku 1997, ničily železniční tratě, silnice, domy a výrazně poškodily celé vesnice a města.
Informační portál Vlčoun.cz nabízí souhrn důležitých událostí, které v září 2024 zastavily život hned v několika krajích a které způsobily miliardové škody...
Poškozená a podemletá trať z Opavy do Malých Hoštic (16. září 2024, FB/Lukáš Čás)
Meteorologové již v týdenním předstihu varovali začátkem září, že se blíží něco, co může být problém. Řeč byla o bouři Boris, u které meteorologické modely předpokládaly, že bude právě na Českou republikou a okolními státy velmi silná a přinese intenzivní několikadenní deště. Několik dní před příchodem této bouře meteorologové zpozornili, protože jev začal být daleko horší. Na základě toho začala česká města i jednotliví dopravci varovat před možnými komplikacemi. České dráhy například apelovaly na cestující, aby se na cestu zásobili dostatečným množstvím jídla, pití a životně důležitými léky pro případ, že by vlaky někde vlivem dešťů uvízly.
Největší srážky se předpokládaly od čtvrtku 12. do neděle 15. září. Zatímco čtvrteční den byl ve znamení mírných dešťů, které stačily všechny české vodní nádrže zadržovat, první větší problémy přišly v pátek 13. září. Zprvu šlo jen o rušení dopravních akcí, které se měly konat v sobotu. Kvůli nepříznivému počasí tak byl zrušen Den ostravských dopraváků nebo třeba Den otevřených dveří dopravního podniku v Liberci. Jinak kromě krátkodobých zatopení podjezdů v Brně a Havířově nedocházelo k žádným větším komplikacím. Až večer...
Čtěte také...
- Vytrvalé deště ochromí dopravu, hrozí povodně (vydáno 11. září 2024)
- Vezměte si léky a pití, varují ČD kvůli povodním (vydáno 12. září 2024)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Podchod ve stanici Ostrava-Svinov plný vody (16. září 2024, Správa železnic)
V pátek večer byl již zastaven provoz na téměř deseti tratích, kde došlo k pádu stromů na trať. U Prahy došlo k sesunutí skály, na jiných místech do popadaných stromů vlaky dokonce narazily. V pohotovosti byla i Správa železnic, která posílila své služby tak, aby nápor mimořádných událostí bylo možné řešit co nejrychleji. V Praze vzhledem ke stoupající hladině Vltavy začínají končit jednotlivé přívozy. Dešťová voda se pak dostala i do vestibulu stanice metra Muzeum na trase C.
Stoupající hladiny řek a potoků začínají omezovat provoz městské dopravy. Porubka v Ostravě zaplavila točnu Vřesinská a část tramvajové tratě do Budišovic, a proto tady musel dopravní podnik zastavit provoz. V jednu chvíli byla situace natolik kritická, že ani náhradní autobusy nejezdily, protože všechny silnice byly zapadané stromy nebo zaplavené. Postupně přibýval počet železničních tratí, na kterých byl zcela zastaven provoz. Stromy v podmáčené půdě začaly padat jeden po druhém. Odpoledne byl počet tratí, kde vlaky vůbec nejezdily, na čísle 25 a stále stoupal. Nasycené řeky pak začaly úřadovat především v Moravskoslezském a Olomouckém kraji, kde začaly pustošit jednu trať za druhou.
Zaplavované hlavní nádraží v Ostravě (16. září 2024, Správa železnic)
Ve městech se opět rozeznívá slovo evakuace, řada hrází hrozí protržením, ale všechny nakonec - oproti sousednímu Polsku - nápor vody zadržely. Rozvodněné řeky začaly zaplavovat trať mezi Ostravou a Opavou, kde voda zaplavila celé nádraží v Háji ve Slezsku a podemlela trať u Třebovic. V noci ze soboty na neděli byl z preventivních důvodů zastaven také provoz na hlavním železničním koridoru mezi Hranicemi na Moravě a Ostravou, ze samotné Ostravy pak klesal počet tratí, na kterých mohly vlaky ještě jezdit. Definitivní tečku pak způsobil silný hodinový přívalový déšť, který během nedělního rána zničil to, co ještě nebylo vážně poškozené. Denní světlo a především sociální sítě pak postupně odkrývaly to, co v noci a nad ránem bylo zničeno.
Kvůli stoupající hladině řek Morava, Opava a Odra se pod vodou ocitla řada nádraží včetně toho hlavního ostravského i nádraží ve Svinově. Vlaková doprava odtud se na několik dnů zcela zastavila. Svět obletěla situace na Jesenicku a Krnovsku, kde během pár hodin přišly o střechu nad hlavou stovky obyvatel. Stejnou rychlostí se ale objevily i fotky zaplavených nádraží a podchodů, jako například na Svinově. A stejně rychle sociální sítě obletělo video zachycující fatální poškození tratě mezi Opavou a Malými Hošticemi. Stejně dopadly desítky dalších tratí. Na podrobný průběh se můžete podívat v online reportážích níže. V neděli 15. září pak ani sám Informační portál Vlčoun.cz nedokázal online zpravodajství zpracovávat, protože i sídlo redakce se potýkalo s následky povodní.
Čtěte také...
- ONLINE: Voda brzdí vlaky, prosakuje i do metra (vydáno 13. září 2024)
- ONLINE: Déšť sílí, vlaky stojí na desítkách tratí (vydáno 14. září 2024)
- ONLINE: Vlaky na Ostravsku dlouho nepojedou (vydáno 16. září 2024)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Zaplavené nádraží v Háji ve Slezsku (16. září 2024, FB/Dušan Vlk)
Následující dny jen postupně odhalovaly zkázu, kterou intenzivní deště napáchaly. Obyvatelé, města, kraje, ale i dopravci se ale shodli, že povodně byly srovnatelné s těmi, které Moravy postihly v roce 1997. A mnohde byly i daleko horší. V pondělí 16. září Správa železnic uvedla, že provoz byl zastaven na šesti desítkách tratí. Hasiči Správy železnic od pátku řešili přes 280 událostí souvisejících s povodněmi, předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun. Na mnoha místech teprve v pondělí začaly jezdit náhradní autobusy místo vlaků.
Voda poškodila také známou a turisticky atraktivní úzkokolejnou dráhy z Osoblahy. "Řádění ničivé povodně bylo na Osoblažsku opravdu katastrofální. Zničený je nejen kolejový svršek ale také většina domů v obcích. Vozidla na úzkokolejce by měla být v pořádku, nádraží mají vyplavené sklepy," upřesnil provozovatel na sociálních sítích. A pod vodou se ocitly také důležité výrobní závody Škodovky v Šumperku a ostravském Martinově. Již pár dnů poté proběhla pečlivá analýza celkové situace s cílem posoudit rozsah škod a dopady na provoz. Podle záznamu, který společnost poskytla, se částečně pod vodou ocitly opravované tramvaje pro Prahu, ale třeba i novostavba vozů pro Plzeň.
Čtěte také...
- Škody na železnici půjdou do stovek milionů (vydáno 16. září 2024)
- Déšť podemlel trať z Osoblahy do Třemešné (vydáno 17. září 2024)
- Po povodních začínají jezdit náhradní autobusy (vydáno 17. září 2024)
- Následky povodní stále brzdí provoz tramvají (vydáno 18. září 2024)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Uzavřený podchod ve stanici Ostrava-Svinov (18. září 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
S problémy na několik týdnů se pak potýká také městská doprava v Ostravě a Opavě. V Ostravě došlo k odstavení čtyř tramvajových tratí, respektive u dvou došlo k zaplavení a u dvou došlo k zaplavení měnírny. Tramvaje tak několik dnů nejezdily do Martinova. I po dvou týdnech od povodní tramvaje stále nejezdily z Hranečníku na Novou Huť, v trase celé jednokolejky z Vřesinské do Budišovic ani z Přívozu na točnu Hlučínská. Poslední dvě tratě byly totiž povodněmi výrazně poškozeny a jsou tak nezpůsobilé provozu tramvají.
Již od pátečního odpoledne 20. září bylo částečně obnoveno spojení Prahy s Ostravou, vlaky totiž mohly díky zprovoznění polanecké spojky začít jezdit z Hranic na Moravě až na nádraží Ostrava-Vítkovice. První vlak Českých drah sem dorazil před polednem v sobotu 21. září a stal se tak symbolem opětovného zapojení Ostravska do sítě železnic. Od pondělí 23. září pak byl obnoven provoz na svinovském nádraží, kam se postupně vrací vlaky dálkové i osobní. Osud mnohým tratím ale tak nakloněn není. Nejvíce jsou poškozené tratě na Jesenicku a Opavsku a obnovení provozu bude trvat dlouhé měsíce. Ministr dopravy Martin Kupka se ale zavázal, že se pokusí, aby vlaky jezdily na většině poškozených tratích nejpozději do čtyř měsíců.
Čtěte také...
- Správa železnic chystá návrat spojů do Ostravy (vydáno 19. září 2024)
- Dálkové vlaky se postupně vrací na Ostravsko (vydáno 20. září 2024)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
První popovodňový vlak z Prahy, který dojel do Ostravy (21. září 2024, Vlčoun/Filip Vlček)