XIII. Pražská muzejní noc 2016
PRAHA - Již třináctý ročník Pražské muzejní noci v sobotu 11. června opět oživil centrum hlavního města. Oproti předchozímu ročníku sice došlo ke snížení počtu autobusových linek, přibylo ale otevřených institucí.
Co ovšem zůstalo zcela beze změny, je to, že návštěvníci mohli autobusové linky a také většinu muzeí využít zcela bezplatně...
První přijíždějící autobusy na linky muzejní noc (11. června 2016, Jakub Lachout).
Návštěvníci a obyvatelé Prahy, kteří v sobotu 11. června zavítali do centra hlavního města, jistě neprohloupili. V netradiční dobu se totiž otevřela řada muzeí, galerií a dalších kulturních institucí. Oproti loňského ročníku se v letošním roce otevřelo celkem 80 objektů celkového počtu 52 institucí. Mezi nováčky byly například Český rozhlas, Národní památník hrdinů heydrichiády nebo třeba Slovenský dom v Prahe.
Aby se návštěvníci mohli komfortně a jednoduše přepravovat mezi jednotlivými muzei, připojil se i letos k akci Dopravní podnik hlavního města Prahy, který zajistil bezplatnou autobusovou dopravu na celkem deseti linkách, z nichž devět mělo centrální přestupní bod stejně, jako v minulých letech, na Staroměstské.
Linka číslo 1 na Vítkov a 2 do Troji na Staroměstské (11. června 2016, Jakub Lachout).
"Pražská muzejní noc se za 13 let své existence stala neoddělitelnou součástí pražského kulturního života. Jsem velice rád, že je Dopravní podnik hlavního města Prahy tradičně součástí této události a může návštěvníkům nabídnout přímé spojení s kulturou v našem městě," uvedl před zahájením třináctého ročníku Pražské muzejní noci Jiří Štábl, tiskový mluvčí dopravního podniku.
Vyjelo sedmdesát nízkopodlažních autobusů
Dopravní podnik na deset zvláštních linek vypravil celkem 68 nízkopodlažních autobusů a k nim ještě měl k dispozici po celou dobu trvání akce dalších pět zálohových autobusů, které využíval pro krátkodobé nahrazení porouchaných autobusů. Intervaly autobusových linek reagovaly opět na předpokládanou poptávku i zkušenosti z minulých ročníků. Linky číslo 3, 4, 7 a 9 proto jezdily každých 5minut, linky číslo 1, 2, 5 a 8 každých 7 až 8 minut, linka číslo 6 každých 10 minut a linka číslo 10 pak každou čtvrthodinu.
Trojka jezdila po magistrále tradičně na Vyšehrad (11. června 2016, Jakub Lachout).
První spoje i letos vyjely ze Staroměstské současně v 18.30 hodin, poslední spoje odtud odjížděly v 1.00 hodinu s výjimkou autobusové linky číslo 6, která naposledy ze Staroměstské vyjela v 0.40 hodin, a linky číslo 8 s posledním spojem v 0.50 hodin. Atypická linka číslo 10 zahájila provoz ze Smíchovského nádraží v 18.50 hodin, poslední spoj odtud pak vyrazil v 1.05 hodin a o tři minuty později od MeetFactory.
Podívejte se, kudy autobusy jezdily
Akudy tedy linky jezdily? Autobusová linka číslo 1 jela ze Staroměstské po známé a tradiční trase přes Florenc na Vítkov, kde se návštěvníkům otevřel Národní památník písemnictví. na této trase bylo možné navštívit také Armádní muzeum pod Vítkovem.
Centrální přestupní bod se zoologickou zahradou v Troji spojovala linka číslo 2, která po své trase odbavila také řadu muzeí a galerií v Holešovicích. Vyjmenujme tak například Veletržní palác, Lapidárium na holešovickém výstavišti nebo zámek v Troji. Protože linka letos poprvé využívala Trojský most, nezajížděla do terminálu na Nádraží Holešovice, a tak lidé do Technického a dokumentačního muzea pražské energetiky museli kousek pěšky.
Linka číslo 4 manipulující poblíž dočasných odstavů (11. června 2016, Jakub Lachout).
Linka číslo 3 byla jednou ze dvou linek, na kterou Dopravní podnik hlavního města Prahy vypravoval kloubové autobusy. Její trasa vedla z velké části po pražské magistrále, kdy ze Staroměstské jela po nábřeží a u Florence najela na důležitou dopravní tepnu. Cestou obsloužila horní část Václavského náměstí, na I.P.Pavlova mohli lidé navštívit třeba Stomatologické centrum nebo Muzeum Antonína Dvořáka a přes Karlov se zastávkou u Muzea Policie České republiky dojela až na Vyšehrad. Při cestě zpět místo u Muzea zastavovala až u hlavního nádraží, kde byl veřejnosti zpřístupněn vládní salonek.
Čtyřka vozila návštěvníky muzejní noci přes Klárov okolo střešovické vozovny fungující coby Muzeum městské hromadné dopravy v Praze na Hradčanské náměstí před vstupní bránu do Pražského hradu.
Okružní linka číslo 5 ke Švandovu divadlu (11. června 2016, Jakub Lachout).
Okružní charakter si letos udržela linka číslo 5, která ze Staroměstské jezdila přes Karlovy Lázně, Švandovo divadlo, Hellichovu a Malostranské náměstí na Staroměstskou. Během svojí trasy obsloužila především objekty v centru Prahy, na levém břehu Vltavy bylo možné navštívit například Národopisné muzeum.
Druhou linkou, na kterou byly nasazeny kloubové autobusy, byla linka číslo 6, kterou lze pojmenovat také jako expresní linku. Trasa totiž spojovala Staroměstskou se vzdálenějším Leteckým muzeem ve Kbelích. Vybrané spoje navíc každých 30 minut dojížděly až do Ctěnic, kde se návštěvníkům otevřel Zámecký areál Ctěnice. Na své trase autobusy zastavovaly kromě vyjmenovaných zastávek také na Proseku a v Letňanech, a to pro lepší návaznost.
Linka číslo 1 projíždí okolo stojícího autobusu linky 6 (11. června 2016, Jakub Lachout).
Linka číslo 7 posilovala spojení centrálního přestupního uzlu s Klárovem, a dále vedla přes Letnou do zastávky Veletržní. Tady bylo možné navštívit Národní technické muzeum nebo Národní zemědělské muzeum. Součástí prvně uvedeného muzea byla také vystavena historická Karosa z roku 1982 spolku Veteráni dopravní techniky společně s ukázkou dobového odbavovacího a informačního systému.
Je libo kulturu nebo populární hudbu?
Osmička byla určena především pro obsluhu institucí v Praze 6. Ze Staroměstské jela Letenským tunelem do dočasné zastávky Korunovační (Muzeum kávy Alchymista) a dále přes Pelléovu (například Galerie Villa Pellé) a Dejvickou a okolo Vozovny Střešovice dojela do zastávky Obora Hvězda, kde bylo možné navštívit otevřený Letohrádek Hvězda. Zpáteční cesta pak měla ještě zastávku u Muzea populární hudby.
Linka číslo 7 na Muzejní čerpá prestávku u Staroměstské (11. června 2016, Jakub Lachout).
Poslední linkou vyjíždějící z centrálního přestupního uzlu Staroměstská byla linka číslo 9. Ta vyjela přes Karlovy Lázně a přes dočasnou zastávku Masarykovo nábřeží, kde bylo možné navštívit například Zpěvácký spolek Hlahol dojela až na Výtoň, kde se návštěvníkům otevřela Podskalská celnice. Přes Albertov a Karlovo náměstí se pak autobus linky číslo 9 vrátil na I.P.Pavlovu, kde pak okolo hlavního nádraží najelv zastávce Pernerova na trasu linky číslo 1, po které se vrátil na Staroměstskou.
Linka číslo 10 oplývala hned dvěma unikáty. Jednak nevyjížděla ze Staroměstské, ale až ze Smíchovského nádraží a jednak šlo o nejkratší linku. Spoj totiž po třech minutách dojel ke galerii MeetFactory, odkud se pak zase vracel zpět na Smíchovské nádraží.
Na Oboru Hvězda jezdila linka číslo 8 (11. června 2016, Jakub Lachout).
Pražská muzejní noc má v hlavním městě dlouholetou tradici. Z hlediska dopravy jde ale každoročně o pečlivě připravovanou akci s vysokým důrazem na bezproblémový průběh. Dopravní podnik hlavního města Prahy i letos potvrdil, že organizovat podobné akce umí. Všem pracovníkům podílejícím se na přípravě a organizaci, řidiče a dispečery nevyjímaje, patří velký dík.
Připomeňme, že Pražskou muzejní noc pořádají Národní muzeum, Dopravní podnik hlavního města Prahy a Asociace muzeí a galerií České republiky ve spolupráci s dalšími institucemi
Letos nechyběla ani devítka na Výtoň a Albertov (11. června 2016, Jakub Lachout).