Trocha historie... Jsme s vámi již osm let!
S Vlčounem se můžete na webu setkávat od března 2005. Letos, v roce 2013, jsme s vámi již osm let. Průběžně se webové stránky přizpůsobovaly možnostem internetu, dovednostem Týmu Vlčoun.cz a v neposlední řadě také požadavkům čtenářů. A jak se vlastně web změnil?
Přinášíme Vám unikátní průřez historií webových stránek. Sami porovnejte, jak se měnila grafika, dynamika a další vlastnosti webu. Váš názor nám pak můžete posílat buď na mail uvedený zde nebo můžete psát do Návštěvní knihy...
Tak pojďme společně vzpomínat na doby dávno minulé... :-)
Vzhled webu 5. dubna 2005. Print Screen pořízen 29. července 2011.
Úplně poprvé se webové stránky o ústecké a pražské dopravě objevily 12. března 2005 na adrese vlcoun.tovara.cz. Tehdy jsem ani netušili, jakým směrem se web bude ubírat.
"První myšlenkou webu bylo sjednotit informace a dosavadní vlastní poznatky z oblasti dopravy. Nicméně absence fotoaparátu byla znát v návštěvnosti webu, který měl cirka deset návštěv týdně," vzpomíná Filip Vlček, autor webu. Úsilí vynaložené při tvorbě webu se tak maximálně míjelo účinkem.
Vzhled webu 21. června 2005. Print Screen pořízen 29. července 2011.
Základní výstavba stránek skončila 1. května téhož roku. "Vzhledem k absenci připojení k internetu doma jsem si vždy webové stránky připravil v programu FrontPage a druhý den jel ke své dobré kamarádce Michaele Venkové, která internet doma měla, a stránky jsem na ftp. prostor nahrál," vysvětluje Filip Vlček.
Právě z toho důvodu pak v průběhu června vznikla dočasná úvodní stránka, na které bylo počítadlo přístupů. "Tehdy jsem neměl ani potuchy o tom, co je to HTML," dodává Vlček.
Vzhled webu 27. srpna 2005. Print Screen pořízen 29. července 2011.
Už v závěru srpna se na webu poprvé objevuje zelená barva, ale pouze v záhlaví webu. Postupně se při dalších aktualizacích dostávala tmavě zelená také do menu a světle zelený podklad byl na všech ostatních stránkách. Grafická úprava webu byla dokončena až 26. září 2005.
Přibližně v té době také vznikal předchůdce takzvaných speciálů. Sekce Dobronice u Bechyně obsahovala jako první červnový výlet právě na jih Čech v roce 2005. První fotky vznikly na malý fotoaparát, kam se vešlo jen pár snímků. Prakticky šlo o první autorské fotografie umístěné na webových stránkách vlcoun.tovara.cz...
Vzhled webu 31. prosince 2005. Print Screen pořízen 29. července 2011.
Postupně se ještě upravovalo například interní řazení složek a vypilovával obsah. Vznikla další sekce, a sice Plzeňská doprava. Nicméně její historie skončila 6. ledna zřízením sekce Odjinud. O tom ale později... Web se dostal do roku svojí existence. Přesto se rozšířil jen mezi známé. Například k 31. březnu 2006, tedy po roce provozu, bylo evidováno pouhých 395 přístupů.
"Dřív jsem to tak nebral. Bylo to jen vyplnění volného času," vysvětluje Filip Vlček.
Vzhled webu 30. června 2006. Print Screen pořízen 29. června 2011.
Duben byl měsícem, kdy byl web výrazně rozšířen zřízením sekce Povodňový speciál 2006. Na přelomu března a dubna totiž Ústecko zasáhly povodně, které následně podstatným způsobem omezily provoz městské dopravy.
Fotopostřehy byl další speciál, který se 1. června 2006 objevil na pozvolna se rozrůstajícím webu. Šlo o první možnost, jak se mohli návštěvníci zapojit do chodu webu. Autorem nápadu byl Daniel Rodina, jeden z přispěvatelů. Za dobu existence stránek tak přes deset čtenářů přispělo svými fotopostřehy z oblasti dopravy celkem 35 krát.
Vzhled webu 1. července 2007. Print Screen pořízen 29. července 2011.
V závěru dubna se z obyčejné stránky "Dobronice u Bechyně" stal právoplatný speciál, neboť vzniklo hned několik dalších stránek týkajících se jižních Čech. Stránky se tak poprvé staly také z části osobními, neboť obsahovaly fotografie z výletů a dovolených...
A počet návštěv? K 31. prosinci 2007 uvádělo počítadlo přístupů celkem 5 763 návštěv :-)
Vzhled webu 17. února 2008. Print Screen pořízen 29. července 2011.
Rok 2008 s sebou přinesl další z řady velkých Speciálů - Odjinud, do kterého byla přesunuta zrušená sekce Plzeňská doprava. "Jednak to bylo dáno tím, že Plzeň byla pro Tým Vlčoun.cz dost z ruky, a jednak nám odpadl informátor. Takže jsme se rozhodli Plzeň zrušit a pořízené informace přesunout do sekce Odjinud," vysvětlil Filip Vlček, tvůrce webu.
S bývalým kamarádem jsme si v říjnu 2008 pořídili autobus Karosa C 734.00. A abychom ho zpropagovali, tak byl prostor dán na mém webu i jemu. To je ale samostatná kapitola, o které se dočtete níže...
Vzhled webu 23. prosince 2008. Print Screen pořízen 29. července 2011.
Velká zdravotní indispozice, která se začala projevovat již v závěru roku 2008, vyústila v dubnu 2009 v operaci. Následné zotavování se ovšem protáhlo natolik, že chod webu byl až na výjimky zastaven. A to v době, kdy se začala zvyšovat návštěvnost: k 30. dubnu 2009 bylo evidováno celkem 11 361 návštěv.
"Tehdy jsem začal vážně přemýšlet, že s webem skončím. Postupně se rozhýbala prakticky pouze stránka o Karose, ten základní web ale stál," vzpomíná na kritické období autor webu.
Nakonec ale rozhodnutí padlo. A od podzimu 2010 byly zahájeny práce na obnovení provozu webu. A právě to byl takový mezník, který si zasloužil po letech slibů konečně vlastní doménu.
Vzhled i-portálu 29. července 2011. Print Screen pořízen 29. července 2011.
K zahájení provozu i-portálu Vlčoun.cz na samostatné doméně www.vlcoun.cz došlo 12. června 2011. K této přelomové změně došlo především na základě zjednodušení práce při administraci webu. Doba přípravy článku se tak, včetně úpravy fotografií, zkrátila o polovinu.
A návštěvnost začala prudce stoupat... Jen první měsíc (Od 12. června do 12. července 2011) jsme evidovali přes 700 přístupů!
Společně s tím byla také zahájena spolupráce s webovými stránkami mhd.blgz.cz. I ty nabízí informace o ústecké dopravě, ovšem z jiného pohledu. Oba weby spolu ovšem navzájem spolupracují.
Facebooková stránka Vlčoun.cz. Print Screen pořízen 29. července 2011.
V neposlední řadě byla společně s webem zprovozněna 2. července 2011 také facebooková stránka. Čtenáři, kteří si našli stránku "Vlčoun.cz" a přidali se do ní, tak mezi prvními vědí, k jaké aktualizaci na webu došlo.
Web o Karose C 734.00...
Vzhled sekce začátkem roku 2009. Print Screen pořízen 29. července 2011.
Samostatnou kapitolou, bohužel rovnou i s koncem, byla webová adresa karosa.tovara.cz. S, dnes již bývalým, kamarádem jsme si pořídili autobus Karosa C 734.00. A abychom ho zviditelnili, založili jsme mu stránky. Přesně 17. října, respektive 30. října 2008.
Vzhled webu v květnu 2009. Print Screen pořízen 29. července 2011.
Původní stránky byly jako součást starých Vlčounových stránek. Tudíž se graficky nijak nevymykaly zelené barvě. Nicméně i tady zvítězil komfort při administraci, a tak se na nové doméně karosa.tovara.cz čtenářům objevil nový web.
Na jeho obsah vzpomíná Filip Vlček. "Web měl mít informační hodnotu především pro žadatele o dopravu a přepravu. Zájemce si mohl přes kontaktní formulář objednat dopravu pro školní výlety nebo třeba osobní akce. Lidé tady pak našli kromě nutných Stručných a jasných přepravních podmínek také fotografie z již proběhlých akcí," poznamenal.
Vzhled webu v závěru své existence. Print Screen pořízen 29. července 2011.
Osobní rozepře, která vyústila v konec dlouholetého přátelství, však byla příčinou, proč web skončil. Nejprve od listopadu 2010 byly pozastaveny aktualizace webu a posléze ke dni 4. ledna 2011 byl web trvale zrušen.
"Je to velká škoda, protože kvůli zpackanému přátelství přišla vniveč také přibližně dvouletá práce na webu. Navíc jsme byli pár dnů před odesláním žádosti o registraci jako občanské sdružení," dodal Vlček. Podle něj by se tím otevřely další možnosti a s největší pravděpodobností také přísun peněz.
Web po svém zrušení. Print Screen pořízen 29. července 2011.
A plány do budoucna...?
Plány do budoucna jsou, ale není na ně zatím čas. Prioritou je dokončení základní nabídky i-portálu Vlčoun.cz. Až potom bude čas na další rozvoj webu. Nechte se překvapit... ;-)
Tým Vlčoun.cz