Rozšíření tramvajových tratí v Praze pokračuje
PRAHA - Zhruba za deset let by mohli obyvatelé Bohnic cestovat do centra Prahy tramvají. Ty by měly vyjet také mezi Dvorci, Budějovickou a Michlí. Počítá s tím hlavní město, které schválilo projekt těchto tratí.
Realizací obou projektů by se pražská tramvajová síť, kterou čeká v následujících letech velký boom, měla rozšířit o dalších minimálně 8 kilometrů...
Ilustrační foto (nedatováno, Vlčoun/Filip Vlček)
"Obě tratě jsou zásadními součástmi jižní a severní části tramvajového okruhu Prahy, který umožní nová atraktivní spojení veřejnou dopravou a rychlejší jízdní doby bez zbytečného zatěžování centra města. Zprovozněním Dvoreckého mostu a vybudováním tramvajové tratě Dvorce - Budějovická - Michle zajistíme výhodné, kapacitní a lokálně bezemisní spojení Prahy 4 a Prahy 5. Umožní nám to nahradit velmi intenzivní autobusovou dopravu tramvajemi," uvedl náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib a dodal, že odhadované náklady na výstavbu tramvajové tratě Dvorce - Budějovická - Michle jsou zhruba 1,7 miliardy korun, zahájení výstavby se předpokládá v roce 2029, zprovoznění pak o dva roky později.
Tramvajová trať Dvorce - Budějovická - Michle bude od současných zastávek Dvorce vedena ulicemi Jeremenkova, Olbrachtova, Vyskočilova a V Zápolí do Pekárenské ulice, překříží Ohradní ulici a bude pokračovat k odstavnému nádraží. Po jeho okraji, mimo stávající komunikace, bude dále vedena do ulice U Plynárny, kde se v křižovatce s ulicí Nad Vinným potokem napojí na stávající tramvajovou trať, jak ve směru z centra i do centra. Celková délka tratě je dle existujících studií 4,8 kilometrů a předpokládá se na ní deset párů zastávek. V zastávce Olbrachtova (v současnosti Na Strži) vznikne přestupní vazba na metro D a v dopravním uzlu v zastávce Budějovická přestup na linku C.
Ilustrační foto (nedatováno, Vlčoun/Filip Vlček)
Budoucí potenciál přímého tramvajového spojení mezi Prahou 4 a Prahou 5 již nyní ukazuje vytíženost páteřní autobusové linky číslo 118 v úseku Budějovická - Smíchovské nádraží. "Na ni ve špičkách v pracovních dnech nasazujeme kloubové autobusy v intervalu 6 až 8 minut, a k tomu ve vybraném období přidáváme ještě vložené spoje. Na konci příštího roku očekáváme nárůst poptávky po tomto spojení v souvislosti se zkrácením trasy linky 118, která bude v úseku Dvorce - Lihovar využívat nový Dvorecký most," uvedl technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský. "Se zavedením tramvajové dopravy lze předpokládat opětovný nárůst poptávky," doplnil.
Tramvajová trať Dvorce - Budějovická - Michle byla prověřována v několika studiích. Úsek Dvorce - Budějovická byl prověřen technickou studií v roce 2007, navazující úsek pak v roce 2013. Část navržené trati vedená v Pekárenské ulici a mimo dnešní komunikace směrem k ulici U Plynárny pak byla prověřena ještě Územní studií Michle v roce 2019, která současně slouží pro změnu územního plánu. Studie potvrdily technickou reálnost vedení tramvajové trati a v lokalitě Michle doložily, že tramvajová doprava umožní vhodně obsloužit novou zástavbu v místě někdejších michelských pekáren.
Ilustrační foto (nedatováno, Vlčoun/Filip Vlček)
Praha také zahájila přípravy na novou trať spojující městské části Praha 6, Troja a Praha 8. Trať má být vedena z obratiště Nádraží Podbaba na sever Podbabskou ulicí, ve shodné trase s další připravovanou tratí Nádraží Podbaba - Suchdol. Součástí tohoto společného úseku je nová zastávka Hydrologický ústav. Na úrovni severního ostrohu Císařského ostrova se trať do Bohnic bude odpojovat od trati do Suchdola a po novém mostě přes Vltavu, který by se měl dotýkat zmiňovaného ostrohu, bude směřovat do Podhoří. Zde se počítá s párem zastávek sloužících k obsluze plánovaného nového vstupu do ZOO Praha.
Z Podhoří bude tramvajová trať pokračovat tunelem do Bohnic, kde se napojí do uliční sítě portálem v Mazurské ulici, a kde také vznikne pár zastávek Poliklinika Mazurská. Tramvajová trať poté odbočí na jih do Lodžské ulice a následně se v ulici K Pazderkám napojí na připravovanou trať Kobylisy - Bohnice. Odhadované náklady na výstavbu tramvajové tratě Podbaba - Troja - Bohnice jsou zhruba 6,5 miliardy korun. Zahájení výstavby této tramvajové tratě připadá do úvahy nejdříve v roce 2030, její zprovoznění lze očekávat v roce 2034.
Ilustrační foto (nedatováno, Vlčoun/Filip Vlček)
"Význam tramvajové tratě Podbaba - Troja - Bohnice je zásadní z hlediska rychlého a kapacitního propojení Prahy 6 a Prahy 8 městskou hromadnou dopravou. Je to preferovaná varianta propojení oproti projektu lanovky, kterou připravujeme, a u které v těchto dnech začal proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí," doplnil Zdeněk Hřib s tím, že v rámci dosavadní přípravy navrhované tratě Praha nechala zpracovat dílčí samostatné projektové studie pro úsek Podbaba - Troja, kde je hlavním prvkem most přes Vltavu a pro úsek Troja - Bohnice, kde jím je tramvajový tunel.
Studie proveditelnosti na mostní objekt byla zpracována v roce 2019. Studie sice uvažuje variantní polohy mostu, v připravovaném projektu se nicméně počítá s jižní polohou mostu vedenou přes ostroh Císařského ostrova, která byla již schválena usnesením Rady hl. m. Prahy 29. srpna 2017 v rámci dokumentu Akční plán a koncepce Císařského ostrova a jeho širšího okolí. Tramvajový tunel Troja – Bohnice byl podrobně prověřen před dvěma lety studií tramvajového propojení Bohnice - Podhoří. V letošním roce na tuto studii navázala další zpřesnění a prověření výškového řešení ve vazbě na aktuálně realizovanou výstavbu nemovitostí v prostoru nad uvažovaným tunelem.
Ilustrační foto (nedatováno, Vlčoun/Filip Vlček)