Konec tramvají T6A5 v Brně přijde do dvou let
BRNO - Tramvaje T6A5 v Brně dojezdí do dvou let. Informačnímu portálu Vlčoun.cz to potvrdil dopravní podnik s tím, že jejich hromadné vyřazování začne nejspíše v příštím roce. K dispozici zůstává zatím 18 vozů.
Generální opravy tramvají z devadesátých let by se již dopravnímu podniku nevyplatily. Budou tak vyřazovány v závislosti na dodávkách nových vozů...
Původně pražská tramvaj typu T6A5 v centru Brna (15. června 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Hranaté tramvaje T6A5, se kterými se od loňského července můžeme v běžném provozu v rámci republiky setkat již jen v Brně, dojezdí do dvou let. Jejich postupné vyřazování v těchto dnech začalo. Šest těchto tramvají nabídlo město Brno ukrajinskému městu Charkov. Podle zdrojů by mělo jít převážně o tramvaje, které v minulých letech Brno odkoupilo od pražského dopravního podniku pro pokrytí doby, než byl obnoven vozový park. Zatímco v Brně by je čekal šrot, válkou poničené město je opraví a nasadí do provozu, případně využije na náhradní díly. Brno svému partnerskému městu Charkov poslalo starší vozy MHD už v roce 2022.
"Dopravní podnik města Brna rozhodl o vyřazení šesti tramvají typu T6A5 ze svého vozového parku. Stejně jako v roce 2022 jsme proto oslovili naše partnerské město Charkov, zda by o tyto vozy nemělo zájem. Vnímáme, že jejich situace je nadále velmi těžká a zajištění či obnova infrastruktury ve městě je pro ně klíčovým tématem. Vedení Charkova tuto naši nabídku s díky přijalo. Jakmile tedy budou dokončeny formální záležitosti, vozy necháme na Ukrajinu přepravit. Předpokládáme, že se tak stane do konce tohoto roku," uvedla brněnská primátorka Markéta Vaňková.
Brnu zůstane celkem 18 vozů tramvají T6A5 (15. června 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
"V nejbližší době bychom je vyřazovali a nahrazovali novými tramvajemi Škoda 45T. Jejich generální opravy pro nás v tuto chvíli nejsou rentabilní. Jsme proto rádi, že tyto vozy můžeme poskytnout Charkovu, který je ještě může využít, a pomůžeme tak městu a jeho obyvatelům v jejich nelehké situaci,“ sdělil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna. Podle informací od vedení Charkova tramvaje poslouží zejména v běžném provozu s cestujícími, případně by byly využity na náhradní díly. Již v roce 2022 věnovalo Brno Charkovu dvě tramvaje typu T3 a šest trolejbusů typu 14Tr. Pokud bude chtít město tramvaje provozovat, musí nejprve v dílnách upravit šíři rozchodu kol, která je v ČR a na Ukrajině rozdílná.
Tramvaje T6A5 jsou vypravovány z vozovny Pisárky nejčastěji na linky číslo 2, 3, 10 a o víkendech také na linku číslo 9. "Tramvaje budeme vyřazovat oproti novým vozům Škoda 45T, které mají do Brna dorazit v letech 2025 a 2026," potvrdila pak na dotaz Informačního portálu tisková mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomaštíková s tím, že kromě šesti vozů, které poputují na Ukrajinu, zůstává v Brně dalších 18 provozuschopných vozů, tedy devět souprav.
Šestici tramvají T6A5 darovalo Brno na Ukrajinu (15. srpna 2024, Vlčoun/Filip Vlček)