Vodíkový autobus již vozí Pražany. Zkušebně
PRAHA - Cestující na autobusové lince číslo 170 mezi pražským Barrandovem a Jižním Městem vozí vodíkový autobus. Do konce července probíhá zaškolování řidičů, již od srpna pak bude autobus v provozu od rána do večera...
Dopravní podnik hlavního města Prahy linku 170 vybral s ohledem na průjezdný profil, její délku i kopcovitý terén, které v oblasti Barrandova musí zdolat...
Vodíkový autobus v den prezentace médiím (14. července 2023, DPP/Petr Hejna)
Dopravní podnik hlavního města Prahy ve spolupráci s hlavním městem a společnostmi Škoda Group a Orlen Unipetrol dnes zahájil na lince číslo 170 z Jižního Města na Pražskou čtvrť pilotní provoz vodíkového autobusu Škoda H’CITY. Praha se tak stala prvním městem v České republice, ve kterém jezdí vodíkový autobus v pravidelném provozu s cestujícími. Dopravní podnik jej do konce července bude nasazovat na lince číslo 170 zatím jen v pracovní dny na ranní a odpolední špičku jako pořadí 11, od srpna pak denně na celodenní provoz. Jeho domovskou garáží bude Kačerov. Na základě uzavřeného memoranda bude pilotní provoz probíhat dva roky s možností prodloužení o další dva roky.
O veškerou údržbu a servis se budou starat technici výrobce, společnosti Škoda Group, od které má dopravní podnik vozidlo pronajaté. Vodíkem se bude plnit večer po skončení výkonu na lince přejezdem z konečné zastávky Pražská čtvrť v první vodíkové plnící stanici v Praze, kterou letos na jaře v ulici K Barrandovu zprovoznila společnost Orlen Unipetrol. Dopravní podnik bude ve spolupráci s výrobcem průběžně vyhodnocovat jízdní vlastnosti, technické i ekonomické parametry z běžného provozu s cestujícími v podmínkách pražské MHD.
Prezentace vodíkového autobusu médiím (14. července 2023, DPP/Petr Hejna)
"Zkušební provoz vodíkového autobusu na pravidelné lince je důkazem toho, že Praha je lídrem ve využívání nejmodernějších technologií, chytrých a lokálně bezemisních energetických řešení. Intenzivně investujeme do rozvoje elektrické trakce, zejména metra D, tramvají i trolejbusů, ale s ohledem na možné krizové situace je strategické mít část dopravních prostředků MHD nezávislých na elektrické síti. Po zkušebním provozu v reálných podmínkách pražské MHD již budeme vědět, do jaké míry může vodíková technologie v Praze nahradit dieselové autobusy a být alternativou k elektrické trakci," řekl Zdeněk Hřib, první náměstek primátora pro oblast dopravy.
Linku číslo 170 pro testovací provoz prvního vodíkového autobusu DPP vytipoval na základě základních kritérií, jako je délka a profil linky či typ nasazovaného vozidla. Autobusová linka č. 170 zajišťuje tangenciální spojení barrandovského sídliště s oblastí Jižního Města. Patří mezi nejdelší městské linky se 40 kilometry na jeden oběh, má současně kopcovitý profil a je obsluhována 12metrovými autobusy typu Standard. Kromě toho trasa linky vede v blízkosti první pražské vodíkové plnící stanice.
Interiér vodíkového autobusu od Škodovky (14. července 2023, DPP/Petr Hejna)
Je to pro nás úplně nová technologie, kterou dopravní podnik potřebuje důkladně otestovat v běžném provozu s cestujícími ve specifických pražských podmínkách ve všech ročních obdobích a zjistit skutečné jízdní vlastnosti vozidla, jeho spotřebu, efektivitu a finálně náklady provozu. "Pokud bychom se v budoucnu rozhodli pořídit vodíkové autobusy, znamenalo by to současně buď výstavbu nové servisní haly nebo přestavbu některé ze stávajících tak, aby splňovala všechny bezpečnostní požadavky jako jsou čidla pro detekci v případě úniku vodíku nebo systém odvětrávání takového úniku, což by znamenalo další náklady," uvedl generální ředitel pražského dopravního podniku Petr Witowski.
Ten také zdůraznil, že pořizovací náklady vozidla jsou ve srovnání s referenčním naftovým zhruba čtyřnásobné, provozní pak dvojnásobné. !I přesto věříme, že podobně jako u elektrobusů se pořizovací i provozní náklady budou snižovat a vodík se stane významnou, lokálně bezemisní alternativou k čistým bateriovým elektromobilům, čímž umožní naplňovat klimatické závazky za současné diverzifikace zdrojů pohonu," doplnil ředitel.
Mezi klasickými autobusy ten vodíkový vyniká (14. července 2023, DPP/Petr Hejna)
"Do konce července potřebujeme dokončit školení dalších řidičů i technického personálu, proto následující zhruba dva týdny budeme vodíkový autobus nasazovat na linku číslo 170 na takzvané šejdry, tedy spoje v ranní a odpolední špičce, od srpna pak počítáme s jeho standardním denním vypravením v plném provozu včetně víkendů. Do konce července u něj předpokládáme denní nájezd kolem 215 kilometrů, při plném provozu zhruba 300 kilometrů za den, ročně pak zhruba 50 tisíc kilometrů," uvedl Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy dopravního podniku.
Dojezd vozidla na jedno naplnění vodíkových nádrží by měl dle údajů výrobce činit v městském provozu 300 až 350 kilometrů oproti běžnému dojezdu 500 až 600 kilometrů u naftových autobusů. Samotné vozidlo je kvůli vodíkovým nádržím a technologii palivového článku na střeše vyšší, než obdobný naftový autobus nebo elektrobus. "Při přípravě pilotního provozu jsme tedy museli prověřit i průjezdní profil na lince číslo 170 i na příslušných výjezdových a zatahovacích trasách. Na některých místech bylo nutné provést ořez převislé vegetace, v zastávce Háje ve směru na Barrandov bude autobus zastavovat v zadní části zastávky mimo prostor zastřešení nástupiště," dodal.
Vodíkový autobus bude jezdit na lince číslo 170 (14. července 2023, DPP/Petr Hejna)
"Vstupujeme do nové kapitoly čisté městské mobility. Před 14 lety jsme představili TriHyBus, první vodíkový autobus. Za tu dobu se technologie postupně vyvinuly a zdokonalily. Nyní, když stojíme na dalším stupni tohoto pokroku, představujeme vodíkový autobus Škoda H'CITY. Tento nejmodernější autobus s nulovými emisemi a minimálním hlukem se jeví jako optimální řešení pro veřejnou dopravu. Svými vlastnostmi nabízí světlejší a čistší budoucnost pro naše města," řekl Petr Novotný, President Components & Bus Mobility ve Škoda Group.
Vodík v následujících letech doplní bateriovou elektromobilitu a bude hrát stále významnější roli nejen v osobní, ale především v hromadné dopravě a přepravních službách na silnici i železnici. "Ročně v našich rafinériích vyprodukujeme až 90 tisíc tun vodíku a již máme rozpracovány konkrétní plány na produkci vodíku za pomoci obnovitelné elektrické energie, tedy solární, větrné či geotermální. Do roku 2030 chceme za pomoci elektrické energie z obnovitelných zdrojů vyrábět 4,5 tisíce tun obnovitelného vodíku ročně, což představuje pohon pro zhruba 30 tisíc automobilů," uzavřel Tomáš Herink, člen představenstva skupiny ORLEN Unipetrol.
Každý den bude probíhat plnění autobusu (14. července 2023, DPP/Petr Hejna)