Praha s trolejbusy počítá na dalších linkách
PRAHA - Za tři roky by měla začít realizace projektu elektrifikace čtyř autobusových linek na levém břehu Vltahy. Trolejbusy by měly vyjet na linkách číslo 131, 137, 176 a 191 především kvůli snížení emisí a hluku z autobusů.
Elektrifikace si vyžádá investici v rozsahu od 1 do 1,3 miliardy korun, zahrnuje také napájecí infrastruktury v garážích Řepy...
Testování trolejbusu SOR na Palmovce (27. září 2019, Filip Vlček).
Autobusy na stávajících linkách číslo 131, 137, 176 a 191 v budoucnu nahradí bateriové trolejbusy. Elektrifikaci čtyř linek na levém břehu Vltavy plánuje hlavní město Praha s Dopravním podnikem hlavního města Prahy. Cílem projektu je snížení emisí CO2 v souladu s naplňováním Klimatického závazku hlavního města Prahy, snížení hlukové zátěže a zvyšování energetické účinnosti dopravy. Odhadované investiční náklady elektrifikace všech čtyř linek jsou v rozpětí od 1 do 1,3 miliardy korun, dopravní podnik na ni plánuje využít spolufinancování z fondů Evropské unie. Projekt by se měl realizovat po roce 2023.
Záměr elektrifikace stávajících autobusových linek č. 131, 137, 176 a 191 schválili pražští radní, na dopravním podniku nyní je vypracování projektové přípravy a následné zajištění všech potřebných povolení. Projekt navazuje na Koncepci využití alternativních paliv v podmínkách autobusové dopravy dopravního podniku a obnovy vozového parku, která byla Radou schválena na začátku letošního dubna.
Součástí investice bude i výstavba infrastruktury v Řepích
"Kromě toho dopravní podnik v současnosti připravuje elektrifikaci autobusové linky číslo 140 do Letňan a Miškovic, a také linky 119 na Letiště Václava Havla Praha, na kterou plánuje nasazovat velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy," doplnila tisková mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Aneta Řehková. Součástí přípravy je rovněž výstavba nabíjecí a napájecí infrastruktury v garážích Řepy, kterou by bylo možné využívat i pro plánovanou a nově schválenou elektrifikaci čtyř linek na levém břehu Vltavy.
Mezi posledními testovanými vozy byl i vůz od Ekovy (27. září 2019, Filip Vlček).
Instalace trolejového vedení se bude týkat linky číslo 131 (Bořislavka - Hradčanská) v jednom úseku v délce zhruba 3,8 kilometru, dále na lince číslo 137 (Na Knížecí - U Waltrovky - Malá Ohrada) v jednom úseku v délce zhruba 3,2 kilometru a na lince číslo 176 (Stadion Strahov - Karlovo náměstí) ve dvou úsecích o souhrnné délce zhruba 4 kilometrů. Největší délky trolejbusového vedení dosáhne autobusová linka číslo 191 (Letiště Václava Havla Praha - Ciolkovského - Na Knížecí), kde je plánováno ve třech úsecích o souhrnné délce 15,3 kilometrů.
"Elektrifikace uvedených čtyř linek přinese Praze snížení emisí CO2 a možnost lokálně zavést zcela bezemisní dopravu. Přispějeme tím k naplňování Klimatického závazku a taky snížíme hlukovou zátěž jak v běžném provozu, tak i při manipulacích v garážích a zároveň využijeme stávající napájecí infrastrukturu dopravního podniku, díky čemu jsme schopni docílit příznivějších investičních i provozních nákladů," řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.
Linky vytváří funkční celek na levém břehu Vltavy
K rozhodnutí elektrifikovat vybrané čtyři linky vedlo dopravní podnik několik důvodů. "Prvním je využití vnitřních synergií dopravního podniku a napájecích bodů tramvajové sítě či připravované trolejbusové linky číslo 119. Linky vytváří funkční celek nabíjecí infrastruktury na levém břehu Vltavy se základní osou v lince číslo 191 propojující Smíchov, Strahov, Břevnov a Ruzyni. Všechny čtyři linky provozujeme v terénně náročných podmínkách, kde se střídají prudká stoupání a klesání. Díky elektrickému pohonu a možnosti rekuperacebateriových trolejbusů můžeme dosáhnout efektivnějšího a plynulejšího provozu," uvedl generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Petr Witowski.
Trolejové vedení je na Palmovce a v Letňanské ulici (27. září 2019, Filip Vlček).
V neposlední řadě je to vysoká poptávka cestujících po těchto linkách, což v praxi obnáší krátké intervaly a vysokou intenzitu autobusové dopravy v obytných zónách. "S nasazením bateriových trolejbusů snížíme nejen emise, ale také hladinu hluku při rozjezdech či jízdě ve stoupání," dodal Witowski. Projekt nyní projedná představenstvo dopravního podniku a zajistí všechny kroky potřebné k realizaci projektu, která se předpokládá v období let 2023 až 2025.
Odhadované náklady na elektrifikaci autobusové linky číslo 131 činí 200 milionů korun, linky číslo 137 pak zhruba 220 milionů, linky číslo 176 přibližně 320 milionů korun, linky číslo 191 pak zhruba 580 milionů korun. Vybudování technického zázemí v garáži Řepy by mělo vyjít na zhruba 130 milionů korun. Infrastruktura je pro některé linky společná, například linky číslo 176 a 191 budou sdílet část trolejového vedení i kapacity měníren Hřebenka a Strahov. Dopravní podnik hlavního města Prahy se bude snažit zajistit na realizaci projektu spolufinancování z dostupných fondů Evropské unie.
Trolejbusy Ekova Elektron 12T stoupající Proseckou ulicí (27. září 2019, Filip Vlček).