Ostravský trolejbus Ekova je na 'stáži' v Praze
PRAHA - Cestující na trolejbusové lince číslo 58 z Palmovky do Letňan vozí další testovací trolejbus. Model Ekova Electron 12T vyrobila společnost Ekova, dceřiná společnost Dopravního podniku Ostrava.
Průběžně pak hlavní město plánuje rozšíření projektu elektrifikace několika stávajících autobusových linek napříč Prahou...
Trolejbus Ekova při prezentaci na Palmovce (24. září 2019, DPP/Zdeněk Bek).
Bateriový trolejbus Ekova Electron 12T s trakční výzbrojí Cegelec TV Europulse jezdí na lince číslo 58 z Palmovky do Letňan po dobu jednoho měsíce, přibližně do 25. října. Vůz pohání trakční elektromotor, který je napájen elektrickou energií buď z trolejového vedení, nebo z vestavěných trakčních baterií. Při brzdění vozidla plní elektromotor funkci generátoru a vyrobená energie slouží pro vlastní spotřebu vozidla (napájení palubní sítě nebo vytápění), dobíjení baterií a případně rekuperaci do trolejového vedení. Garantovaný dojezd na baterie bez elektrického vytápění je 18 kilometrů, s vytápěním pak jen 12 kilometrů.
Prostor druhých dveří je osazen mechanicky výklopnou plošinou pro nástup vozíčkáře a vozidlo je vybaveno systémem snižování podlahy pro pohodlnější nástup imobilních osob. Klimatizace je jak v prostoru pro cestující, tak samostatně i pro řidiče. Vytápění prostoru pro cestující je řízeno automaticky. Osvětlení prostoru pro cestující je zajištěno LED technologií s možností plynulé regulace intenzity. Maximální celková obsaditelnost vozu Ekova je 86 osob.
Díky parciálním trolejbusům se lze vyhnout trolejím v křižovatkách
Bateriové trolejbusy kombinují výhody trolejbusů i elektrobusů. V úsecích s trolejovým vedením využívají jak přímé napájení z troleje, tak i dynamické nabíjení trakčních baterií. Vybudování trolejového vedení je klíčové zejména v kopcovitých energeticky náročných částech linky. Technologie však zároveň umožňuje nezávislý bateriový provoz v místech, kde by bylo vybudování trolejového vedení technicky či majetkoprávně složité, neekonomické či z jiných důvodů nevhodné. Trolejové vedení je tedy pouze tam, kde je potřeba a lze se tak vyhnout například složitým trolejovým konstrukcím v křižovatkách či depech.
Pohled na parciální trolejbus Ekova při nabíjení (24. září 2019, DPP/Zdeněk Bek).
"V návaznosti na Klimatický závazek hlavního města Prahy, Plán udržitelné mobility Prahy a okolí, národní i mezinárodní dokumenty pracujeme na nové celkové koncepci alternativních pohonů v pražské MHD s výhledem do roku 2030, kterou představíme letos na podzim. Kromě hybridních autobusů či elektrobusů v ní plánujeme elektrifikaci některých linek obsluhovaných v současnosti konvenčními vozy na naftu. Kromě již schváleného projektu linky číslo 119 počítáme s nasazením trolejbusů na další linky v oblasti Prahy 6, například na lince číslo 131 nebo 191, ale také v oblasti severovýchodu města, například na lince 140," řekl generální ředitel pražského dopravního podniku Petr Witowski.
Cílem chystané elektrifikace autobusových linek je především snížení emisí CO2 do roku 2030 až o 45 procent oproti roku 2010 a dosažení nulových emisí do roku 2050. V rámci další elektrifikace autobusové dopravy bude dopravní podnik přirozeně vycházet z již existující, respektive připravované infrastruktury. V praxi to znamená oblast severovýchodu hlavního města s vozidly vyjíždějícími z garáží Klíčov a Vršovice. Další oblastí, kde se předpokládá rozvoj elektrifikace autobusových linek v nejbližším horizontu, je levobřežní část Prahy s tím, že by zázemí vzniklo v areálu garáže Řepy.
Nová infrastruktura pro trolejbusovou linku 119 se využije i v budoucnu
Dle rozhodnutí Rady hlavního města Prahy bude zahájena příprava elektrifikace linky číslo 119 na letiště s cílem nasazení velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů v co nejkratším horizontu tak, aby došlo ke zvýšení přepravní nabídky a komfortu pro cestující do doby, než bude zprovozněno železniční spojení na letiště. V rámci projektu bude využito maximum synergií v rámci tramvajové napájecí sítě, přičemž je počítáno s využitím již vybudované infrastruktury. Vybudovaná infrastruktura však najde své využití i po zprovoznění železničního napojení například pro prodloužení tramvajové tratě z Dědiny do rozvojové lokality u starého letiště.
Tisková konference na Palmovce u trolejbusu Ekova (24. září 2019, DPP/Zdeněk Bek).