Praha navrhuje změny názvů 19 stanic metra
PRAHA - Městská rada vzala na vědomí dokument, který se týká možného rozvoje Pražské integrované dopravy do roku 2029. Jeho součástí je také přejmenování zastávek a stanic metra, které vzbudilo vlnu emocí.
ROPID ve středu odpoledne zdůraznil, že jde pouze o koncept a možné návrhy, které jsou otevřeny další veřejné diskusi...
Devatenáct stanic pražského metra může změnit název (8. září 2016, Filip Vlček).
Městské části a veřejnost díky dokumentu získají podrobnější představu o tom, jakou podobu by mohla získat hromadná doprava v následujících deseti letech a jakým způsobem by se měla modernizovat. Jde o odborná doporučení dopravních expertů, která má ROPID za úkol představit všem dotčeným městským částem, veškerým dopravcům a dalším organizacím a vypořádat případné připomínky.
"Pražené díky této koncepci získají představu o tom, jakou podobu hromadné dopravy mohou v následujících deseti letech očekávat v okolí svého bydliště či pracoviště po dokončení nových tras metra, tramvají a po modernizaci železničních tratí," informoval pražský radní a náměstek pražské primátorky pro oblast dopravy Petr Dolínek. ROPID v této věci ve středu odpoledne doplnil, že jde pouze o soubor věcí, které jsou organizátorem Pražské integrované dopravy navrhovány k realizaci, a nejde tedy o finální plán.
Strategický dokument má být důležitými podklady
Dokument počítá s tím, jak by se mohly jednotlivé části Prahy vyvíjet a jak by se spolu s nimi mohla vyvíjet i městská veřejná doprava. Dopravcům bude vodítkem pro přípravu strategie obnovy vozového parku tramvají a autobusů, zatímco zpracovatelům projektových dokumentací umožní vhodně umisťovat a dimenzovat nové zastávky, obratiště, případně sociální zařízení pro řidiče. Primárním cílem dokumentu bylo, aby při projektování nových infrastrukturních staveb nevznikaly chyby, jak tomu bylo v minulosti. Dokument se snaží těmto chybám při vzniku a projektování staveb předejít.
Možnosti nových názvů stanic metra jsou určené k veřejné diskusi (8. září 2016, Filip Vlček).
Obrovskou a bouřlivou diskusi ovšem nevyvolaly plánované úpravy linkového vedení v souvislosti se zprovozňováním nových tramvajových tratí nebo čtvrté trasy metra D, ale přejmenování některých stanic metra a zastávek povrchové dopravy. Na toto téma se objevily již tisíce komentářů čtenářů nejrůznějších zpravodajských portálů, které ale informaci o přejmenování stanic interpretovaly špatně. Přímo v dokumentu se totiž píše, že by bylo nevhodné, aby bylo třeba vlivem snahy o novinářskou zkratku téma možného přejmenování některých stanic metra popisováno jako jedno z hlavních sdělení.
Naopak, v kontextu ostatních kapitol jde o téma nejméně důležité a v žádném případě není ambicí dokumentu, aby tyto změny v budoucnu vymáhal. Negativně se k tématu změn názvů stanic postavil také radní Petr Dolínek. "Nejen já, ale i zbylí radní nejsme vůbec nakloněni některým návrhům na přejmenování názvů, zejména pokud jde o názvy stanic metra. O takových změnách by v budoucnu musela rozhodnout rada," uvedl Petr Dolínek.
Návrh počítá se změnou názvu dvou desítek stanic
Dokument k diskusi navrhuje přejmenování 19 stanic, například na trase A stanici Dejvická na Nádraží Dejvice, Malostranská na Klárov nebo Malá Strana nebo třeba Muzeum na Národní muzeum vzhledem k faktu, že v Praze je celkem 77 muzeí. Na trase B navrhuje například změnit název Národní třídy na Perštýn, Křižíkovu na Karlín či Českomoravskou na Arénu Libeň. A změny by se měly projednat také na trase C, kde se například z Vltavské může stát Nádraží Bubny a z Pražského povstání nově Náměstí Hrdinů. A ačkoli ještě stanice ani neexistuje, tak na trase D by se původně plánovaná stanice Olbrachtova mohla jmenovat Ryšánka.
Informační portál Vlčoun.cz se tématu bude v průběhu následujících dnů věnovat.
Metro naposledy přejmenovávalo stanice před 25 lety (19. března 2012, Filip Vlček).