Elektrobusy vyjedou na linku 140 do tří let
PRAHA - Dopravní podnik pokračuje v rozvoji ekologické elektrobusové dopravy. Na základě vyhodnocení zkušebního provozu totiž schválil záměr na plnou elektrifikaci autobusové linky číslo 140 z Palmovky do Miškovic.
Elektrobusy s dynamickým dobíjením podobné těm, které se nyní testují, by na celé lince 140 měly vyjet v roce 2021...
Autobusová linka číslo 140 bude trolejbusová (15. října 2017, Michal Fořt).
V rámci první etapy zkušebního provozu byla ověřena životaschopnost koncepce dynamického nabíjení, zároveň však ze zkoušek vyplynuly připomínky i požadavky na další etapy a vozidla. Kromě technických zkoušek a měření byly zajištěny kursy řidičů trolejbusů. Součástí zkušebního provozu byly také opakované prezentační jízdy pro cestující. Důležité je, že systém obstál i při silných mrazech v závěru letošní zimy. Představenstvo dopravního podniku záměr o plné elektrifikaci autobusové linky číslo 140 schválilo a následně byla informována i dozorčí rada.
Projekt počítá s plně bezemisním provozem kloubových elektrobusů na lince číslo 140, které se budou dobíjet zejména prostřednictvím systému takzvaného dynamického dobíjení. To znamená, že se elektrobus v určitých úsecích nabíjí za jízdy z trolejového vedení. "Ekologickou dopravu jednoznačně podporujeme, volíme cestu postupné elektrifikace autobusové dopravy, kde můžeme využít synergické efekty již vybudované napájecí infrastruktury pro tramvaje. V budoucnu lze tímto způsobem elektrifikovat velkou část páteřních autobusových linek, čímž se výrazně sníží negativní dopady autobusové dopravy na životní prostředí a obyvatele města," řekla primátorka Prahy Adriana Krnáčová.
Trolejbusy v Praze opět jezdí od loňského roku (15. října 2017, Michal Fořt).
"Doprava má v Praze největší podíl na znečištění ovzduší, proto musíme využívat všechny cesty, jak emise snížit. Osobně preferuji kolejovou veřejnou dopravu, ale metrem, tramvajemi či vlakem není možné pokrýt veškerou pražskou dopravní poptávku. Bez autobusů se ještě dlouho neobejdeme, jejich elektrifikace je proto logická cesta. Dynamické dobíjení nám umožňuje elektrifikovat i dlouhé páteřní linky," doplnil Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas.
Troleje zkouší v Prosecké ulici
V současné době je instalován zhruba 1 kilometr trolejového vedení v Prosecké ulici, kde od října 2017 probíhá zkušební ověřovací provoz elektrobusu s dynamickým dobíjením. Schválený záměr počítá s rozšířením trolejového vedení i na několik dalších úseků linky číslo 140. Součástí projektu je rovněž výstavba nabíjecích stop a měnírny v garážích Klíčov. Pro nutné napájení budou využity další dvě měnírny. Stávající, jež napájí zmiňovaný úsek v Prosecké ulici, bude upravena pro trvalý provoz, a další bude původní trolejbusová měnírna v Letňanech, kterou nově dopravní podnik reaktivuje.
Speciální linka číslo 58 je především testovací (15. října 2017, Michal Fořt).
První přípravné kroky již probíhají, klíčovým krokem bude zejména vypracování a projednání projektové dokumentace k územnímu a stavebnímu řízení. "Souběžně bude probíhat i příprava výběrového řízení na přibližně 15 kloubových elektrobusů, které nahradí současné naftové autobusy," uvedl pak Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva pražského dopravního podniku. Dopravní podnik také plánuje elektrifikaci autobusové linky číslo 207 mezi Ohradou a Staroměstskou, kde by měly jezdi elektrobusy se statickým dobíjením.
Princip dynamického dobíjení má velmi velký potenciál právě tím, že je vhodný především pro páteřní autobusové linky s vysokým denním proběhem a velkou přepravní poptávkou, které jsou obsluhovány převážně kloubovými vozidly. Dynamické dobíjení za jízdy pod trolejí umožňuje významně zkrátit nabíjecí přestávky, a tím minimalizovat negativní dopad do produktivity a ekonomické efektivity provozu.
Dobije se v Prosecké ulici a dál jede na baterie (15. října 2017, Michal Fořt).