Nové autobusy do Prahy dodá libchavský SOR
PRAHA - Pražský dopravní podnik podepsal smlouvy s vítězem výběrových řízení na nové autobusy. Do pěti let tak v Prze bude dalších 150 nízkopodlažních autobusů a 50 standardních autobusů značky SOR.
Termín dodávky a počty těchto vysoutěžených autobusů budou přesně stanoveny až po následném jednání s dodavatelem...
Podobných bude po Praze jezdit dalších 200 autobusů (7. dubna 2015, Jakub Lachout).
Dodávky a počty autobusů v dalších letech budou záležet na aktuální potřebě a finančních prostředcích s tím, že smlouvy jsou uzavřeny na pětileté období. Za jeden nízkopodlažní kloubový autobus činí náklady 7,1 milionů korun, za standardní částečně nízkopodlažní pak 4,3 milionů korun. Celkem nové autobusy vyjdou na 1,2 miliardy korun. Touto investicí v podobě 200 nových autobusů zajistí potřebné snížení průměrného stáří vozového parku.
"Naše městská hromadná doprava patří k těm nejlepším na světě, a pokud chceme tu kvalitu udržet, musíme nutně investovat i do obnovy vozového parku. Jsem ráda, že se tímto způsobem opět o něco zvedne komfort cestujících," uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová. "Do budoucna chceme maximálně preferovat kolejovou dopravu a stavět nové tramvajové trati. Bez autobusů se ale pražská veřejná doprava ještě dlouho neobejde. Proto je nutné vozový park modernizovat," dodal její náměstek pro dopravu Petr Dolínek.
Nové autobusy dodá opět výrobce SOR Libchavy (7. dubna 2015, Jakub Lachout).
Uzavřením těchto dvou smluv plní dopravní podnik investiční plán. "Celková obnova vozového parku autobusů má pozitivní vliv do snižování provozních nákladů společnosti, což je primární úkol managementu. Sekundárně jsem rád, že budeme zvyšovat standard kvality poskytovaných služeb našim cestujícím," doplnil pak předseda představenstva a generální ředitel dopravního podniku Martin Gillar.
V rámci výběrového řízení byla významným kritériem také spotřeba nafty, tudíž by nové vozy měly šetřit i provozní náklady. Nové vozy plní aktuálně nejpřísnější emisní limit EURO 6 a z hlediska emisí jsou prakticky srovnatelné s autobusy na CNG. Všechny autobusy budou vybaveny celovozovou kompresorovou klimatizací, kterou ocení pasažéři obzvlášť v letních měsících. Za zmínku stojí rovněž automatický hasicí systém v prostoru motoru, jenž by měl zvýšit bezpečnost dopravy. Autobusy disponují mimo jiné couvacími kamerami, kloubové autobusy navíc i kamerami pro sledování obou boků zadní části vozidla.
Nejvíce bude opět v kloubové verzi (7. dubna 2015, Jakub Lachout).
Mezi klady nových vozidel dále patří kamerový systém se záznamem interiéru vozidla a čela vozu, a to v souladu s podanou registrací k Úřadu pro ochranu osobních údajů. Novinkou je systém automatického počítání cestujících. V kloubových autobusech bude možné současně přepravovat dva invalidní vozíky. Ve standardních autobusech pro příměstské linky bude nainstalováno zařízení pro prodej jízdenek s akceptací bezkontaktních karet.
Dopravní podnik hlavního města Prahy bude dále pokračovat v krocích ke zlepšení vozového parku pražské MHD. V současné době probíhá výběrové řízení na standardní nízkopodlažní autobusy v počtu 300 kusů. Pražský dopravní podnik má aktuálně v evidenčním stavu 1177 autobusů.
Dopravní podnik pak bude moct vyřadit další starší vozy (7. dubna 2015, Jakub Lachout).