Covid-19 před čtyřmi lety paralyzoval dopravu
ČESKÁ REPUBLIKA - Úbytek cestujících, rušení spojů, antibakteriální opatření, zákaz mezikrajského cestování a všudypřítomné roušky a respirátory. Tak vypadal březen 2020, když se v České republice šířil koronavirus.
V řadě měst se tehdy zcela zastavil provoz, jiná města přešla na prázdninový nebo nedělní jízdní řád, některá města pak úplně zrušila noční provoz...
Zákaz vstupu cestujících k řidiči v Praze (16. března 2020, Vlčoun/čtenář Jaroslav).
První opatření se do městské dopravy promítla v první polovině března, kdy od 11. března došlo k uzavření škol. Dopravní podniky postupně začaly rušit školní linky a spoje. Tou dobou již většina dopravních podniků přistoupila k dalším plošným opatřením. V řadě českých měst již byla nebo v nejbližších dnech bude zrušeno poptávkové otevírání dveří a dveře jsou u všech vozidel otevírány řidičem centrálně. Samostatnou kapitolou pak bylo čištění vozidel. "Bezpečnostní rada státu ani hygienické stanice zatím žádná opatření pro městskou hromadnou dopravu nenařídily. Pokud takové doporučení obdržíme, jsme připraveni je v zájmu cestujících i našich zaměstnanců aplikovat," uvedl tehdy předseda Sdružení dopravních podniků Tomáš Pelikán.
Dopravní podniky denně provádí důkladnou očistu všech svých vozů. Například dvě pražské tramvaje 15T a jeden autobus SOR NB12 byly zkušebně opatřeny novým antibakteriálním a antivirovým přípravkem na bázi nanopolymerů. "Vytvořením příjemného, čistého a po všech stránkách bezpečného prostředí zvýšíme komfort současným cestujícím a můžeme do MHD přitáhnout i ty obyvatele, kteří na ni stále hledí skrz prsty," poznamenal v březnu 2020 generální ředitel pražského dopravního podniku Petr Witowski.
Čtěte také...
- Koronavirus v MHD: Zrušené spoje i velký úklid (vydáno 10. března 2020)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Uzavřené přední dveře v Ostravě (16. března 2020, Vlčoun/Filip Vlček).
Další radikální omezení na sebe ale nenechala dlouho čekat. Roušky v městské hromadné dopravě zavedl jako první pražský dopravní podnik, který jej zavedl od 17. března. K podobným opatřením se pak přidala řada dalších dopravních podniků, jako například v Brně, Českých Budějovicích, Ostravě. Například ostravský dopravní podnik následně vyzval všechny dobrovolníky, aby zaměstnancům přinášeli rušně šité roušky, protože ty jednorázové byly buď vyprodány a nebo byly prodávány sa značně přemrštěné ceny.
Značný úbytek cestujících se projevil také v železniční dopravě. Nejprve došlo ke zrušení prodeje rezervací do všech vlaků, po zastavení mezinárodní dopravy pak postupně došlo k omezení vnitrostátních dálkových vlaků. Některé rychlíky přestaly jezdit úplně - mezi nimi byly například vlaky SC Pendolino, mezi jinými došlo k prodloužení intervalů a místo každých 60 minut jezdily každých 120 minut. České dráhy také opakovaně upozorňovaly, že vlakový personál až do odvolání neprodává jízdní doklady. Cestující si je mohou pořídit prostřednictvím on-line prodejních kanálů na eshopu, v aplikaci Můj vlak nebo u pokladen, kde byly ale preferovány bezhotovostní platby.
Uzavření předních dveří v Moravskoslezském kraji (16. března 2020, Vlčoun/Filip Vlček)
Úbytek cestujících se nadále prohluboval, a tak například došlo k úplnému zastavení provozu městské hromadné dopravy v Litoměřicích a Havlíčkově Brodě, další menší dopravní podniky provoz linek značně omezily a společně ve všech městech se postupně přešlo na prázdninový nebo dokonce nedělní provoz. Ve spojitosti s omezením pohybu obyvatel také došlo ke zrušení nočního provozu. Noční linky se tak na několik týdnů zastavily například v Českých Budějovicích nebo Ústí nad Labem, ke zkrácení denního provozu pak došlo v Praze a v návaznosti na to také ve Středočeském kraji i Ústeckém kraji.
K omezení kontaktu mezi cestujícími a řidiči autobusů pak přistoupila řada krajů k zavedení bezplatné přepravy. Mezi prvními kraji, které zavedly bezplatnou dopravu na krajských autobusových linkách, byly od 18. března 2020 Jihočeský, Plzeňský, Liberecký a Moravskoslezský kraj, a dále také Vysočina. Moravskoslezský kraj byl také prvním krajem, který výrazněji omezil provoz železniční i autobusové dopravy. Zastaven byl provoz turistických linek, omezen pak byl provoz dalších spojů, které nesouvisí a nezkomplikují obyvatelům kraje cestu do zaměstnání. Celkově se počet vypravených spojů snížil přibližně o 1 až 2 procenta.
Litoměřická městská doprava byla zastavena (17. března 2020, facebook).
Přibývá také nakažených. Večer 17. března na veřejnost prosákla informace o nakaženém strojvedoucím metra. Podle dopravního podniku ve styku s cestujícími nebyl, od soboty je ale společně s ním v karanténě dalších 27 zaměstnanců dopravního podniku. Šlo tak v rámci České republiky o prvního zaměstnance dopravní společnosti nakaženého koronavirem. "K dnešnímu dni evidujeme již více než 100 zaměstnanců napříč profesemi, kteří musí zůstat 14 dnů v karanténě," potvrdila následující den 18. března tisková mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. Z těchto důvodů a s ohledem na nutnost vytvoření personálních rezerv řidičů a strojvedoucích následně městská doprava přešla na prázdninový jízdní řád.
A právě počet nakažených nebo přísná pravidla pro nastavení karantény u osob, které byly v kontaktu s nakaženými, byla příčinou následného dalšího omezení provozu ve městech. Nezřídka také docházelo k rušení vlaků, kdy byl Covid-19 prokázán u strojvedoucích, kteří byli povinni okamžitě nastoupit do karantény. Informační portál Vlčoun.cz se od 17. do 19. března 2020 věnoval celé situaci v rámci kontinuálního online zpravodajství, a tak se můžete díky těmto reportážím vrátit a zavzpomínat, jaké bylo cestování v MHD.
Čtěte také...
- ONLINE: Města ruší MHD, jinde vyžadují roušky (vydáno 17. března 2020)
- ONLINE: Roušky budou v MHD povinné všude (vydáno 18. března 2020)
- ONLINE: Na veřejnost, i do MHD, jen v roušce (vydáno 19. března 2020)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Výstup i nástup všemi dveřmi kromě prvních (16. března 2020, Vlčoun/Filip Vlček).