TÉMA: Údržba tramvajových tratí stojí miliony
ČESKÁ REPUBLIKA - Provozování tramvajové dopravy s sebou nese také pravidelné výdaje na servis a modernizaci tratí. Například brněnský dopravní podnik loni do údržby investoval téměř půl miliardy korun.
/TÉMA/ Informační portál Vlčoun.cz od některých dopravních podniků získal souhrn výdajů, které za poslední roky byly na údržbu tratí vynaloženy...
Oprava tramvajových tratí v Plzni je obvyklá (19. října 2023, Vlčoun/Jakub Klimeš)
Tramvajová doprava je sice kapacitní, ale také vcelku nákladná záležitost. Udržování provozuschopného stavu, průběžné rekonstrukce jednotlivých úseků tramvajových tratí a další servis stojí nemalé peníze, které se uvolňují z městských rozpočtů. Informační portál Vlčoun.cz oslovil všechny dopravní podniky, které v České republice provozují tramvajovou dopravu. Od některých informace obdržel, od jiných dosud ne. Článek tak vystihuje jen zdroje získané přímo od dopravních podniků.
Hlasujte v anketě Informačního portálu Vlčoun.cz vpravo
Například Plzeň v posledních dvou letech do běžných oprav i plánovaných rekonstrukcí investovala přes 181 milionů korun. Například v roce 2022 šlo do oprav vrchní stavby a horního vedení téměř 10,5 milionu korun, loni už to bylo pak 15 milionů korun. Ze samotných větších investičních akcí za poslední dva roky je potřeba zmínit například rekonstrukci Koterovské ulice, která plzeňskou radnici stála přes 55 milionů korun. "V loňském roce pak byla nejnákladnější rekonstrukce ulice Terezie Brzkové ve výši téměř 39 milionů korun," doplnila pak Informačnímu portálu Vlčoun.cz tisková mluvčí plzeňské radnice Barbora Hájková.
Brno loni do údržby tratí investovalo 480 milionů (17. srpna 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
Brněnský dopravní podnik provozuje druhou nejrozsáhlejší tramvajovou síť v republice hned po Praze, aktuálně je v provozu přes 174 kilometrů kolejí (počítáno jednokolejně). Do údržby a servisu tramvajových tratí tak Dopravní podnik města Brna, potažmo samotné město, v roce 2022 investoval 795 milionů korun. "V roce 2023 to pak bylo 480 milionů korun," potvrdila Informačnímu portálu Vlčoun.cz tisková mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomaštíková.
Náklady za poslední dva roky nevyčíslila tisková mluvčí Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Hana Syrová. Uvedla ale, že již od roku 2021 probíhají modernizace tramvajových tratí mezi oběma městy. "Proběhla již modernizace úseku tramvajové tratě v prostoru litvínovského nádraží a nyní jsou plánovány další modernizace úseků, a to trať ve městě Most a ve městě Litvínov," uvedla Syrová s tím, že informace jsou průběžně zveřejňovány na sociálních sítích dopravního podniku a měst Mostu i Litvínova. "Projekty jsou prozatím ve fázi přípravy," uzavřela.
Demontáž trolejí na trati z Mostu do Litvínova (2021, DP měst Mostu a Litvínova)
Únorovým Tématem měsíce je rozvoj tramvajových tratí. Informační portál Vlčoun.cz se tak zaměřil na plánované výstavby nových tramvajových tratí. V průběhu následujících dnů se v rámci Tématu měsíce k některým tématům detailněji vrátí podobně, jako v minulém měsíci k trolejbusům typu 15Tr. Čtenáři se tak dozví o podrobnostech k nové tramvajové trati v Plzni nebo o tom, kolik některá města investovala do správy a rekonstrukce v uplynulých letech.
Čtěte také...
- TÉMA: Města chtějí rozvíjet tramvajové tratě (vydáno 12. února 2024)
- Šnoblová: Tramvaj na Porubu je historický dluh (vydáno 19. února 2024)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Rekonstrukce tratí probíhají i v dalších městech (20. srpna 2012, Vlčoun/Filip Vlček)