Uplynulo sedm let od vážné nehody v Cítově
CÍTOV, VRAŇANY - Bylo 19. března 2007, kdy se cesta přibližně 130 cestujících večerního rychlíku z Prahy do Děčína změnila v jízdu hrůzy. Na přejezdu u Cítova došlo po nárazu do automobilu k vykolejení vlaku.
Ačkoli nehoda při pohledu na rozházené vagony po trati i poli vypadala tragicky, jako zázrakem při nehodě nikdo nezemřel.
Zaklíněné vagony ležící přes trať (19. března 2007).
Policie v Mělníku, výpravčí ve Vraňanech, strojvedoucí, ale třeba i tiskové oddělení Českých drah zažily přesně před sedmi lety krušné chvíle. Na přejezdu u Cítova se střetl rychlík číslo 784 jedoucí z Prahy Masarykova nádraží do Děčína s osobním automobilem. Po nárazu vykolejila lokomotiva a tři vagony, další tři vozy sice zůstaly na kolejích, ale nárazem byly poškozeny.
Obrovským štěstím bylo, že nebyl nikdo umsrcen. Lehce zraněny byly jen dvě osoby. Nehoda si vyžádala ale velké materiální škody. Drážní doprava byla přerušena, částečného obnovení se dočkala první kolej o den později, a ještě jen dieselovými lokomotivami.
Lokomotiva po střetu vyjela do pole u trati (19. března 2007).
Dnes se už ví, že dva muži s automobilem na přejezdu zastavili za účelem pojišťovacího podvodu. S autem částečně sjeli z přejezdu do štěrkového lože mezi první a druhou traťovou kolej. "Na místo byla přivolána Policie České republiky, která začala po příjezdu provádět opatření k zastavení drážní dopravy přes tento přejezd a k vyproštění osobního automobilu," uvedl ředitel pražského územního inspektorátu Drážní inspekce Zdeněk Malý.
Přes prováděná opatření se nepodařilo vlak zastavit a R 784 jedoucí po druhé traťové koleji ve směru od Vraňan do Dolních Beřkovic se s automobilem v rychlosti 136 kilometrů za hodinu střetl. "Osoby pohybující se kolem automobilu byly varovány uvedením přejezdového zabezpečovacího zařízení do činnosti a z místa mimořádné události stačily utéct," dodal Malý.
Poškozenou lokomotivu musely odtáhnout tanky (19. března 2007).
Lokomotiva byla po nárazu vymrštěna do pole mimo trať, první vagon se otočil na bok a zaklínil se o druhý vůz kolmo přes obě koleje. Přejezd byl pokryt rozmetaným štěrkem, poškozeny byly betonové pražce, směrově narušena kolej a zdeformován železniční svršek.
"Došlo rovněž ke zničení čtyř sloupů trakčního vedení vpravo u druhé traťové koleje a oddílového návěstidla autobloku. Poškozena byla i reléová skříň autobloku u návěstidla. Od sloupu číslo 22 ke sloupu číslo 26 bylo zjištěno poškozené a prověšené trakční vedení," dodává Zpráva o výsledcích šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události.
Ve vagonech cestovalo 130 cestujících, nikdo nezemřel (19. března 2007).
Ačkoli do doby střetu všichni zúčastnění postupovali podle předpisů, policie automobil v kolejišti včas ohlásila výpravčímu a ten zastavil železniční dopravu, ke střetu došlo. Podle Drážní inspekce totiž došlo k záměně pozemní komunikace s železniční tratí.
"Operační důstojník telefonicky informoval výpravčího železniční stanice Vraňany a ze záznamu hovoru je zřejmé, že místo přejezdu identifikoval z hlediska pozemní komunikace, což ovšem neuvedl (doslovně 'na železničnim přejezdu mezi Lužcem a Horníma Beřkovicema'). Výpravčí pak reagoval na takto označená místa jako na označení míst na dráze, která je víceméně souběžná a oba názvy se na ní vyskytují," dodal Malý.
Z rozházených vagonů museli cestujícím pomáhat hasiči (19. března 2007).
Právě na základě tohoto nedorozumnění bylo Drážní inspekcí následně doporučeno zavedení systému označení každého přejezdu umožňující jeho jednoznačnou a nezaměnitelnou identifikaci. "Přidělené označení přejezdů Drážní inspekce doporučuje předat jednotlivým složkám integrovaného záchranného systému s požadavkem zavedení jeho používání vždy při potřebě identifikace přejezdu," je uvedeno v bezpečnostních doporučeních.
K tomu skutečně došlo o dva roky později, kdy během července roku 2009 SŽDC označila všechny železniční přejezdy. Tvar čísla je v případě přejezdu na dráze vlastněné státem P1 až P9000, na regionální dráze nevlastněné státem má označení ve tvaru P9001 až P9999. Přejezdy na vlečce maji označení ve tvaru P10000 až P99999, tedy pětimístné číslo.
Od roku 2009 se začala používat jednotná označení přejezdů (2009).
Vlaková doprava bylo po nehodě nahrazena náhradními autobusy. České dráhy některé vlaky odkláněla přes Všetaty a Litoměřice, některé vlaky v prvních dnech byly dokonce vedeny po lokální jednokolejné trati přes Vodochody. Vlaky se na trať vrátily 20. března večer na jednu kolej, druhou kolej se podařilo obnovt až 26. března 2007.
"Celková zjištěná škoda činí 27 598 393 korun," uzavřel ve zprávě Zdeněk Malý z Drážní inspekce.
Pohled na odmrštěné auto několik metrů od přejezdu (19. března 2007).
Pro úplnost dodejme, že Renému Kučerovi, který luxusní Audi kvůli pojistnému podvodu na železniční trať dotlačil, Krajský soud v Praze uložil desetiletý trest odnětí svobody za úmyslné obecné ohrožení. Podle soudu zneužil železniči a ohrozil liské životy. Další dva komplici, kteří mu pomáhali, od soudu odešli s podmínkou jeden a půl roku za pokus o pojistný podvod.
Bez trestu nezůstal ani tehdejší výpravčí ve Vraňanech. Ladislav Tomek byl odsouzen k tříletému podmíněnému trestu.
Přejezdové zabezpečovací zařízení bylo v provozu (19. března 2007).