Hledáme nového dopravce. Značka: Na 30 let
STŘEDOČESKÝ KRAJ - Železničního dopravce, který bude od roku 2029 po dobu 30 let provozovat železniční dopravu, hledá Středočeský kraj. Zájemci se mohou do soutěže přihlásit do května příštího roku.
Předpokládaná hodnota zakázky činí v maximální výši kompenzace, včetně všech opcí, a bez započtených tržeb, bezmála 142 miliard korun...
Ilustrační foto (nedatováno, ROPID)
"Soutěžíme nové, moderní a kapacitní vlaky, které nám umožní navýšit počty spojů v pražské aglomeraci. Nasadíme je také na novou trať na Letiště Václava Havla a postupně jimi nahradíme i staré dieselové soupravy na linkách do Mladé Boleslavi a Kladna. Cestující se mohou těšit na více místa, větší komfort i moderní vybavení – klimatizaci, bezbariérový přístup, dostatek prostoru pro kočárky a kola nebo spolehlivé internetové připojení. A abychom zajistili naprosto férový výběr, spolupracovali jsme při přípravě zakázky s Transparency International. Díky tomu můžeme garantovat maximální transparentnost celého procesu. Investice do železnice je totiž investicí do budoucnosti naší metropole," řekl Zdeněk Hřib, první náměstek pražského primátora pro oblast dopravy.
Dopravce pro nové vlaky bude vybrán na základě nabídkového řízení s jednáním o podaných nabídkách, které bude řízeno Středočeským krajem, jež je hlavním zadavatelem této zakázky dle smlouvy o společném zadávání mezi Prahou a Středočeským krajem. "Tato soutěž je historickým milníkem pro dopravní obslužnost v celé metropolitní oblasti. Umožní konečně adekvátně reagovat na její bouřlivý rozvoj, rostoucí počet obyvatel a jejich požadavky na mobilitu. Nabídneme atraktivní dopravu s přepravním komfortem na nejlepší úrovni," uvedl pak středočeský radní Petr Borecký.
Největší zakázka v hodnotě přesahující 142 miliard
Zakázku by měl dopravce vzešlý ze soutěže získat na třicet let od roku 2029. Pro 30 let provozu činí předpokládaná hodnota zakázky v maximální výši kompenzace, včetně všech opcí, bez započtených tržeb a s odhadovanou inflací, bezmála 142 miliard korun bez daně. Částku 73,7 miliardy by mělo zaplatit Hlavní město Praha, zbytek pak Středočeský kraj. Pořízení části nových jednotek by mělo být spolufinancováno z dotací. Samotné pořízení souprav bude stát téměř 50 miliard korun. Pro zahájení provozu mezi roky 2029 a 2030 bude objednáno nejméně 60 nových jednotek.
Ilustrační foto (nedatováno, ROPID)
Další rozšiřování provozu jednotek EMU 400 bude záviset na dokončování infrastrukturních projektů, zejména pak dokončení modernizace železniční tratě mezi Masarykovým nádražím a Veleslavínem v Praze nebo výstavbě nové trati do Mladé Boleslavi. Pro tyto účely může být dopravcem pořízeno dalších až 73 jednotek formou aktivace příslušných opcí. Od roku 2029 se tak s novou šedesátkou souprav počítá na tratích linky S7 z Českého Brodu přes Prahu do Berouna, dále S5 a R45 z Prahy do Kladna nebo S55 na letiště, na trati S1 z Prahy do Kolína a na lince R41 z Prahy přes Kolín do Kutné Hory. Zakázka pak počítá s možným rozšířením dále na lince R48 z Prahy do Mladé Boleslavi a dalším posílením provozu na linkách S1, S5 a S55 nasazením dvojím jednotek.
Mezi hlavní technické parametry požadovaných elektrických jednotek patří například kapacita minimálně 380 míst k sezení, aby jednotky měly první i druhou vozovou třídu a aby v každé jednotce byla alespoň tři WC, minimálně 2 místa pro cestující na vozíku včetně mechanické nájezdové rampy a minimálně 18 míst pro jízdní kola v době zimního provozu a 38 míst v letním provozu. Nesmí chybět také místa pro kočárky, klimatizace, zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky včetně možnosti bezdrátového nabíjení a wifi připojení.
Čas na podání nabídek mají do května 2026
"Právě společně vypisujeme soutěž na dosud nejkapacitnější vlaky v historii Pražské integrované dopravy. Jedná se zároveň o dosud největší zakázku na nová vozidla. Proto jsme při přípravě soutěže postupovali maximálně pečlivě a obezřetně. Nemůžeme si totiž dovolit neúspěch při výběru provozovatele nových vlaků, které tu budou jezdit minimálně 30 let a obslouží nejvytíženější tratě v pražské aglomeraci. Dopravci budou muset v průběhu tendru povinně vysoutěžit vozidla, aby bylo možné se v budoucnu ucházet o případné dostupné dotační tituly. Aby bylo možné zahájit provoz nových jednotek v plánovaném termínu, je zapotřebí smlouvu s vítězným dopravcem uzavřít nejpozději na počátku roku 2026,“ dodal ředitel ROPID Petr Tomčík.
Ilustrační foto (nedatováno, ROPID)
Dopravci podají do poloviny května předběžné nabídky, na jejichž základě s nimi budeme jednat. "Součástí těchto předběžných nabídek bude vedle prokázání kvalifikace i zahájení soutěže na výrobce vozidel. Po ukončení jednací fáze budou dopravci vyzváni k podání finálních nabídek, které již zohlední nabídku vítězného výrobce vozidel, a následně námi bude vybrán na základě ekonomické výhodnosti vítězný uchazeč," konstatoval Zdeněk Šponar, ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje.
"Transparency International ČR byla na základě své expertízy přizvána k aktivnímu monitoringu průběhu této klíčové dopravní zakázky. Cílem je minimalizovat korupční rizika a podpořit kvalitní přípravu zadávacího řízení. Naší protikorupční organizaci byly poskytnuty veškeré potřebné podklady, včetně zadávací dokumentace, a byla nám umožněna účast na pravidelných schůzkách odborné skupiny. Její členové věnují značnou pozornost všem parametrům tendru tak, aby byly chráněny zájmy objednatelů v průběhu realizace zakázky. Postup zástupců zadavatelů vnímáme jako profesionální. Je třeba zdůraznit, že u takto velké a důležité zakázky za více než 140 miliard korun je třeba nadále dbát na prevenci korupčních rizik," okomentoval David Kotora, výkonný ředitel Transparency International ČR.
Před vypsáním soutěže proběhly konzultace
Pro eliminaci případných rizik v průběhu soutěže byly realizovány předběžné tržní konzultace s relevantními evropskými výrobci železničních vozidel proto, aby požadované podmínky splňovalo co nejvíce výrobců. Při konzultacích byl identifikován problém s délkou dodacích lhůt a schvalovacího procesu vozidel. Po konzultacích s výrobci proběhly i předběžné tržní konzultace s dopravci, kde byly diskutovány další parametry nezbytné pro vypsání nabídkového řízení, například forma financování, pořízení flotily, některé technické a provozní otázky a podobně. Následně bylo nutno tyto poznatky zapracovat do zadávací dokumentace. Tyto úpravy ale vyvolaly prodloužení přípravy zadávací dokumentace.
Ilustrační foto (nedatováno, ROPID)