Úprava oken usnadní signál wifi ve vlacích ČD
ČESKÁ REPUBLIKA - České dráhy pokračují v opatřeních zlepšení mobilního signálu ve vlacích. Vypsaly veřejnou zakázku na dodavatele, který zajistí laserovou úpravu oken ve více než 200 osobních vozech.
Úprava usnadní průnik signálu dovnitř vlaku při zachování tepelných a těsnicích vlastností. Již dříve dopravce vypsal soutěž i na dodavatele opakovačů signálu...
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Zakázka počítá s možností této úpravy až na 233 kolejových vozech řad, které se využívají ve vlacích na přeshraničních linkách a na hlavních tuzemských železničních koridorech. Konkrétně se jedná o 26× Bmz245, 38× Bmz232, 15× Bmz241, 18× ARmpee829, 6× ARmpee832, 62× Bdpee231, 38× Bdmpee233, 10× Apee139, 11× Ampz143 a 9× Ampz146. "Náklady na úpravu mohou dosáhnout částky až 33 milionů korun," vyčíslil tiskový mluvčí Českých drah Filip Medelský.
„Speciální propustná okna jsou dalším krokem, který povede k lepší kvalitě mobilního signálu cestujících v našich vlacích. Tato technologie přitom není cestujícím neznámá, takto upravená okna znají ze souprav InterJet a mají je i nové vlaky ComfortJet,“ připomíná Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah. Laserová úprava oken využívá laser k narušení kovové vrstvy v oknech, kdy místo jednotného pokoveného filmu mají tato okna síťovou strukturu, která zachovává tepelné vlastnosti, přičemž jí ale lépe proniká signál z vnějšku.
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)
Kromě zlepšení dostupnosti signálu České dráhy průběžně vylepšují službu palubních wifi sítí. Aktuálně je v realizaci velká obměna již morálně zastaralých wifi routerů první generace v celkem 195 vozidlech, z toho se jedná o 131 rychlíkových vozů, 3 řídicí vozy a 12 patrových vozů Pražské integrované dopravy a o 49 vozů v 7 jednotkách railjet. Mezi rychlíkovými vozy se jedná o řady Apee, Bdmpee, Ampz, Bhmpz, Bdmpz a Bmz241 a Bmz245, které České dráhy nasazují především na vlaky EuroCity a InterCity Berliner, Metropolitan, Jižní expres, Západní expres, Bavorský expres a dále na rychlíky Berounka nebo Slovácký expres.
Nové wifi routery instalované do vlaků vyžívají veřejné datové mobilní sítě na frekvencích od 700 po 2600 MHz a všechny dostupné sítě, takzvaný bonding. Technologie bude nově schopná využívat i sítě v 5G. Kromě České republiky je wifi připravena pro provoz také v Rakousku, na Slovensku, v Maďarsku a v Německu.
Čtěte také...
- Výměna routerů ve vlacích zajistí silnější wifi (vydáno 28. února 2024)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Ilustrační foto (nedatováno, České dráhy)