Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

Šéf ústeckého DP: Do tarifu nechci zasahovat

ÚSTÍ NAD LABEM - Chce zachovat trolejbusy v Ústí nad Labem, zastabilizovat dopravní podnik a motivovat zaměstnance. Nejen s tím vešel do funkce výkonného ředitele ústeckého dopravního podniku Ing. Radek Chobot.

V rozhovoru pro Informační portál Vlčoun.cz pak zmínil rozvoj trolejového vedení nebo to, zda chce autobusy na CNG.


Výkonný ředitel dopravního podniku Ing. Radek Chobot. Foceno 15. října 2013.

Začneme patrně nejaktuálnějším tématem. Mají podle Vás v Ústí uplatnění dvanáctimetrové trolejbusy?
Jednoznačně mají. Jen musíme opatrně vytipovat oběhy, na které jsou vhodné. Například v sedlech jezdí poloprázdné kloubové trolejbusy, na které by dvanáctimetrové stačily. Nasazení trolejbusu 21Tr na linku číslo 56 na přelomu září a října byla chyba, která už se nebude opakovat.

Před dvěma lety zahájil dopravní podnik modernizační proces starších trolejbusů.
V něm pokračujeme. Vypsali jsme výběrové řízení na dodavatele činností, které si nedokáže DP provádět vlastními silami. Někomu může být zvláštní, že rekonstruujeme ty nejstarší trolejbusy, ale mají pro nás nejlepší jízdní vlastnosti tím, že mají hnanou prostřední nápravu. To je pro Ústí s trolejbusovým provozem v nejsložitějším terénu důležité kritérium. Zároveň připravujeme strategický dokument naší společnosti, která pak bude mít zastabilizovaný rozvoj na pět let dopředu, a to včetně obnovy vozového parku.


Nasazení vozu 21Tr na linku 56 byla chyba, připustil ředitel. Foceno 30. září 2013.

Uvažujete i o nákupu ojetých trolejbusů?
Pokud se nějaká možnost naskytne a bude to pro nás ekonomicky zajímavé, tak je to jedna z možností, jak zachovat dynamiku obnovy vozového parku. Lze uvažovat o vozidlech, které ostatní dopravní podniky vyřazují a mají ještě prostor pro modernizaci, nebo o vozidlech z měst, kde uvažují o utlumení trolejbusového provozu; například v Mariánských Lázních. Záleží samozřejmě na době, ve které tato vozidla budou k dispozici. Pokud budeme mít zajištěnou dynamiku obnovy vozového parku, tak se nemusíme nutně touto cestou vydat.

Jak to vlastně vypadá s nákupem nových trolejbusů?
Představenstvo na svém posledním jednání záměr nákupu nových trolejbusů odložilo. My jako Dopravní podnik města Ústí nad Labem ale záměr na obnovu trolejbusů podáváme.


Modernizované trolejbusy ev.č. 573 a 557 na obratišti Mírová. Foceno 28. března 2013.

Na Mírové uvažujete o instalaci čtvrté trolejové stopy, v plánech se často hovořilo také o vybudování obratiště okolo bývalého autobusového nádraží.
To je součástí rozvoje Integrovaného plánu rozvoje města (IPRM). V současnosti se na obě investice zpracovává projektová dokumentace ke stavebnímu povolení. Současně s tím plánujeme pokračovat v dílčí modernizaci trolejového vedení.

Jak Vy osobně vidíte budoucnost trolejbusové dopravy v Ústí nad Labem?
Já dělám maximum pro to, aby byla zachovaná v takovém rozsahu, v jakém je a zlepšila se její kvalita. Ale nezáleží to jenom na mně.


Představenstvo nákup nových trolejbusů zatím odložilo. Foceno 4. června 2013.

Jak to vypadá s obnovou vozového parku autobusů?
Budeme se snažit vysoutěžit nějakou dlouhodobou dodávku autobusů tak, abychom dostali pokud možno jeden typ. Budeme si zároveň schvalovat koncepci obnovy vozového parku. Musíme se ale zaměřit na dvanáctimetrové autobusy, protože první dodávky Citybusů jsou již staré.

Budete preferovat naftu nebo CNG?
Z čistě ekonomického hlediska spíše CNG. Je to provozně úsporné, a to zhruba o 9 korun za litr. Pořizovací náklady plynového autobusu jsou sice jen o půl milionu vyšší, ale návratnost vložené investice tam jednoznačně je.


Plynové autobusy mají v Ústí nad Labem budoucnost. Foceno 9. září 2013.

Jak to vypadá s plničkou CNG?
Rozhodnutím představenstva bylo zrušeno výběrové řízení. V současnosti jednáme o technických detailech, například zda nepůjde budovat modulárně. Od návrhu jsme každopádně neustoupili. Současný způsob plnění nám i přes vyjednání výhodné ceny nevyhovuje a je dlouhodobě neudržitelný vzhledem k obnově vozového parku autobusy na CNG.

A hodláte se tedy účastnit výběrového řízení na autobusovou dopravu v regionu?
V současnosti s Krajským úřadem Ústeckého kraje o účasti jednáme.


Své místo ve vozovém parku mají i ojeté Mercedesy na CNG. Foceno 2. května 2013.

V minulosti se plánovalo vybudování inteligentních zastávek.
To je součást IPRM. Určitě budou. Pro cestující je to užitečná věc a my v současnosti jednáme o počtu a konkrétním umístění. Později bych byl rád, kdybychom sestavili také aplikaci pro mobilní telefony. Cestující by si tak vyfotil QR kód, po jehož načtení se mu na displeji mobilu zobrazí jízdní řády. To plánujeme především do míst, kam inteligentní zastávky nebudeme moci fyzicky umístit.

Hovořilo se také o novém odbavovacím systému...
To je také součást IPRM. Pracujeme na technickém zadání, jak bude nový odbavovací systém vypadat. Určitě do toho vložím i vlastní zkušenosti, protože jsem se podílel na zavádění Integrovaného dopravního systému Libereckého kraje, kde jsem byl zodpovědný za technickou část. Pro nás je negativum, že se nevyvíjí ústecký integrovaný systém, takže nemáme na co navázat.


Zdražování není na pořadu dne, říká Radek Chobot. Foceno 15. října 2013.

Prakticky všechny cestující zajímá zdražování jízdného. Tak jak to bude?
Ne, my zdražení neplánujeme. Nechci do tarifu moc zasahovat, protože změny, které proběhly, se uskutečnily teprve nedávno. Myslím si, že jsme na hraně udržitelnosti a pokud budu chtít vydělat na tarifu a jízdné zvednu, zvýší se počet černých pasažérů a naopak se sníží počet platících cestujících. Takže nyní to není na pořadu dne.

Zmínil jste černé pasažéry. Neplánujete častější kontroly na rizikových linkách nebo zvýšení počtu přepravních kontrolorů?
Málokdo to ví, ale DP má nejpropracovanější přepravní kontrolu z dopravních podniků v republice, což je na samostatné téma. Problém, který nás trápí, je spíše bezpečnostně-sociální. To znamená, že tady máme konkrétní problémy, které musíme vyřešit.


Ústecký DP má nejpropracovanější přepravní kontrolu. Foceno 25. května 2013.

Nepřipravujete nějaký rozsáhlejší přepravní průzkum, na jehož výsledcích by pak mohlo dojít k nějaké komplexní změně linkového vedení?
V současné době dáváme s městem dohromady standardy dopravní obsluhy jednotlivých čtvrtí, kde si jednoznačně nadefinujeme, kolik lidí a kam je potřeba přepravit a celý systém zhodnotíme komplexně. Na jeho výsledcích pak můžeme pokračovat v optimalizaci linkového vedení v Ústí nad Labem.

Na závěr přejděme také na téma zaměstnanců. Máte pro ně nějaké motivační programy?
Ano, zavedli jsme motivační program pro řidiče autobusů na spotřebu. Je to zatím dobrovolný program, do kterého se mohou přihlásit sami řidiči dle svého uvážení. Pro jednotlivé linky a období máme stanoveny dlouhodobé standardy spotřeby. Pokud se řidič dostane pod normu, dostává za to určité bonusy a je za to finančně odměňován. Samozřejmě, že ten, kdo se dostane nad normu, není penalizován. Vyhodnocení programu plánujeme na začátek příštího roku. Jakmile budeme mít výsledky, můžeme se pak soustředit na další kroky, například školení ekonomické jízdy.


Autobusáci se mohou hlásit do motivačního programu. Foceno 31. května 2013.

Jakého preferujete výrobce vozidel MHD? České nebo zahraniční?
Nepreferuji žádného konkrétního výrobce. Hledím spíše na to, aby byl vozový park jednotný. Má to pak výhodu například v dohodnutých procesech a výhodnější spolupráci s výrobci.

Poslední otázka: S jakým cílem jste šel do funkce ředitele DP?
Jde mi o zesystematizování práce uvnitř dopravního podniku, vzniku jasné koncepce a vize do budoucích let, aby byla nezávislá na konkrétních lidech.

Děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho pracovních úspěchů.


Ústecká doprava zdárně překonala i červnové povodně. Foceno 5. června 2013.

Ing. Radek Chobot z Liberce zastává funkci výkonného ředitele Dopravního podniku města Ústí nad Labem od 1. září. Narodil se v roce 1984, studoval na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice.

Je svobodný, dříve pracoval například v Dopravním podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou.


Ředitel Radek Chobot v předlické kanceláři. Foceno 15. října 2013.

Náhodný obrázek

20294126_1365079263540244_7682020013990040989_n.jpg

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!