Kraj neví, jak vyplatit peníze na mzdy řidičů
ÚSTECKÝ KRAJ - Vedení kraje stále podle svých slov neví, jak vyplatit peníze na navýšení mezd řidičů autobusů, aby neporušil zákony. Některé analýzy tvrdí, že by kraj mohl být vytvořením dodatku ke smlouvám popotahován.
Předseda odborů Arriva Teplice ale tvrdí opak. Metodika, jak peníze legálně vyplatit, existuje. Kraj se ale začal zajímat příliš pozdě...
Arriva hrozí stávkou (22. července 2016, František Živnůstka).
Ústecký kraj se nastalou situaci rozhodl řešit na jednání s dopravci, kteří na základě vysoutěžených desetiletých smluv zajišťují veřejnou autobusovou dopravu v Ústeckém kraji. K jednání byli přizváni i odboráři, zástupci zaměstnanců dopravců. "Nechceme dopustit zhroucení systému dopravy Ústeckého kraje jen proto, že, podle mého názoru, ukvapeným a s kraji nekonzultovaným rozhodnutím vlády, byli zaměstnavatelé řidičů postaveni před hotovou věc, aby od nového roku přidali řidičům," náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek.
Kraje, a Ústecký nevyjímaje, byly jako objednatel dopravy podle Komínka postaveny do pozice, aby situaci a závazky zaměstnavatelů vyřešily. "Vláda se od finančního podílu na zvýšení platů distancovala, pouze o něm rozhodla. Opakuji důrazně, že uděláme za náš kraj vše pro vyřešení problému," zdůraznil Komínek s tím, že kraj umí najít v rozpočtu prostředky ve výši 75 milionů, které by zvýšené mzdové nároky pokryly.
Kraj: Peníze máme, ale nevíme, jak je legálně vyplatit
Problém nastává v tom, kdy není jasná správná metodika, jak peníze legálně vyplatit. Podle dosavadních analýz a stanovisek by se v případě uzavření dodatků ke smlouvám s dopravci kraj vystavil riziku, že bude, mírně řečeno, popotahován a pokutován za neregulérní postup odporující zákonu o veřejných zakázkách.
Odbory Arrivy mají informaci, že metodika existuje (22. července 2016, František Živnůstka).
V průběhu tohoto týdne se pak vedení kraje sešlo s premiérem. "Budu požadovat, aby vláda garantovala legálnost postupu, který máme jako řešení podílet se na navýšení platů řidičů připraven," upřesnil náměstek hejtmana Jaroslav Foldyna s tím, že v pondělí 16. ledna bude kraj všechny účastníky jednání informovat o výsledcích jednání a o zvoleném dalším postupu, který by krizi zažehnal.
Představitelé dopravců i odboráři připomněli vážnost situace, jejich názory na mechanismus a výši poskytnutých příspěvků kraje na zvýšení platů řidičů se však liší. Podle vyjádření odborářů některých dopravců jsou řidiči připraveni stávkovat, což by krajskou autobusovou dopravu, kde se denně přepraví 55 tisíc cestujících, zcela ochromilo. To je příklad teplické Arrivy. "My vyčkáme, jaké informace obdržíme v pondělí," řekl Informačnímu portálu Vlčoun.cz předseda odborů Arriva Teplice Josef Linhart. Dodal, že má informace o tom, že kraj se problematikou začal zabývat pozdě a že metodika, jak legálně uvolnit peníze, existuje.
Městská hromadná doprava kromě Teplic pojede dál
Cestující ve většině měst Ústeckého kraje se ale stávky obávat nemusí. Informačnímu portálu Vlčoun.cz to potvrdil například předseda odborů Dopravního podniku města Ústí nad Labem Jan Hampejs. "My stávkovat nebudeme. Na základě nové kolektivní smlouvy jsme dostali přidáno a nemáme tedy důvod ke stávce," vysvětlil. Podobně jsou na tom dopravní podnik také v Děčíně či Mostě.
Ústečané se bát nemusí, řidiči stávkovat nebudou (5. července 2016, František Živnůstka).