Autobusy v Mladé Boleslavi již tankují bioCNG
MLADÁ BOLESLAV - Již na konci listopadu je v plánu definitivní start nové bioplynové stanice v průmyslové zóně Plazy v Mladé Boleslavi. Na tu jezdí palivo doplňovat i třetina všech autobusů městské dopravy dopravního podniku.
Na kompletní vozový park bez nafty pak chce přejít dopravní podnik během následujících let. Již nyní se podařilo získat dotaci na dalších 17 autobusů...
Plnění autobusů bioCNG palivem (3. října 2023, MÚ Mladá Boleslav)
Symbolické slavnostní zahájení ostrého provozu této nejmodernější bioplynové stanice v České republice se uskutečnilo v uplynulých dnech. Definitivní start je v plánu již na konci listopadu letošního roku, protože po ročním zkušebním provozu jsou odladěny všechny provozní parametry a stanice bude přijímat ročně minimálně 25 tisíc tun biologicky rozložitelných odpadů. Unikátní technologie si poradí se zbytky potravin a celou řadou odpadů rostlinného i živočišného původu. Energie z odpadu se zde promění v zelený biometan, který je skrze vlastní čerpací stanici bioCNG využíván jako pohon autobusů mladoboleslavské MHD i aut svážejících odpady.
"Jsem velice rád, že je to právě skupina společností Compag, která na českém trhu strategicky naplňuje tímto projektem cíle EU na využívání odpadů a cirkulární ekonomiky," řekl jednatel společnosti Compagu Mladá Boleslav Radek Lizec. Tento zelený projekt je opravdu velmi důležitý pro budoucnost životního prostředí. Tím, že se bude v dopravě více využívat biometan, se uspoří se nejen produkce emisí CO2, ale dojde i k snížení jiných provozních parametrů, jako je hlučnost či náklady na celkový provoz.
Čtěte také...
- DP Mladá Boleslav pořídí 17 nových autobusů (vydáno 18. července 2023)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Slavnostní zahájení plničky biometanu (3. října 2023, MÚ Mladá Boleslav)
Flotila autobusů městské dopravy na bioCNG postupně zcela nahradí veškerou techniku s pohonem na fosilní paliva. Zpracovávat se budou i přebytky biometanu. Ty se vtlačí do plynárenské soustavy, kde nahradí zemní plyn, čímž jako obnovitelný zdroj energie přispějí k omezení produkce emisí CO2. "Momentálně tedy jezdí na tento ekologický pohon dvě třetiny našeho vozového parku, ale do budoucna na něj přejdeme kompletně. Už víme, že se nám podařilo získat dotaci na dalších 17 autobusů," doplnil pak ředitel Dopravního podniku Mladá Boleslav Marek Džuvarovský s tím, že aktuálně jezdí na bioCNG 21 z 32 autobusů, které má dopravní podnik k dispozici.
První náměstek primátora Jiří Bouška pak připomněl, že první etapou plány zdaleka nekončí. "Mám radost, že se nám povedlo dokončit bioplynku jako první krok naší vize, za kterou dlouhodobě jdeme. Tedy komplexně zpracovávat komunální odpad z Mladé Boleslavi a okolí. To samozřejmě není možné bez peněz, proto mě těší, že se nám podařilo uspět s projektem Bezodpadové Mladoboleslavsko. Jde zhruba o 200 milionů korun, které dostaneme v rámci ITI přes ministerstvo životního prostředí a přes Státní fond životního prostředí," dodal Bouška.
Již třetina vozového parku je na bioCNG (3. října 2023, MÚ Mladá Boleslav)