Elektrobus v Chrudimi jezdí zkušebně již týden
CHRUDIM - Nový zapůjčený elektrobus testuje od minulého týdne v chrudimské MHD Arriva východní Čechy. Cestující se s ním mohou povozit a vyzkoušet jeho provoz až do neděle 20. března.
Nasazován je na linky číslo 1, 2, 3 a 4 a Jeho každodenní ranní řidičkou v chrudimských ulicích bude paní Hana Zahradníková...
Elektrobus SOR před chrudimským nádražím (březen 2016, Arriva východní Čechy).
"Elektrobus měří 8 metrů, uvnitř je 16 sedaček a místo pro kočárek nebo invalidní vozík," říká ředitel Arrivy východní Čechy Jindřich Poláček s tím, že výrobcem je východočeská firma SOR Libchavy. "V garážích jsme mu ve čtvrtek postavili dobíjecí stanici a dnes odpoledne může vyrazit do provozu s cestujícími," dodal Poláček.
Chrudim východočeská Arriva vybrala především proto, aby si elektrobus mohli prohlédnout a vyzkoušet jak cestující, tak i zástupci měst a obcí v regionu. Je sám o sobě dražší, než běžné naftové autobusy, ale teď by mohla být šance požádat na jejich nákup o evropské dotace. "Ekologická doprava má smysl i v menších městech, jako je Chrudim. V Arrivě provozujeme už tři elektrobusy – jeden v Jeseníkách a dva v Praze. Rád bych jejich provoz rozšířil, aby v tomto výčtu figurovaly i východní a střední Čechy," dodal Poláček.
Kdy a kde potkáte elektrobus SOR v pracovních dnech:
- Linka číslo 1: 8.33 - 12.00 hodin a 14.33 - 18.43 hodin,
- Linka číslo 2: 4.25 - 4.40 hodin, 7.28 - 7.48 hodin a 21.30 - 22.10 hodin,
- Linka číslo 3: 4.42 - 7.25 hodin, 19.17 - 21.22 hodin a 22.38 - 22.58 hodin,
- Linka číslo 4: 13.05 - 14.32 hodin, 18.55 - 19.07 hodin a 22.25–22.37 hodin,
- V sobotu jezdí od 13.00 do 21.00 hodin střídavě na linkách 3 a 4.
Zapůjčený elektrobus jezdí na všech linkách (březen 2016, Arriva východní Čechy).
Cestující se jím mohou svést za stejných podmínek, jako jakýmkoliv jiným autobusem ve městě. "Jedná se o testovací provoz, proto se může stát, že v některých případech bude muset do garáže na testy, prohlídku, dobíjení a podobně, v takovém případě by za něj zaskočil klasický naftový autobus, budeme se ale snažit, aby jezdil každý den co nejvíc," dodal Jindřich Poláček.
Na jedno nabití ujede elektrobus 130–150 km. Maximální dojezd prázdného vozidla může být až 250 km, ale záleží na typu provozu, ve kterém se pohybuje. Baterie se dobíjí dvěma způsoby – pomalým nabíjením 3× 400 V/32 A, nebo rychlonabíjením 3× 400 V/250 A. Dobíjení z 30 % na 100 % kapacity trvá v prvním případě 7–8 hodin, ve druhém maximálně hodinu. Při brzdění nebo jízdě z kopce vozidlo rekuperuje a dobíjí touto energií vlastní baterie. Velmi dobře se elektrobus chová na sněhu, pomáhá mu zatížení zadní nápravy těžkými bateriemi.
Elektrobus před výjezdem na linku (březen 2016, Arriva východní Čechy).