Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 Nová tramvaj Škoda 52T
zkušebně vozí cestující

 K Šotodays se letos připojí
další dopravní podniky

 Budějovické trolejbusy 15Tr
definitivně dojezdily

 ČD Bus koupí stovku
zbrusu nových autobusů

Za enormního zájmu dojezdily olomoucké Astry

OLOMOUC - Velký zájem byl v Olomouci o rozlučkovou jízdu s poslední tramvají Astra, která se uskutečnila uplynulou sobotu. Dopravní podnik města Olomouce akci pořádal ve spolupráci s Klubem přátel MHD.

/FOTOGALERIE/ Během odpoledne tramvaj zavítala na většinu obratišť a po zátahu pak bylo možné si vůz naposledy prohlédnout na nádvoří vozovny...


Rozlučková jízda s poslední tramvají Astra (27. září 2025, Vlčoun/Filip Vlček)

Nejen dopravní nadšenci, ale také Olomoučané se v sobotu 27. září mohli rozloučit s posledním zástupcem nízkopodlažních tramvají Astra. Dopravní podnik města Olomouce totiž uspořádal speciální rozlučkovou jízdu, během které si bylo možné tramvaj naposledy vyfotit v ulicích hanácké metropole. Poslední provozní tramvaj Astra ev.č. 203 byla přistavena k nástupu zájemců v zastávce Sokolská u Náměstí Hrdinů, odkud se vůz podle zvláštního jízdního řádu vydal ve 14.15 hodin do Neředína. Dopravní podnik zájemcům rozdal také speciální pamětní jízdenky a placky s motivem Astry. 

Astra se rozloučila plně obsazená

Po krátké fotopřestávce se plně obsazená tramvaj vydala z Neředína přes Náměstí Hrdinů na druhou točnu na Nové Ulici. I tady bylo možné si tramvaj naposledy vyfotit, protože odtud vůz vyjel směrem přes Okresní soud a třídu Kosmonautů k Hlavnímu nádraží a dál do Pavloviček. I tady následovala desetiminutová přestávka pro případné focení. Okružní jízdou z Pavloviček přes centrum a Tržnici se trať vydala k Hlavnímu nádraží, kde byla tramvaj odstavena na odstavné koleji. Obrovský zájem o poslední fotku v ulicích města způsobil, že vyfotit si tramvaj bez lidí bylo prakticky nemožné. Ale i tak se přecijen zadařilo. 


Rozlučková jízda s poslední tramvají Astra (27. září 2025, Vlčoun/Filip Vlček)

V 16.10 hodin následoval přesun tramvaje přes centrum a Náměstí Hrdinů do Sokolské ulice a dále do vozovny. Po průjezdu tramvaje ev.č. 203 branou vozovny v 16.30 hodin se uzavřela kapitola provozu tramvají Astra v Olomouci. Pro velký zájem bylo nakonec umožněno vytrvalým dopravním nadšencům si tramvaj ještě naposledy prohlédnout a vyfotografovat na nádvoří vozovny. Vznikl tak prostor nejen pro fotografie samotné tramvaje, ale i pro selfie, ke kterým se nechali zlákat i řidička a řidič tramvaje. Díky nim mimo jiné vznikly fotografie plné elánu a dobré nálady. 

Poprvé vyjely na Mikuláše 1998

Olomouckými ulicemi se proháněly celkem čtyři tramvaje Škoda Inekon Astra. První z nich dosedla na olomoucké koleje 21. listopadu 1998, první cestující se mohli novotou zářící tramvají svézt následně během Mikulášské jízdy 5. prosince 1998 za účasti představitelů města. Ještě tentýž rok dorazila druhá tramvaj a zbývající dva vozy byly do vozovny dodány v následujícím roce. Právě dodání dalších dvou tramvají si vynutilo úpravu tramvajové vozovny v Koželužské ulici spojenou s demolicí kotelny a uhelny. "Údržba nízkopodlažních tramvají je zcela odlišná, neboť elektrická výzbroj je umístěna na střeše vozidel. Novým technologickým postupům proto muselo být upraveno i dílenské zázemí," vysvětlila tisková mluvčí Dopravního podniku města Olomouce Anna Sýkorová. 


Rozlučková jízda s poslední tramvají Astra (27. září 2025, Vlčoun/Filip Vlček)

Tramvaje jezdily v ulicích Olomouce pod evidenčními čísly 201 až 204. Ačkoli tramvaje městem jezdily téměř neúnavně a bez vážnějších poruch, tak od počátku bylo zřejmé, že z ekonomických důvodů není možné budoucnost tramvajového provozu stavět pouze na nových tramvají Astra. Počínaje rokem 1999 byly zahájeny modernizace tramvají T3 SUCS a s několikaletým odstupem se pokračovalo nákupem tří vozů Inekon Trio. Tramvaje, které byly označeny evidenčními čísly 205 až 207, ulicemi Olomouce jezdí dodnes. 

Technické uspořádání vozidel s krátkými články a pevnými neotočnými podvozky je sice ve světě používané, klade ale zvýšené požadavky na trasování tramvajových tratí. Proto byly tyto tramvaje standardně nasazovány na linky číslo 1 a 7 vedené mimo historické jádro města po přímější trati na třídě Kosmonautů. V letech 2014 až 2018 prošly všechny čtyři olomoucké Astry velkou prohlídkou ve společnosti Ekova Electric. První ze čtveřice Aster byla odstavena v září 2023, aby posloužila jako zdroj náhradních dílů pro zbylé tři provozní tramvaje. Další postupné vyřazování mohlo proběhnout v rychlém sledu díky nákupu nových tramvají EVO1.

Čtěte také...
- Informace o tramvajích typu Astra LTM 10.08 včetně dobových fotografií
  (zdroj: Dopravní podnik města Olomouce)


Rozlučková jízda s poslední tramvají Astra (27. září 2025, Vlčoun/Filip Vlček)

Závěrečná kapitola historie tramvají Astra se začala psát letos, kdy 19. dubna dojezdila tramvaj ev.č. 201 následovaná 26. června tramvají ev.č. 204. Začátkem září byly tramvaje ev.č. 201 a 202 odvezeny k fyzické likvidaci do kovošrotu v olomoucké Holici. Poslední provozní tramvaj ev.č. 203 se udržela v běžném provozu do čtvrtku 25. září, kdy byla následně vyměněna za jiný vůz z důvodu poruchy pantografu. Ohrožená rozlučková jízda se nakonec díky práci techniků Dopravního podniku města Olomouce mohla uskutečnit, pantograf se jim totiž podařilo opravit. 

Astra se skládala ze tří článků

Tramvaj Škoda Inekon Astra je jednosměrný čtyřnápravový motorový částečně nízkopodlažní tramvajový vůz skládající se ze tří článků, které jsou navzájem spojeny kloubem a krycím měchem. V pravé bočnici se nacházejí čtvery předsuvné dveře. Na střeše vozidla je umístěna elektrická výzbroj, která umožňuje rekuperaci při brzdění a u vozidla tak snižuje celkovou spotřebu energie. Trakční motory jsou asynchronní a spolu s napěťovým střídačem IGBT mají rovněž určitý podíl na snížené spotřebě energie oproti například odporové regulaci. Prostřední článek tramvaje je nízkopodlažní, tvoří 50 % celé tramvaje. Celý vůz je průchozí, při jeho navrhování bylo myšleno i na osoby se sníženou schopností pohybu a kočárky. Pod dveřmi středního článku je umístěna výsuvná plošina.


Rozlučková jízda s poslední tramvají Astra (27. září 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


F O T O G A L E R I E :



Rozlučková jízda s poslední tramvají Astra (27. září 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Rozlučková jízda s poslední tramvají Astra (27. září 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Rozlučková jízda s poslední tramvají Astra (27. září 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Rozlučková jízda s poslední tramvají Astra (27. září 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Rozlučková jízda s poslední tramvají Astra (27. září 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Rozlučková jízda s poslední tramvají Astra (27. září 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Rozlučková jízda s poslední tramvají Astra (27. září 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Rozlučková jízda s poslední tramvají Astra (27. září 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Rozlučková jízda s poslední tramvají Astra (27. září 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Rozlučková jízda s poslední tramvají Astra (27. září 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Rozlučková jízda s poslední tramvají Astra (27. září 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Rozlučková jízda s poslední tramvají Astra (27. září 2025, Vlčoun/Filip Vlček)


Rozlučková jízda s poslední tramvají Astra (27. září 2025, Vlčoun/Filip Vlček)

Olomoucký kraj teď

zdroj: https://www.chmi.cz/

Počasí Olomouc - Slunečno.cz

Redakce Olomouc:

212 olomoucky
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček

Kontakt na redakci:
- olomoucky@vlcoun.cz 

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Olomouc na youtube:

Ptáme se vás:

Všimli jste si, že České dráhy výrazně modernizují vozový park? Jak nové vlaky vnímáte?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!