Vozovnu doplní stání u Fibichovy. Dočasně
OLOMOUC - Tramvajová vozovna v centru Olomouce již kapacitně neodpovídá požadavkům na zajištění servisu. Město proto chce postavit úplně novou vozovnu. Než ale najde peníze na stavbu, musí situaci řešit jinak.
Dvacítka tramvají proto najde svůj přechodný domov na nově vybudované a částečně zastřešené ploše poblíž konečné Fibichova...
Prostor poblíž točny Fibichova, kde budou stát tramvaje (21. prosince 2015, Adam Dzvinčuk).
O nové vozovně pro tramvaje se v Olomouci hovoří již několik let. Ta současná v centru města se již nemůže nijak dál rozrůstat a kapacitně již nepostačuje nárokům na kvalitní údržbu a deponaci tramvají. Vzhledem k plánované výstavbě dalších tratí je již nyní jisté, že se zvýší také počet vozů, které již není kde odstavovat.
Problematikou současné nevyhovující vozovny tramvají se vedení města Olomouce několikrát zabývalo již v minulých letech. Stavba nové vozovny je nevyhnutelná. "S výstavbou vozovny počítá i nový územní plán, kde jsou pro tento účel rezervovány plochy dopravy při ulici Holická mezi železničními tratěmi 270 a 301," potvrdila Informačnímu portálu Vlčoun.cz Jana Doležalová z odboru kanceláře primátora.
Pozemek získalo město od SŽDC (21. prosince 2015, Adam Dzvinčuk).
Předpokládané investiční náklady dosahující 1,5 miliardy korun ovšem město nezvládne pokrýt ze svého rozpočtu, a proto hledá externí finanční zdroje. Ve hře jsou dotace jak české, tak i z evropských fondů. Případnou stavbu brzdí také nevyřešené majetkoprávní vztahy v uvedené lokalitě.
Neudržitelnou situaci se proto vedení města snaží vyřešit provizorně jinou cestou. "V rámci rekonstrukce železniční stanice Olomouc se vedení města dohodlo se Správou železniční dopravní cesty na odkupu pozemků po odstraněném manipulačním kolejišti v prostorách hlavního vlakového nádraží," uvedla Doležalová. V této ploše, která se bezprostředně nachází u tramvajového obratiště Fibichova, bude vybudováno odstavné a částečně zakryté kolejiště s kapacitou 20 tramvajových vozů. Stavba by mohla být realizována ještě letos.
Současná tramvajová konečná Fibichova (21. prosince 2015, Adam Dzvinčuk).
Dopravní podnik města Olomouc v současné době využívá pro odstavování tramvají původní areál v Koželužské ulici z roku 1899. Ten byl určený pro 45 tramvají, v 80. letech ale byla vozovna rozšířena o venkovní nekryté uzavíratelné stání přezdívané 'rubik' určené pro dalších 15 tramvají.
O nové vozovně se hovoří od roku 2009, kdy byla pro tramvajovou vozovnu určena plocha u Rolsberské ulice, východně od současně vytipované a zarezervované plochy. Tehdy se hovořilo o tom, že nová vozovna bude stát dvě miliardy a bude určena i olomouckým autobusům. Z tohoto projektu ale sešlo a nyní je ve hře levnější čistě tramvajová varianta.
Výjezd z Fibichovy, vpravo bude stání pro 20 tramvají (21. prosince 2015, Adam Dzvinčuk).