Před kolizí zabrání systém i v tramvajích 39T
OSTRAVA - Antikolizní systém nainstalovaný do 39 tramvají Stadler se Dopravnímu podniku Ostrava osvědčil. Dopravce proto podepsal smlouvu o instalaci modernějšího systému do všech vozidel Škoda 39T.
Celkem tak bude antikolizní systém instalován již v 77 tramvajích, tedy v téměř 40 procentech vozového parku tramvají Dopravní podniku Ostrava...
Ilustrační foto (6. července 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
"Půjde o systém nové generace, který nabízí díky technologickému vývoji ještě přesnější detekci překážek. Rozdíl je například v tom, že nový systém bude rozšířený o takzvaný lidar. Asistenční systém pro řidiče pomocí kamery, radaru a navíc i lidaru dokáže identifikovat překážku na koleji před tramvají na vzdálenost až 80 metrů a až do maximální rychlosti tramvaje 80 km/h," řekl generální ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys s tím, že systém nepřebírá stoprocentní zodpovědnost za řidiče, pohybuje se v rámci svých technických a fyzikálních limitů.
Systém ale jednoznačně přispívá ke zvýšení bezpečnosti cestujících, která je pro dopravní podnik klíčová. "Nynější antikolizní systém se v praxi osvědčil, a proto chceme bezpečnost dál posilovat," dodal Morys. Systém od firmy BOSCH Engineering GmbH vyjde na téměř 37 milionů korun. Instalace začne na podzim letošního roku do prvních dvou vozidel, pak bude následovat zkušební a ověřovací provoz. Po schválení proběhne montáž a zprovoznění do zbývajících 36 tramvají v termínu cca do září 2027.
Ilustrační foto (6. července 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Stejně jako u tramvají Stadler i v tomto případě bude systém ochrany fungovat ve třech krocích. Nejdříve řidiče na nebezpečí upozorní výstražná ikona na palubním počítači, pak i zvukový výstražný signál a nakonec, pokud řidič včas nezareaguje, řídicí systém vozidla spustí brzdění. Dopravní podnik Ostrava dnes požaduje antikolizní systémy jako standardní vybavení u všech nově pořizovaných tramvají, kdežto v autobusovém provozu používá dopravní podnik asistenční systémy, které podporují práci řidičů, ale nezasahují do řízení vozidla.
Asistenční systém byl testován a je v provozu na čtyřech autobusech. Pomáhá předcházet zejména drobnějším kolizím. "Podobně jako u tramvají se tento systém stal standardním vybavením, které požaduje dopravce v rámci aktuálních a připravovaných výběrových zakázek na dodávky autobusů i trolejbusů," doplnila tisková mluvčí ostravského dopravního podniku Tereza Šnoblová s tím, že i zde dopravce aktivně sleduje technologický vývoj, aby byl nadále lídrem v rozvoji bezpečnosti dopravních systémů.
Ilustrační foto (6. července 2024, Vlčoun/Filip Vlček)