Get Adobe Flash player

Ostravou se prohání již třicítka tramvají Stadler

OSTRAVA - Již téměř čtvrt roku vozí cestující po Ostravě v běžném provozu tramvaje Stadler. Tramvaj, která neměla příliš jednoduchý start, se tak stává neoddělitelným symbolem moravskoslezské metropole.

Počty tramvají Stadler nOVA se zvedají a nyní je v Ostravě již 28 vozů, zbývajících dvanáct by mělo být dodáno do konce června...


Osmá tramvaj Stadler na Nové Vsi vodárně (28. listopadu 2018, Filip Vlček).

Nové tramvaje Stadler začaly cestující vozit loni v srpnu, zatím jen dvě v rámci zkušebního provozu s cestujícími. Koncem října byl zkušební provoz úspěšně ukončen a od 1. listopadu mohou na trať všechny tramvaje Stadler. "Jsou pohodlné a moderní," odpověděla začátkem ledna na dotaz Informačního portálu Vlčoun.cz cestující Miroslava Procházková z Ostravy. "Přijde mi, že mají daleko plynulejší a přitom rychlejší rozjezd," myslí si další z cestujících Milan Tomeček.

Dopravní podnik nyní disponuje celkem 26 provozními tramvajemi. "V provozu jsou tramvaje Stadler evidenčních čísel 1701 až 1726. Další dvě tramvaje evidenčních čísel 1727 a 1728 jsou již v Ostravě a v provozu by měly být do konce ledna," vyčíslila Informačnímu portálu Vlčoun.cz tisková mluvčí Dopravního podniku Ostrava Karolína Rycková. Ačkoli po dodání první tramvaje Stadler nOVA v dubnu loňského roku dopravní podnik uváděl, že všechny tramvaje budou dodány ještě v ten rok, na podzim už uvedl, že dodávka bude kompletní v první polovině tohoto roku.


Nové tramvaje vypravuje zatím pouze vozovna v Porubě (28. listopadu 2018, Filip Vlček).

V prvních týdnech běžného provozu se na řadě tramvají ve větší míře objevovaly poruchy, které tak tramvaj na trase odstavila z provozu. Dopravní podnik Ostrava pak musel více reagovat na podněty a stížnosti cestujících, neboť byl kvůli tomu blokován provoz dalších linek. "První týden měly skutečně častější poruchovost, na což výrobce reagoval úpravami softwaru," potvrdila Karolína Rycková. Dodala ale, že tramvaje nyní jezdí bez větších problémů.

Dosud tramvaje vyjíždí pouze z vozovny v Porubě, díky tomu je možné tramvaje zahlédnout především na linkách číslo 3, 4, 5, 7, 8, 11, 15 a 17. Údajně hlavně kvůli vyšší poruchovosti tramvaje od jejich dodání odmítali řidiči ve druhé ostravské vozovně v Moravské Ostravě. To sice mluvčí dopravního podniku přímo nepotvrdila, ale zároveň uvedla, že s vozy se už počítá i tady. "Četnost poruch se již stabilizovala na běžnou, nižší úroveň, a už chtějí Stadlery i na vozovně v Moravské Ostravě," doplnila tisková mluvčí Karolína Rycková.


Interiér tramvaje Stadler na Dni ostravských dopraváků (1. září 2018, Filip Vlček).

Problémem nových tramvají byly také označovače klasických papírových jízdenek. "Po nástupu do tramvaje jsem byl zaskočen a myslel jsem si, že se v tomto voze dá platit jen platebními kartami. Označovač jsem totiž nenašel," řekl loni v září Informačnímu portálu Vlčoun.cz zaskočený cestující Kamil Vanot z Hlučína. "Na strojek schovaný za kabinou řidiče mne museli navést ostatní cestující," doplnil Vanot. Jediný označovač jízdenek byl totiž umístěn pouze u prvních dveří za kabinou řidiče a navíc v takové výšce, kdy z pohledu od druhých dveří není vidět. Ve zbytku vozu pak jsou pouze validátory platebních karet a ODISek.

I to se ale ostravskému dopravnímu podniku podařilo vyřešit, druhý červený označovač papírových jízdenek byl v prosinci doplněn také do prostředí části tramvaje. I když je na rok, koncem letošního roku totiž bude ukončen prodej papírových jízdenek a cestující budou odkázáni jen na čipové jízdenky.

Čtěte také...
- Cestující v novém Stadleru hledají označovače (vydáno 12. září 2018).
  (zdroj: www.vlcoun.cz).


Míjení tramvaje Stadler se soupravou tramvají Vario (28. listopadu 2018, Filip Vlček).

Historie nových tramvají se v Ostravě začala psát v závěru roku 2016, kdy byla podepsána smlouva se švýcarskou společností Stadler. "Jsem rád, že se nám podařilo vysoutěžit tramvaje. Cena 27,2 milionu korun za jedno vozidlo nás výrazně překvapila," řekl tehdy k výsledkům výběrového řízení předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. Doplnil, že specifikace nových tramvají byla natolik otevřená, že vytvořila dostatečné konkurenční prostředí, atraktivní i pro netradičního zahraničního dodavatele. 

Smlouvu s výrobcem tramvají Dopravní podnik Ostrava podepsal v pátek 30. prosince 2016. Podpis zdržely průtahy v souvislosti s námitkami druhého uchazeče výběrového řízení. Dopravní podnik následně oslovil širokou veřejnost, aby rozhodla o barevném provedení a názvu. Jedna tramvaj stojí přibližně 28,5 milionu korun, celková hodnota zakázky tak přesahuje 1,1 miliardy korun. Tramvaje Stadler nOVA uvezou až 188 cestujících, jsou plně nízkopodlažní, mají klimatizaci a USB konektory a jsou připraveny pro Wi-Fi.


Stadler ev.č. 1716 přijíždějící do zastávky Karolina (28. listopadu 2018, Filip Vlček).

První tramvaj na koleje martinovských dílen usedla 23. dubna loňského roku, následovaly nutné technologické zkoušky. Následně tramvaj, která byla postavena přesně na míru ostravskému dopravnímu podniku, vyjela na zkušební jízdy bez cestujících. V rámci těchto jízd musel vůz ujet deset tisíc kilometrů bez zátěže, následoval stejný počet kilometrů se zátěží. Až poté byl povolen zkušební provoz s cestujícími, který 10. srpna vydal Drážní úřad. Rozhodnutí platí pro dvě tramvaje inventárních čísel 1701 a 1704, přičemž každá z nich musí s cestujícími najet 20 tisíc kilometrů," uvedl v létě tiskový mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

Na zkušební provoz pak navázal ten běžný, kdy od 1. listopadu Dopravní podnik Ostrava vypravil tramvaje Stadler ve velkém. "Tramvaje získaly od Drážního úřadu všechna potřebná povolení a stávají se stále pravidelnější součástí vozového parku Dopravního podniku Ostrava," informoval koncem října dopravní podnik. Na kolejích tak tramvaje Stadler nOVA symbolicky vystřídaly zbývající článkové tramvaje K2 koncepčně pocházející z roku šedesátých let minulého století.

Čtěte také...
Stadler zvítězil v soutěži na tramvaje v Ostravě (vydáno 30. listopadu 2016).
- Už je doma! Stadler sveze cestující v srpnu (vydáno 23. dubna 2018).
- Ostravané se dočkali, tramvaj Stadler vyjela! (vydáno 15. srpna 2018).
Stadlery mají povolení, vyřadí tak poslední K2 (vydáno 1. listopadu 2018).
  (zdroj: www.vlcoun.cz).


Celkem bude mít Ostrava 40 nových tramvají Stadler nOVA (28. listopadu 2018, Filip Vlček).

Moravskoslezský kraj teď

zdroj: http://portal.chmi.cz/

zdroj: http://kamery.eabm.cz/

Počasí Ostrava - Slunečno.cz

Redakce Ostrava:

214 moravskoslezsky
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček
- Martin Kramer

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Ostrava na youtube:

Ptáme se vás:

Souhlasíte se zrušením krátkodobých papírových jízdenek, které DP Ostrava plánuje od 1. ledna 2020?
 

Ptáme se vás:

Je správné, že stát nabízí rychlíkové železniční linky soukromým dopravcům?
 

Naši mediální partneři:

      

20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!