Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

V Hradci spustili inteligentní dopravní systém

HRADEC KRÁLOVÉ - Do ostrého provozu v těchto týdnech přešel inteligentní dopravní systém v Hradci Králové. Dvouletý zkušební provoz umožnil jeho dopracování tak, aby doprava skrz město byla plynulejší a klidnější...

Nový systém přinesl úpravu signalizací na 34 křižovatkách a čtyřech přechodech, zajištění preference vozidel pro MHD či spuštění penalizačního modulu...


Nový inteligentní dopravní systém sputili v Hradci (4. února 2019, Vlčoun.cz/Filip Vlček)

Za celý systém včetně nákladů šestiletého provozu, servisu a dalších služeb město zaplatí 330,6 milionu korun včetně DPH. Městu se také na systém podařilo získat dotaci z Operačního programu doprava, a to ve výši téměř 158 milionů korun. Aby mohl být systém spuštěn, probíhala v Hradci Králové po dobu téměř dvou let výměna semaforů a úprava 34 křižovatek a čtyř přechodů. Veškeré tyto práce zajišťovala pro město společnost Cross Zlín. Ve Zlíně je také servis celého dopravního systému. Dispečink je umístěn v budově Dopravního podniku města Hradce Králové.

"Inteligentní dopravní systém v našem městě zpočátku vyvolával rozporuplné názory, ale už za dobu jeho testování jsme mohli vidět, že na některých místech došlo k výraznému zklidnění dopravy, a zároveň se doprava v našem městě stala plynulejší. Do budoucna bude systém také nepostradatelným pomocníkem v rámci první pomoci při autonehodách, kamery budou moci rychleji detekovat místo s nehodou. Díky preferenčnímu systému průjezdu vozidel záchranných složek by se navíc k nehodě mohli záchranáři dostat rychleji," uvedla primátorka Pavlína Springerová. Od podzimu loňského roku probíhalo testování celého systému, v rámci zkušebního provozu měli občané města možnost obracet se na město, kam mohli sdělovat své podněty a připomínky k jeho fungování.


Jeho přednostní je preference vozidel MHD a IZS (4. února 2019, Vlčoun.cz/Filip Vlček)

Doposud jich město obdrželo více než sto. V rámci inteligentního dopravního systému byl zaveden systém podmíněné preference autobusů a trolejbusů městské hromadné dopravy. Do vozů MHD již byla instalována speciální zařízení, která se systémem komunikují. "V momentě, kdy autobus nabírá zpoždění a dostane se do křižovatky, křižovatka dokončí stávající úkony, a v případě možnosti zařadí zelenou pro autobus," vysvětlil náměstek primátorky pro dopravu Miroslav Hloušek. Preferenční systém pro vozidla MHD začne plně fungovat po dokončení nového odbavovacího systému.

Pro některá vozidla IZS bude platit systém absolutní preference. V případě, kdy se hasičský nebo záchranný vůz bude blížit ke křižovatce, systém zruší stávající signály, všem se změní semafor na červenou a zůstane zelená pouze ve směru jízdy vozidla IZS. Aby mohl tento systém fungovat, musí být vozy záchranných složek vybaveny speciálním zařízením, které bude komunikovat se systémem preference. Pořízení jedné takové krabičky je v řádech desítek tisíc korun. "Je několik dodavatelů, u kterých je možné toto zařízení zakoupit. Na jeho nákup chceme jak hasičům, tak záchranářům poskytnout dotaci, která by se v celkové částce mohla vyšplhat až na téměř 1,4 milionu korun," dodal Hloušek.


Úpravou prošlo 34 křižovatek a přechodů pro chodce (4. února 2019, Vlčoun.cz/Filip Vlček)

S novým systémem přišlo také několik změn ve světelné signalizaci. Původní zelená vlna, na kterou byli Hradečané zvyklí, byla pozměněna tak, aby byla doprava plynulejší a rovnoměrná na všech výjezdech z města. Výraznou změnou je také odbočování vozidel do souběžné zelené pro chodce doprava, v některých případech i doleva. Tato úprava křižovatek je v souladu se zákonem o provozu na pozemních komunikacích a dalšími navazujícími předpisy pro výstavbu signalizačního zařízení. 

Z důvodu zvýšení bezpečnosti byl na signalizaci nastaven noční režim, a to v čase od 21 do 5 hodin. V tomto režimu mají řidiči v hlavním směru trvalou zelenou. Ta je přerušena pouze v případě, že je systémem zaznamenána poptávka ve vedlejším kolizním směru, jednat se může o vozidlo, cyklistu nebo chodce, který použil tlačítko pro chodce na přechodu. V případě, že je shodný příjezd ve vedlejším i hlavním směru, bude ve většině případech systémem upřednostněno vozidlo v hlavním směru. Pro uspořádání křižovatky řeší systém několik proměnných, jako jsou vzájemná poloha nebo rychlost subjektů.


Vozidla MHD mají nyní půynulejší průjezd křižovatkami (4. února 2019, Vlčoun.cz/Filip Vlček)

Na několika místech došlo k úpravě dopravního značení. Například u třech základních škol ZŠ Úprkova, ZŠ SNP a ZŠ Malšova Lhota byla změněna maximální povolená rychlost. Původně zde byla třicítka s dodatkovými tabulkami týkajícími se časového omezení platnosti, podle požadavků dotčených orgánů ji ale nahradila padesátka. Současné vedení města s touto změnou nesouhlasí a řeší alternativní variantu. "Řešíme takové možnosti jako jsou například proměnná světelná dopravní značení, která budou omezovat rychlost právě jen ve vybraných časech. Musí to být ale sladěné s celým systémem, aby rozpoznal, kdy má kontrolovat třicítku a kdy padesátku," zmínil Hloušek.

Součástí systému je také zavedení penalizačního modulu, který již začal fungovat. Na vybraných místech jsou umístěny radary měřící úsekovou a okamžitou rychlost nebo zaznamenávající průjezd vozidel na červenou. Místa, kde se radary nacházejí, byla konzultována s Policií České republiky. Celkem se jedná o dvanáct kamerových bodů, které jsou zároveň součástí stávajícího dohledového systému a budou sloužit i k objasnění dopravních nehod. Všechny radary nebudou fungovat současně, ale je nastaveno jejich střídání. 


Čekajících kolon se tvoří o něco méně (4. února 2019, Vlčoun.cz/Filip Vlček)

Královéhradecký kraj teď

zdroj: http://webcam.hkfree.org/

zdroj: http://portal.chmi.cz/

Počasí Hradec Králové - Slunečno.cz

Redakce Hradec Králové:

208 kralovehradecky
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček

Kontakt na redakci:
- kralovehradecky@vlcoun.cz 

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!