Brno získá miliardu na nákup nových tramvají
BRNO - Dopravní podnik města Brna uspěl se svými žádostmi o dotaci. Z Ministerstva životního prostředí mu tak v nejbližší době na účtu přistane 941 milion korun na nákup nových tramvají 45T.
Díky novým tramvajím může dopravní podnik začít postupně vyřazovat staré obousměrné tramvaje KT8D5 a současně s nimi také tramvaje T6A5...

Obousměrné tramvaje jsou nasazovány na linku 8 (17. srpna 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
"Jedná se o již objednané tramvaje, z nichž pět kusů je v Brně v provozu od letošního podzimu a dalších dvacet dodá výrobce během příštího roku. V žádostech o dotace jsme velmi úspěšní. Za posledních sedm let jsme získali více než sedm miliard korun na nákup nových vozidel i na obnovu a rozvoj dopravní infrastruktury. Je to jediný způsob, jak rozvíjet naši službu v souladu s aktuálními požadavky na komfort cestujících a technický rozvoj veřejné dopravy," uvedl Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.
Podle primátorky tento úspěch potvrzuje, že Brno jde správným směrem k ekologičtější dopravě. "Každá nová tramvaj znamená nejen komfortnější cestování, ale i menší dopad na životní prostředí. Dotace z Modernizačního fondu pokryje padesát procent nákladů na pořízení 25 tramvají typu 45T. Jde o vozy, které již v Brně jezdí a se kterými jsme spokojeni," řekla pak brněnská primátorka Markéta Vaňková. Konkrétně uspěly dva projekty, a to na 20 tramvají s podporou ve výši 753 milionů korun, a na dalších 5 tramvají s podporou ve výši 188 milionů korun.

Obousměrné tramvaje 45T v Brně postupně přibývají (17. srpna 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
"Cena za jednu tramvaj Škoda 45T mírně přesahuje 75 milionů korun. Jedná se o moderní, klimatizované, nízkopodlažní a obousměrné vozy, kterých v současnosti Dopravní podnik města Brna provozuje dvacet. Na patnáct získal dotaci z programu IROP, na pět nyní z programu TRANSGov. V příštím roce přibude dalších dvacet, které budou také podpořeny dotací z programu TRANSGov. Na konci roku 2026 tak bude po Brně jezdit celkem čtyřicet nových obousměrných tramvají," upřesnil radní města Brna pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.
Nové tramvaje v provozu postupně nahradí vozy typu KT8D5 z 80. a 90. let minulého století a tramvaje typu T6A5. Dopravní podnik obousměrné tramvaje využívá nejčastěji na lince číslo 8, která je ukončena úvratí. Nové tramvaje budou také sloužit pro posílení dopravy na linkách číslo 4 a 12. Další uplatnění nacházejí obousměrné vozy při výlukách například nyní na lince číslo 3, která kvůli stavbě tramvajové trati na Kamechy končí na Ečerově a je zde dočasně místo smyčky ukončení úvratí. Program TRANSGov je součástí Modernizačního fondu, který financuje ekologické projekty z výnosů z emisních povolenek. Jeho cílem je snižování emisí skleníkových plynů, zlepšení kvality ovzduší a podpora rozvoje nízkoemisní veřejné dopravy v České republice.

Staré tramvaje KT8D5 vlevo postupně doslouží (17. srpna 2023, Vlčoun/Filip Vlček)


















