Brněnské parciály se osvědčily, DP je rozšiřuje
BRNO - Provoz parciálních trolejbusů na lince číslo 30, která od loňského jara propojuje brněnské části Bystrc a Soběšice, prokázal spolehlivost. Vyplývá to z hodnocení, které zpracoval Dopravní podnik města Brna.
Linka vznikla sloučením původních linek 30 a 43 a dopravce na ní testoval využití parciálních trolejbusů v náročnějším terénu...
Ilustrační foto (17. srpna 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
"Pilotní provoz parciálních trolejbusů na lince 30 předčil naše očekávání. Splnil naše technické nároky na kapacitu baterií i provozní požadavky. S vozy jsou spokojeni i cestující a místní obyvatelé. Jejich provoz označují za bezproblémový, tichý a spolehlivý. Oceňují rovněž přímé propojení městských částí – zejména Soběšic s Královým Polem, Komínem a Bystrcí. Pilotní projekt potvrdil směr, kterým chceme v rámci ekologizace dopravy jít - využívat na více trasách v Brně parciální trolejbusy namísto autobusové dopravy," uvedl Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.
V praxi to vypadá tak, že trolejbusy jedou z Bystrce do Králova Pole napojeny na trolejové vedení. U Semilassa řidiči sklopí sběrače na střechu vozu a dále do Soběšic pokračují na bateriový pohon. Cestou zpět je to stejné, ale už při cestě z kopce dochází ke zpětnému nabíjení baterií. U královopolského nádraží se opět napojí k trolejovému vedení a pokračují do Bystrce, cestou se baterie ve vozu zcela dobije. Hlavním úkolem pilotního projektu bylo ověřit, zda trolejbusy obstojí v kopcovitém terénu. "Z Králova Pole do Soběšic překonávají převýšení až 170 výškových metrů. Přesto jejich baterie na konečné stále disponují více než 50 procent kapacity," sdělil Havránek.
Ilustrační foto (17. srpna 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
Z technického hlediska trolejbusy absolvují přibližně 67 % své trasy pod trolejovým vedením a 33 procent na trakční baterii. Většina příjezdů do koncových zastávek Klarisky a Královo Pole, nádraží vykazovala zůstatky kapacity mezi 50 až 60 procent, a to i v chladnějších měsících. Linka číslo 30 tak podle vedení podniku i města potvrzuje směr, kterým se chce Brno do budoucna ubírat. Aktuálně dokončená strategická studie Koncepce čistých pohonů MHD v Brně odkazuje na největší trolejbusovou síť v České republice a doporučuje dominantní využití parciálních trolejbusů. Dopravní podnik města Brna by v budoucnu chtěl parciální trolejbusy využívat na jiných trasách.
"V návaznosti na novou trolejbusovou trať na Černovické terase bychom tyto vozy chtěli využít k provozu k Letišti Tuřany nebo logistickým areálům v této oblasti. V úvahu připadá i linka 67. Při doplnění vozového parku o kloubové parciální trolejbusy by bylo možné je využít i na okružních linkách," uvedl Havránek. Dopravní podnik provozuje 50 parciálních trolejbusů. Doposud je využíval zejména při výlukách, kdy bylo potřeba část trasy trolejbusů přejet mimo trolejové vedení. Dopravní podnik města Brna je největším provozovatelem trolejbusů v ČR, disponuje téměř 140 vozy této trakce.
Ilustrační foto (14. listopadu 2024, DPMB)