Flotilu retrovozů v Brně doplnil trolejbus 22Tr
BRNO - Dopravní podnik města Brna rozšířil svoji početnou sbírku retro vozidel. Nově do ní přibyl trolejbus Škoda 22Tr s evidenčním číslem 3601. Práce prováděné v areálu vozovny v Komíně trvaly téměř 17 měsíců...
Historické tramvaje, trolejbusy i autobusy, a tedy i nově zrenovovanou dvaadvacítku, mohou lidé vídat na Dopravní nostalgii nebo dnech otevřených dveří...
Trolejbus typu 22Tr ev.č. 3601 čerstvě po renovaci (květen 2023, DPMB)
Téměř 20 let vozily kloubové nízkopodlažní trolejbusy Škoda 22Tr cestující po Brně. Letos v lednu byly z původních osmi kusů vyřazeny poslední dva. Byly to první ryze české nízkopodlažní trolejbusy. "Brno bylo jejich největším provozovatelem. Z celkem 13 vyrobených kusů jich tady jezdilo 8. I proto jsme se rozhodli, že vůz s evidenčním číslem 3601 opravíme do původního stavu a zařadíme ho do naší sbírky retrovozidel, která mapuje historický vývoj vozů městské hromadné dopravy v Brně," vysvětlil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.
Pracovníci komínské vozovny na trolejbuse pracovali od prosince 2021. Za uplynulých 17 měsíců na voze proběhla kompletní generální oprava. "Celé vozidlo se muselo rozebrat a rozpojit oba články. Dále pracovníci nahradili zkorodované části a vůz putoval do lakovny," popsal začátky prací technicko-provozní ředitel brněnského dopravního podniku Vítězslav Žůrek. Následovalo položení podlahy, montáž rozvodů elektřiny a všech komponentů do vozu. "Po spojení obou článků začala nejnáročnější část oprav. Tedy oživování, seřizování trolejbusu či brzdové zkoušky tak, aby vůz mohl jezdit s cestujícími," doplnil Havránek.
Repasovaný trolejbus 22Tr doplní početnou flotilu historických vozů (květen 2023, DPMB)
Kromě dvaadvacítky, která v běžném provozu vozila cestující na linkách číslo 25, 26 a 37 a která byly vyřazena po dodávkách nových trolejbusů 27Tr, prochází proměnou do původní podoby i vůz 14TrM. Do trolejbusu jsou aktuálně montovány součásti interiéru pro cestující a rozvody elektřiny. Plánované dokončení je o letošních prázdninách.
Nejvíc však pracovníky Dopravního podniku města Brna zaměstnává nejstarší z renovovaných vozů - trolejbus Škoda 9Tr, který v Brně jezdil v období let 1980 až 1996. Poté byl prodán do ukrajinského Rovna, kde sloužil v běžném provozu až do roku 2019. Dopravnímu podniku se vůz podařilo odkoupit zpět a začal s jeho rekonstrukcí. "Tento trolejbus rozhodně nikdy nestál v garáži. Poctivě vozil cestující téměř 40 let. Právě to se podepsalo na jeho technickém stavu. Nicméně bychom ho rádi dokončili během následujícího roku," uzavřel Žůrek.
Čtěte také...
- Prodali ho na Ukrajinu. Teď je 9Tr zase v Brně (vydáno 28. června 2019)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Průběh prací v komínské trolejbusové vozovně (2022, DPMB)