Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 V Plzeňském kraji je flotila
RegioFoxů kompletní

 Kolínská MHD prošla
změnami, zůstává zdarma

 Na Masarykově nádraží
vznikají nová nástupiště

 Na Nové Dvory tramvaje
mohou vyjet za tři roky

Ulicemi Brna se prohání již devět nových Draků

BRNO - Brněnskému dopravnímu podniku se podařilo v letošním roce poslat na koleje devět nových tramvají. Ty od základu postavili jako jediní v České republice samotní pracovníci v ústředních dílnách dopravního podniku.

Moderní tramvaje, které již několik měsíců vozí cestující, mají klimatizaci, USB nabíječky a dveře vybavené světelnou závorou....


Jeden z Draků poblíž Hlavního nádraží v Brně (22. srpna 2020, Filip Vlček)

Nové vozy už v brněnských ulicích najezdily přes sto tisíc kilometrů, především na lince číslo 4, která projíždí středem města. "Oceňuji, že i v době boje s epidemií koronaviru se podařilo uvést do provozu všech devět vozů podle původního plánu. Tramvaje Drak díky své špičkové kvalitě a v neposlední řadě i díky jménu a červenobílému provedení dělají městu čest," komentovala primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Do výroby vlastních tramvají se brněnský dopravní podnik pustil jako zatím jediný v České republice. Pracovníci se museli naučit pracovat s novými materiály a technologiemi a rozšířit si znalosti. "Nyní můžeme říct, že veškeré práce probíhají maximálně efektivně a díky získaným zkušenostem klesla pracnost montáže ve srovnání s prvním vozidlem téměř o třetinu. Výroba probíhá v souladu se stanoveným harmonogramem a příští rok bychom chtěli našim cestujícím nabídnout dalších devět nových tramvají," popsal generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.


Montáž jedné z nových tramvají v ústředních dílnách (2020, DPMB/Archiv)

Předtím, než první Drak vyjel s cestujícími, absolvoval stovky kilometrů zkušebních jízd. Bylo třeba projet celou kolejovou síť města Brna a ověřit, jak tramvaj zvládá průjezdy oblouky, zda nedochází při otevření dveří na zastávce ke kolizi dveřních křídel s nástupištěm nebo jak se chová na samostatných tratích ve vyšších rychlostech. Stejně tak se testoval i průjezd vozovnami a myčkami. Během zkušebních jízd se dolaďovalo například nastavení zpětných zrcátek nebo řídící software. Co se týče jízdních vlastností, vzhledu i vybavení odpovídají nové vozy těm nejpřísnějším standardům.

"Jde o první tramvaj v Brně, která má klimatizaci prostoru cestujících a USB nabíječky. Dveřní prostory jsou vybaveny světelnou závorou, která umožňuje automatické zavření, pokud určitou dobu nenastupují a nevystupují cestující. Dveřní křídla jsou vybavena světelnými LED lištami. Všechny vstupy do vozu jsou navíc bezbariérové," sdělil Havránek. Výroba vlastních tramvají přinese dopravnímu podniku zjednodušení a urychlení oprav, protože jsou pracovníci díky nově získaným zkušenostem schopni opravit závady na vozech sami a efektivně. Cestujícím tento projekt přinese pohodlnější přepravu v moderních klimatizovaných vozech vyrobených pro Brno 'na míru'.


Dvě z nových tramvají Drak, které DP montuje sám (12. listopadu 2020, DPMB/Archiv)

Celkově by do roku 2024 mělo vyjet z dílen brněnského dopravního podniku 41 tramvají Drak, náklady na pořízení komponentů a sestavení vozů jsou 1,3 miliardy korun. Na výrobě a spuštění tramvají se podílí 40 zámečníků, 30 elektrikářů, 8 stolařů, 5 lakýrníků a 5 soustružníků. Jméno tramvají se vybíralo z 264 návrhů, které poslala veřejnost. Ve finále lidé vybírali mezi jmény Evička, Ester, Sisi a Drak, který soutěž přesvědčivě vyhrál. Z necelých dvou a půl tisíců hlasů získal téměř polovinu. Ve vozech je 49 míst k sezení a 122 míst na stání a vůz váží 31 tun.

Dopravní podnik města Brna vypsal výběrové řízení na dodávku komponent pro montáž trolejbusů. K tomuto kroku přistoupil po dlouhých diskusích a nevydařeném výběrovém řízení na dodávku nových trolejbusů, které řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Vzhledem ke zkušenostem podniku z montáže tramvají Drak a Vario a k volným kapacitám, by tato cesta mohla být alternativou k nákupu nových vozů a obnově trolejbusového vozového parku.


Interiér jedné z tramvají Drak brněnského dopravního podniku (2020, DPMB/Archiv)

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!