Ulicemi Brna jezdí na zkoušku elektrobus
BRNO - Dopravní podnik města Brna začal v ulicích testovat nový elektrobus. Ten je nasazen na linku 65, přičemž hlavním úkolem je zjistit jeho maximální dojezd v zimních podmínkách.
Největší výhodou těchto vozů jsou nulové emise a velmi tichá jízda. Dalším přínosem jsou také výrazně nižší náklady na provoz...
Zapůjčený elektrobus od společnosti SOR (10. února 2016, Jiří Černý DPMB).
"Dopravní podnik města Brna už v minulosti vyzkoušel několik těchto vozů od různých výrobců. Testovací jízdy nám potvrdily obecné vlastnosti elektrobusu, tedy tichý a bezemisní provoz, ale i nutnost přesného naplánování dopravního výkonu s ohledem na dojezd," uvedl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.
Současný zkušební provoz bude zahrnovat celodenní nasazení elektrobusu, který se bude vypravovat z trolejbusové vozovny v Komíně. Tam se bude současně i garážovat a dobíjet. Cílem zkušebního provozu je hlavně otestovat vozidlo na maximální dojezd v zimních podmínkách. "Celodenní výkon našich autobusů je od 250 do téměř 400 kilometrů za den. U CNG autobusů byl tak požadavek dojezdu 450 kilometrů na jedno naplnění nádrže. Uvidíme, jak se nám osvědčí právě elektrobus," dodal k tomu provozní ředitel Jiří Valníček.
Cílem zkoušem je prověřit jeho využití v Brně (10. února 2016, Jiří Černý DPMB).
Pokud by brněnský dopravní podnik uvažoval o nákupu elektrobusů, bylo by to možné hlavně za využití dotací. Tato technologie je v současnosti stále velmi nákladná. Zatím co autobus na CNG je možné pořídit přibližně za 6 milionů korun. Ceny elektrobusů se pohybují v rozmezí od 10 až 11 milionů. V budoucnu se přitom očekává pokles ceny baterií a současně zvýšení jejich kapacity. To by mohlo vést k většímu nasazení především v centru měst.
Dopravní podnik města Brna proto do budoucna uvažuje o provozu elektrobusů, které bude možné průběžně během směny nabíjet s využitím stávající trolejové sítě a měnírenské infrastruktury. Tento způsob nabíjení má přidanou hodnotu v tom, že by se efektivně spotřebovávala elektrická energie dodávaná do trolejového vedení brzdícími tramvajemi a trolejbusy, která se nyní mění na neužitečné teplo.
Pohled do interiéru zapůjčeného elektrobusu (10. února 2016, Jiří Černý DPMB).