Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

České Velenice mají funkční repliku trolejbusu

ČESKÉ VELENICE - Replikou svého prvního trolejbusu se mohou pochlubit v Českých Velenicích. V rámci stého výročí ukončení trolejbusového provozu tady totiž minulý týden představili funkční kopii trolejbusu TMG 1907.

Unikátní trolejbus je papírově elektrobus. Dokáže jezdit rychlostí až 18 kilometrů v hodině a uveze až 8 cestujících a řidiče...


Funkční replika gmündského trolejbusu (21. července 2017, MÚ České Velenice).

Sídliště Na Sadech v Českých Velenicích bylo minulý týden dějištěm velmi zajímavé akce. Za přítomnosti vedení města, pozvaných hostů a obyvatel se tady křtil trolejbus, respektive replika trolejbusu TMG 1907, který ve městě jezdil před sto lety. Věrná kopie trolejbusu tak připomíná poměrně krátkou historii trolejbusového systému, který spojoval České Velenice se sousedním rakouským Gmündem. 

Do mimořádně zajímavého a historicky cenného projektu na 'obnovení' trolejbusu vstoupilo Město České Velenice. Vlastní výstavbou pověřilo spolek GaMu - Galerii a Muzeum České Velenice. Město České Velenice celý projekt financovalo z vlastních zdrojů. V začátcích stavby TMG byla základním problémem absence původních technických plánů vozidel. Trolejbusy dodané do Gmündu se totiž od později dodávaných vozidel pro jiná města odlišovaly. Proto bylo nutné ve spolupráci s muzeem společnosti Mercedes-Benz, Technickým muzeem ve Vídni a Technickým muzeem v Brně konzultovat nové plány vozidla a snažit se dohledat co nejvíce materiálů, na jejichž základě by bylo možné vůz znovu zkonstruovat.

Replika se tváří jako trolejbus, je to ale elektrobus

Základní koncepce novodobých plánů byla dokončena v půlce roku 2014. Od září 2014 se od plánů a teorií již přešlo k vlastní výrobě. Vozidlo, o němž zde hovoříme, nazýváme trolejbusem, ale svým řešením jej zařazujeme do kategorie elektrobus (v historických dobách označovaný jako Omnibus). Hlavním motivem byla snaha vyhnout se statutu drážního vozidla, jehož schválení by bylo problematické a nákladné, trolejbus tak má status Ostatní vozidlo kategorie R a po veřejné komunikaci jezdí omnibus maximální rychlostí 18 km/hod a uveze 8 pasažérů a řidiče.


Nechyběl ani symbolický křest trolejbusu (21. července 2017, MÚ České Velenice).

Důležitým člověkem je především plzeňský konstruktér Ing. Jana Kopeček, který z podkladů vypracoval velice precizní výrobní plány a detailní technické výkresy. Významný podíl na výrobě vozidla má Autoservis Michal Dvořák, České Velenice, který představil základní nýtovaný rám vozidla s pružinovými péry. Střední škola v Českých Velenicích připravila zadní nápravu, Střední zemědělská škola v Českých Budějovicích do vozu připravila naviják trolejového kabelu a ruční brzdu vozidla. Firma Autocentrum Ikarus Karviná dodala pružinová péra, a tak by se dalo pokračovat ještě delší dobu.

Věrná a funkční replika tohoto unikátního vozidla byla dokončena v roce 2016 a při příležitosti 100. výročí od ukončení původního skutečného trolejbusového provozu byla představena veřejnosti. První oficiální jízda se uskutečnila 21. července.

Trolejbusy ve Velenicích jezdily pouhých deset let

Město České Velenice je právem spojováno s nejstarším trolejbusovým provozem ve střední Evropě. O trolejbusech se v Gmündu začalo uvažovat kvůli velké vzdálenosti železničního nádraží v současných Českých Velenicích od centra města Gmünd. Náklady na tramvajovou dopravu byly pro město příliš vysoké, a tak byla v roce 1906 schválena výstavba trolejbusové tratě. Trolejbusy začaly poprvé jezdit 16. července 1907, trať vedla od železničního nádraží přes Litschauer Strasse k radnici na náměstí v Gmündu, kde se také nacházela vozovna. Trať byla dlouhá 2,2 kilometru, v roce 1909 byla prodloužena na 3,3 kilometru. Z důvodu nerentabilnosti byl provoz v roce 1916 zrušen.


Bohatý doprovodný program byl velmi netradiční (21. července 2017, MÚ České Velenice).

Redakce děkuje Městskému úřadu České Velenice a panu Jiřímu Kováři za poskytnutí historických podkladů.

Jihočeský kraj teď

zdroj: http://www.teplarna-cb.cz/

zdroj: http://www.teplarna-cb.cz/

Počasí České Budějovice - Slunečno.cz

Redakce Č.Budějovice:

203 jihocesky
Krajská redakce Vlčoun.cz:
- Filip Vlček

Kontakt na redakci:
- jihocesky@vlcoun.cz 

Chcete posílit náš tým?
Možná hledáme právě vás!
Více informací zde.

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!