Dopravní podniky investovaly přes šest miliard
ČESKÁ REPUBLIKA - Dopravní podniky loni investovaly do obnovy vozového parku a infrastruktury nejvíce za poslední dekádu. Nejvýraznější posun nastal u bezemisní mobility a rozvoje elektroinfrastruktury.
Celkově dopravní podniky podle Sdružení DP na obnovu svých vozových parků vynaložily prostředky v objemu více než 6,1 miliardy korun...
Nové tramvaje Škoda 40T jezdí v Brně (17. srpna 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
Například Dopravní podnik hlavního města Prahy v roce 2024 pořídil dvacet velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů Škoda-Solaris 24m, což je nejdelší trolejbus v České republice. Brněnský dopravní podnik pak masivně obnovil v roce 2024 vozový park trolejbusů. Objednal také další obousměrné tramvaje Škoda ForCity Smart 45T a k velkému omlazení vozového parku došlo v Ústí nad Labem. Dopravní podnik koupil 33 parciálních trolejbusů Škoda 27Tr a dále nové autobusy SOR, které do provozu zařadil v lednu roku 2025.
Plzeňské městské dopravní podniky investovaly do výměny tramvají, kdy pokračovaly dodávky tramvají Škoda 40T a Dopravní podnik Karlovy Vary nakoupil nové autobusy IVECO a SOR pro MHD. Pořídil také 20 autobusů s hybridním pohonem, které využívá pro krajskou dopravu. "Investice nejsou jen čísla v tabulkách, jsou to konkrétní změny, které cestující každý den zažívají: moderní vozy, klimatizace, pohodlné nástupy, přesné informace i tišší provoz. Rok 2024 potvrdil, že dopravní podniky chtějí a umějí investovat s vizí. Pokračujeme tak v dlouhodobé snaze postavit městskou hromadnou dopravu do pozice moderní páteře městské mobility," uvedl Tomáš Pelikán, předseda Sdružení dopravních podniků ČR.
Nové tramvaje jezdí také v Plzni (nedatováno, PMDP)
Zatímco v roce 2021 byly investice do vozového parku ve výši 2,8 miliard, o rok později to bylo již 4,3 miliard a v loňském roce to bylo již přes 6,1 miliard korun. Díky tomu se podařilo výrazně snížit stáří autobusů na 7,2 let a počet nízkopodlažních vozidel tak přesáhl více než 98 procent. Počet elektrobusů vzrostl na 93 vozů, s dominancí dvounápravových typů. U trolejbusů je až 95 procent nízkopodlažních a téměř třetina parciálních, což podporuje provoz bez trolejového vedení v některých úsecích. K výrazným změnám a v rozšíření trolejbusové dopravy díky tomu došlo v Ústí nad Labem nebo třeba v Brně.
Příjemný v tropických dnech je také fakt, že podíl klimatizovaných vozidel dosahuje v autobusech přes 51 procent, u trolejbusů 36 procent a u tramvají zatím 20 procent s rostoucím trendem. Investiční vlna roku 2024 jasně ukazuje, že veřejná doprava není jen nákladovou položkou, ale strategickou veřejnou službou. Její kvalita má přímý vliv na životní prostředí, zdraví obyvatel, mobilitu i ekonomiku měst. Sdružené dopravních podniků ČR proto nadále podporuje financování moderních řešení a volá po férových a dlouhodobě předvídatelných podmínkách pro další investice.
Nové parciální trolejbusy v Ústí nad Labem (24. srpna 2024, Vlčoun/František Živnůstka)