Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Vybíráme napříč z krajů...

 Oprava sesuvu u Žalhostic
vyjde na sto milionů

 Historická vozidla MHD byla
lákadlem do Brna

 Oslavy 125 let MHD v Plzni
navštívily tisíce lidí

 V Praze si premiéru odbyly
hybridní Urbanwaye

MAN v Praze ukázal svůj elektrický kloubák

PRAHA - Českou premiéru v podobě elektrického kloubového autobusu prezentovala na letošním veletrhu Czechbus společnost MAN. Kromě toho se tady návštěvníci mohli seznámit také s dalšími modely autobusů.

/CZECHBUS/ Mimo to společnost vyzdvihla spolupráci s Pražskou integrovanou dopravou, pro kterou dodává průběžně desítky autobusů...


Tisková konference společnosti MAN (21. listopadu 2023, Vlčoun/Filip Vlček)

Výrobce autobusů MAN Truck & Bus Česká republika je tradičním účastníkem středoevropského veletrhu autobusů, veřejné dopravy, telematiky a servisní techniky Czechbus. Na 12. ročníku vystavoval MAN tři modely ze tří různých segmentů – pro dálkovou, meziměstskou a bezemisní městskou dopravu. Na veletrhu CZECHBUS 2023 měl českou premiéru plně elektrický kloubový autobus MAN Lion's City 18 E. K vidění byl také Lion's Coach ve špičkové konfiguraci a meziměstský autobus Intercity LE 12 pro Pražskou integrovanou dopravu.

Aby měli zákazníci co nejširší výběr, je Lion´s Coach k dispozici ve čtyřech délkách a se dvěma nebo třemi nápravami. K jeho flexibilitě z hlediska variability nasazení pro provozovatele přispívá i maximální přípustná hmotnost 19,5 tuny u dvounápravové verze. Díky optimalizovanému systému pohonu je MAN Lion's Coach mimořádně hospodárný. Souhra komponentů nového hnacího řetězce přispívá k mimořádně efektivnímu provozu vozidla a nízké spotřebě paliva. Díky těmto a mnoha dalším specifickým opatřením je MAN Lion's Coach výjimečně bezpečný a všestranný, což provozovatelům dopravy výrazně usnadňuje podnikání.


Vystavený vůz pro Pražskou integrovanou dopravu (21. listopadu 2023, Vlčoun/Filip Vlček)

Výbava vystaveného dvounápravového modelu zahrnuje řadu asistenčních systémů, které zvyšují bezpečnost provozu. Pokročilé funkce vycházejí z rozšířených technických možností nových hardwarových řešení, jako jsou MAN ComfortSteering nebo elektrické aktivní řízení (EAS). Nejnovějším přírůstkem do řady „elektronických asistentů“ je MAN Lane Return Assist (LRA). Funguje při rychlostech nad 60 km/h a zasahuje, pokud dojde k neúmyslnému vybočení z jízdního pruhu. V takové situace pak aktivně řídí vozidlo zpět do původního jízdního pruhu otáčením volantu. Jedná se o velmi důležitý asistenční systém, protože vybočení z jízdního pruhu v důsledku nepozornosti řidiče je jednou z nejčastějších příčin vážných nehod autobusů.

Rozsáhlá řada prvků, které přispívají k prvotřídní úrovni aktivní bezpečnosti, zahrnuje systém ESP, asistent pro jízdu v jízdním pruhu (LGS) s haptickým varováním, asistent nouzového brzdění, aktivní elektronicky řízený systém MAN ComfortSteering včetně asistenta pro návrat do jízdního pruhu (LRA), aktivní asistent odbočování s detekcí chodců, sledování mrtvého úhlu na pravé straně či sledování únavy řidiče. Systém MAN OptiView využívá dvě kamery, které v reálném čase snímají prostor za vozidlem a vedle něho včetně mrtvého úhlu. Díky kamerám se řidiči na monitorech zobrazuje mnohem větší oblast, než jakou by viděl v běžných vnějších zpětných zrcátkách. Přepravní kapacita je 44 sedících cestujících.


O premiéru kloubáku byl velký zájem a lidi se netrhli (21. listopadu 2023, Vlčoun/Filip Vlček)

Na výstavišti EXPO Praha v Letňanech měl premiéru na českém a slovenském trhu elektrický kloubový autobus Lion's City 18 E. Osmnáctimetrový městský model má 60 míst k sezení a v závislosti na konfiguraci vozidla může přepravit až 140 cestujících. Obě hnané nápravy jsou elektronicky synchronizovány, což má pozitivní vliv na jízdní vlastnosti kloubového autobusu – zejména na stabilitu, a tedy i bezpečnost. Kromě toho je Lion's City 18 E vybaven systémem, který sleduje a kontroluje úhel kloubového závěsu, aby se zabránilo zalomení vozidla. Těmto kritickým situacím lze předejít, protože točivý moment lze selektivně rozdělovat na hnané nápravy.

Dvě hnané nápravy navíc zvyšují množství rekuperované energie při brzdění. A vyšší úroveň rekuperace znamená, že elektrický kloubový autobus je vždy velmi účinný, a to bez ohledu na styl jízdy řidiče nebo topografii. To je velmi důležitý argument pro dopravce v mnoha evropských městech, kde již 18metrový MAN jezdí. V neposlední řadě není problém integrovat elektrické městské autobusy do stávajících procesů a jízdních řádů při dnešním dojezdu až 350 kilometrů. Elektrobusy MAN se tedy jistě uplatní na všech městských linkách.


Interiér kloubového autobusu MAN (nedatováno, MAN)

Energii k jízdě dodávají modulární lithium-iontové baterie s instalovanou kapacitou až 640 kWh, které mají inteligentní systém tepelného řízení optimalizovaný pro městské autobusy. Při konfiguraci vozidla si zákazníci mohou zvolit počet baterií podle svých individuálních potřeb a požadavků na dojezd, dobu nabíjení a přepravní kapacitu. Sada baterií je instalována na střeše, což zjednodušuje servis a má další výhodu v tom, že je umístěna mimo zadní část vozidla, což je oblast s větším rizikem poškození při kolizi.

S délkou 18 metrů je MAN Lion's City 18 E ideální volbou pro dopravce, kteří potřebují vysoce efektivní, plně elektrický městský autobus pro vytížené linky – tichý, s nulovými emisemi, kapacitou pro spoustu cestujících a prémiovým designem. Technické údaje vozidla: Pohonné ústrojí tvoří dva elektromotory s konstantním výkonem až 400 kW generující maximální točivý moment 3500 Nm a jednorychlostní převodovka s instalovanou kapacitou baterie až 640 kWh. Vnější rozměry jsou 18 100 mm/2550 mm/3320 mm (délka/šířka/výška), přední/zadní převis karoserie 2775 mm/3405 mm, rozvor 5200 mm/6680 mm. Nástupní prostor 3. a 4. dveří monitorován kamerami, dále funkce spouštění podlahy na zastávkách (kolena, vpravo).


Kloubový autobus MAN na propagačních snímcích (nedatováno, MAN)

Vůz Lion's Intercity LE boduje svou vynikající funkčností v kombinaci s progresivním, moderním vzhledem. Cílem designérů a konstruktérů bylo nabídnout atraktivní, maximálně flexibilní autobus za rozumnou cenu – a to se jednoznačně podařilo. Tým designérů získal uznání za design v podobě prestižní ceny iF Design Award 2022. Lion's Intercity LE stanovuje měřítka ve třídě nízkopodlažních autobusů a zároveň vyniká velmi příznivými celkovými náklady na vlastnictví. Moderní přímé a měkké bílé LED osvětlení interiéru dodává prostoru pro cestující příjemnou atmosféru. Vysoký podíl prosklených ploch a velké střešní výlezy propouštějí do interiéru dostatek denního světla a vytvářejí panoramatický efekt. Díky tomu a pevné a lehké konstrukci váží vozidlo podstatně méně, a je proto úspornější.

Vystavené vozidlo v barvách Pražské integrované dopravy (PID) má kapacitu 89 cestujících a 46 míst k sezení. Tepelný komfort zajišťuje konvektorové vytápění s ventilátorem (minimální výkon 20 kW) a klimatizace Valeo (Spheros) REVO s maximálním chladicím výkonem 32 kW, resp. asistenční systémy řidiče: ESP, tempomat, automatické přepínání potkávacích světel (světelný senzor), automatické ovládání stěračů (dešťový senzor). Řidič má k dispozici ergonomické, individuálně klimatizované pracoviště s multifunkčním volantem a komfortní sedadlo Isri ProActive 2 s bederní a boční opěrkou, obojí vyhřívané a ventilované.


Autobusy MAN jsou hojně zastoupeny v systému PID (nedatováno, MAN)

Česká republika teď

zdroj: http://worldcamera.net/

zdroj: http://worldcamera.net

Počasí Praha 1 - Slunečno.cz

Ptáme se vás:

Preferujete klasické linky trolejbusů pod trolejovým vedením a nebo jste spíše pro parciální trolejbusy mimo troleje?
 

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!