NÁZOR: Ústí změní MHD. Chaoticky a v týdnu
ÚSTÍ NAD LABEM - Dopravní podnik města Ústí nad Labem na květen připravil rozsáhlé změny. Změní se trasy linek i jejich čísla. Radikálně. Bezohledně uprostřed týdne a uprostřed školního roku.
/NÁZOR/ Řada změn navíc postrádá logiku, jsou chaotické a vypadají dokonce, jako kdyby je plánoval člověk, který MHD viděl jen na fotce...
Ústí od května radikálně změní MHD (16. února 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Doslova revoluce v městské dopravě. Tak bude vypadat letošní 1. květen v Ústí nad Labem. Dopravní podnik si pro cestující připravil velké změny trasování linek i jejich označení. To, co bylo desetiletí stabilní a zaběhlé, se najednou zbortí jako domeček z karet. Myslím si, že všichni jistě chápeme potřebu reagovat na aktuální poptávku a podle ní upravovat trasy či redukovat nebo posilovat spoje. Město se rozrůstá, někde se budují nové městské čtvrtě, jinde vznikají nové průmyslové areály, do kterých je nutné zavézt a po konci směny zase odvézt stovky lidí. Potud je vše pochopitelné.
Ústecký dopravní podnik se ale této situace opět chopil po svém a rozhodl se změnit takřka vše. Možná je za tím úspora vozidel i řidičů - a tedy i finančních prostředků. Možná je za tím zviditelnění nových parciálních trolejbusů, které začnou jezdit i do lokalit, ve kterých jsme si mohli o trolejbusech dosud jen zdát. Ale určitě za tím není zjednodušení systému z pohledu cestujících. Tady vznikne naopak jeden velký chaos. Skoro, jako kdyby s končícími trolejbusy 15Tr chtěl dopravní podnik smazat úplně všechno, co by tento kus historie připomínalo.
Ústí od května radikálně změní MHD (16. února 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Začneme samotným číslováním linek. Zatímco ve většině městech dostávají trolejbusové linky samostatnou číselnou řadu, v Ústí je od května zamíchají mezi ostatní. A tak autobusové linky číslo 2 až 27 a trolejbusové linky číslo 51 až 62 nahradí jednolitá řada 70 až 91 bez rozdílu trakce a na přeskáčku. Tedy kromě kdysi trolejbusové linky číslo 57, která se loni změnila v autobusovou a obsluhuje pouze Mojžíř. Tahle linka zůstane zcela beze změny a dokonce si zachová i stávající číslo 57. Rozlišení, zda jde o trolejbus nebo autobus, tak bude zobrazeno jen na jízdním řádu a na panelu vozu - modře budou trolejbusy a zeleně autobusy.
Co mne také zarazilo, tak Ústí nad Labem a potažmo Ústecký kraj bude mít prvenství. Zatímco totiž v ostatních krajích (snad vyjma Jihlavy, kde jsou trolejbusy značeny písmeny), má krajské město vždy to privilegium, že jeho systém MHD má číselnou řadu od jedničky, tak právě v Ústeckém kraji bude od jedničky vedeno číslování v Mostě a Litvínově, tedy v šestém největším městě kraje.
Čtěte také...
- Ústí chystá revoluci v MHD, změní trasy i čísla (vydáno 15. března 2024)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Ústí od května radikálně změní MHD (16. února 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Některé změny v trasování linek také nejsou zrovna šťastné. Představte si, že večer jezdíte od Městského stadionu na sídliště Pod Vyhlídkou. Dosud nastoupíte v zastávce Beethovenova do trolejbusu linky číslo 56 a dojedete až na sídliště Pod Vyhlídkou bez přestupu. Od 1. května se tento stav změní. Nejen, že z Beethovenovy pojedete jen do centra, protože tady budete muset přestoupit na linku 88, která už nepojede ze Všebořic, ale nově ze Severní Terasy. Cesta se ale prodlouží, protože ve večerním období bude linka číslo 88 jezdit mezi Priorem a Krčínovou závlekem přes točnu Žežická, protože linka číslo 76, která sem bude normálně jezdit, večer nepojede vůbec. Zmíněný závlek prodlouží jízdní dobu minimálně o 5 minut.
A co taková Skalka? Dosud odtud jezdí dvě trolejbusové linky, a to 51 na Bělehradskou, Severní Terasu a Mírovou, linka 58 na Klíši a 74 na Severní Terasu a do Všebořic. Stávající linka číslo 58 bude nově jezdit pod číslem 70, linka číslo 74 zůstane beze změny a místo linky číslo 51 bude vedena linka 71 prakticky v totožné trase linky 70, která ale z Klíše pojede dál k předlické vozovně autobusů a do předlické kolonie. Průzkumy, na které se dopravní podnik odkazuje, pravděpodobně hovoří, že v této relaci jezdí davy cestujících. A v podobném duchu bychom mohli pokračovat...
Ústí od května radikálně změní MHD (16. února 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
A tragické či bezohledné je i načasování této změny. V jiných městech je obvyklé takto rozsáhlé změny situovat na začátek letních prázdnin nebo na začátek školního roku. Je to vstřícné například vůči dětem, které jezdí do školy a mají naučenou konkrétní trasu, nebo vůči starším lidem, kteří jsou naučení jezdit například do nemocnice nebo k lékaři. To by ale nebyl ústecký dopravní podnik, aby nepřišel s tím, že systém městské hromadné dopravy překope prakticky uprostřed týdne a během školního roku. A tak zatímco v úterý pojedete tak, od středy pojede úplně jinak.
Aby bylo jasno. Osobně chápu potřebu změny. Osobně také chápu to, že když už dopravní podnik pořídil parciální trolejbusy, tak je chce využít právě pro jejich výhodu i mimo trolejové vedení. Tohle pro změnu chválím. Co ale osobně vůbec nechápu a považuji za prasárnu a bezohlednost vůči platícím zákazníkům v roli cestujících, je chaotičnost, zbrklost a to, že navrhované změny nebyly s veřejností jakkoli komunikovány. Uvidíme, jak bude vypadat začátek května. Pochvalu za to ale dopravní podnik určitě neschytá. Spíše naopak...
Filip Vlček, šéfredaktor Informačního portálu Vlčoun.cz
Ústí od května radikálně změní MHD (16. února 2024, Vlčoun/Filip Vlček)