KOMENTÁŘ: Každý přece někdy nějak začínal
BOLATICE - Část Moravskoslezského kraje stále kritizuje příchod nového dopravce, který nahradil dlouhodobou tradici. Společnost ČSAD Vsetín ze hry odstavila TQM se žlutými autobusy, které na Opavsku jezdily desítky let.
/KOMENTÁŘ/ Dovolte mi podělit se se čtenáři o to, nad čím jsem se pozastavil, co mi hlava nebere a co tak nějak nechápu...
Autobus společnosti TQM u Domoradovic na Opavsku (20. května 2019, Filip Vlček).
Nejprve mi dovolte zabrousit do historie. V minulém století provozovaly autobusovou dopravu krajské pobočky Československé automobilové dopravy - ČSAD. V roce 1952 byl tento centrální podnik ČSAD zrušen a na jeho místo zřízeny, v souladu s tehdejším územním členěním státu, samostatné krajské národní podniky, a to v Ostravě a Olomouci. Tento stav zůstal nezměněn až do roku 1960, kdy byly krajské podniky zrušeny a vznikly okresní podniky, které byly v roce 1963 opět reorganizovány dle principu krajů. Po stabilizaci však přišel rok 1992, který byl pro autobusovou dopravu zásadním.
K 1. květnu 1992 došlo k rozdělení společnosti na menší pobočky, ke stejnému datu tak vznikly mimo jiné také dopravci ČSAD Opava a ČSAD Vsetín. Společnost ČSAD Opava zajišťovalo dopravu na Opavsku a Vítkovsku a v roce 1999 došlo k přejmenování společnosti na TQM, které se udrželo dodnes. Společnost TQM je součástí TQM holdingu. Společnost ČSAD Vsetín si svůj název udržela dodnes a i ta je součástí velkého holdingu Z-group miliardáře Zdeňka Zemka.
Žlutý Iveco Crossway ve Vítkově na lince číslo 235 (20. května 2019, Filip Vlček).
Krajský úřad Moravskoslezského kraje v roce 2017 vyhlásil první výběrová řízení na nové autobusové dopravce. Kraj si od této změny sliboval zvýšení kvality cestování, které přiláká do veřejné dopravy více cestujících, a to vše levněji, než dosud. Zatímco ve většině ze 17 oblastí, na které byl z hlediska zajištění dopravní obslužnosti kraj rozdělen, proběhl přechod k novému dopravci téměř bez potíží, právě na Opavsku a Vítkovsku je situace stále hojně diskutovaná.
Rozhořčení TQM, které na základě výsledků výběrového řízení přišlo prakticky o jediný zdroj obživy, je pochopitelné. Stejně ale, jako ostatní dopravci, se TQM mohlo přihlásit do výběrových řízení v jiných oblastech nebo dokonce krajích. Do jiných oblastí se nehrnulo, protože si bylo jisté tím, že na Opavsku a Vítkovsku zůstane. Jenže nezůstalo. Ve výběrovém řízení zvítězila společnost ČSAD Vsetín. A rozjela se obrovská kampaň přiživovaná místními médii zakládající se na lžích, mýtech a polopravdách, které si ve většině případech lidé ani neověřili a jen slepě věřili. A věří dodnes.
Bílý autobus SOR ČSAD Vsetín u Zámeckého okruhu v Opavě (10. září 2019, Filip Vlček).
Média publikovala a stále ještě publikují názory posbírané na sociálních sítích. Pátral někdo po původu těchto profilů? Každý druhý profil, který k problematice vstupu ČSAD Vsetín na Opavsko a Vítkovsko komentoval příspěvky na Informačním portálu Vlčoun.cz, byl založen zcela náhodou den či dva před vložením příspěvku. Profily kritizující nového dopravce často disponují pouze profilovou fotografií zvířete či rostliny a nemají žádné facebookové přátele. A většina kritických komentářů pak končí větou typu 'zlaté TQM'. To vše dává prostor k polemice, kdo je skutečným autorem těchto příspěvků?
Když už někdo přidal nějaký 'ověřený' fakt, tak ve většině případech jej redakce Informačního portálu Vlčoun.cz vyvrátila. Když po internetu kolovalo, že na stížnosti nikdo z ČSAD Vsetín nereaguje, Informační portál Vlčoun.cz si situaci ověřil. A zjistil, že odpověď na fiktivní stížnost přišla. Když po internetu kolovalo, že řada spojů nejezdí a pokud jedou, mají hodinová zpoždění, Informační portál Vlčoun.cz si situaci opět ověřil. A zjistil, že jezdí všechny spoje se zpožděním do 4 minut. A takhle bych mohl ve výčtu 'ověřených' faktů a Informačním portálem Vlčoun.cz vyvrácených mýtů pokračovat dlouho.
Dopravu na Opavsku převzalo ČSAD Vsetín (10. září 2019, Filip Vlček).
Samostatnou kapitolou je absence točny v Opavě. Ačkoli původní jízdní řády, i ty zveřejněné v zadávacích podmínkách výběrového řízení, počítaly s ukončením linek na točně u TQM, nakonec tomu tak není. Točna je totiž v majetku soukromých osob. Vjezdovou část přímo k vjezdu do areálu TQM vlastní společnost TQM, a parkoviště, které točnu dotváří, pak vlastní jednatel společnosti Isotra. V tomto případě je evidentní pochybení Moravskoslezského kraje, které automaticky počítalo s tím, že buď vyhraje TQM, nebo se nový dopravce s TQM domluví. Jenže nedomluvil. Údajně pro nepřiměřené cenové požadavky.
Do situace se zapojilo Statutární město Opava. V tuhle chvíli se opět ozývají kritici, proč prostor pro točnu řeší Opava? Důvody jsou přitom opět jednoduché. Autobusy totiž projíždí přes hustě osídlené sídliště v Kylešovicích, a lidé trpí. Město se proto snaží společně s dopravcem najít co nejvhodnější řešení. Tím řešením je nová točna, kterou by sice postavilo město Opava, ale za její využívání by ČSAD Vsetín platil pronájem. Vcelku dobré řešení i do budoucna, až se za deset let, možná, zase změní dopravce.
Dopravce TQM v posledních letech kupoval vozy Crossway (20. května 2019, Filip Vlček).
Často jsem také četl nebo slyšel názor, proč se do výběrového řízení pro Opavsko přihlašovala firma z jiného kraje? Myslím si, že firma, která nezkusí svoje podnikání rozvíjet, není dobrá firma. Nikdy není dobré usnout na vavřínech a věřit, že mé podnikání je neochvějné, neohrozitelné a nic mi nehrozí. I přesto, že si TQM velmi vážím, protože do svého vozového parku v posledních letech pořizovalo kvalitnější Crosswae od společnosti Iveco, si myslím, že právě TQM je ten dopravce, který právě na vavřínech usnul. A dopadl jak pomyslní sedláci u Chlumce.
Čtyři měsíce po vstupu ČSAD Vsetín na autobusové linky Opavska a Vítkovska chci věřit, že se situace pomalu uklidní. Ostatně je to téměř bizarní případ, kdy se dva téměř třicetiletí sourozenci, kteří kdysi měli stejného 'otce' v podobě ČSAD Ostrava, hádají o to, kdo komu vzal bábovičku na pískovišti. Chci věřit, že házení špíny na nového dopravce třeba už brzy skončí. Každý přece někdy nějak začínal...
Filip Vlček, šéfredaktor Informačního portálu Vlčoun.cz
Uklidní se současná situace s novým dopravcem...? (10. září 2019, Filip Vlček).