Kvůli povodni jezdí MHD v Ústí jinými trasami
ÚSTÍ NAD LABEM - Také severní Čechy se musely připravit na přísun povodňové vody. Ústí nad Labem totiž tvoří pomyslný trychtýř přesycených řek, kvůli kterým musela uhnout i městská hromadná doprava.
Situaci oproti jiným povodním ulehčuje fakt, že městem se prohání vyšší počet parciálních trolejbusů, které mohou přejet i v úseku bez trolejí...
Kolona ve Výstupní ulici nad ZOO (16. září 2024, Vlčoun/František Živnůstka)
Hladina Labe se v Ústí nad Labem začala zvedat v sobotu 15. září, tedy v době vrcholu řádění intenzivních dešťů na severní Moravě. Město proto na vybraných místech začalo se stavbou protipovodňových stěn. Jejich výstavba nejvíce komplikuje provoz na frekventované křižovatce U Pěti oblouků, kde byl nejprve ponechám průjezd vždy jedním pruhem v každém směru. Ještě v neděli ale bylo rozhodnuto o úplné dostavbě nejen na křižovatce U Pěti oblouků, ale i na kruhovém objezdu pod Větruší. Trasy MHD tak musely ustoupit.
Tato uzavírka vedla od 18.00 hodin k odklonu dopravy a všech linek městské hromadné dopravy vyjma linek číslo 74, 75 a 77. Bylo přistoupeno k již předem připraveným odklonovým trasám, které byly v mírném předstihu zveřejněny také na webu Dopravního podniku města Ústí nad Labem. Kruhový objezd pod Větruší byl pro linky městské dopravy uzavřen v 18.10 hodin.
Hodinu a půl před uzavřením tu ještě MHD jezdila (15. září 2024, Vlčoun/František Živnůstka)
Linky jedoucí ve směru ze Střekova jsou vedeny po Mariánském mostě, odkud pokračují do Přístavní ulice a dále Drážďanskou a Neštěmickou ulicí do Výstupní, která je v těchto dnech rekonstruována. Uvedené linky minou Stříbrníky a přes Malátovu a Důlce dojedou na Předmostí, jde se na Mírovém náměstí napojují na svoje trasy.
Na téměř tradiční trasy, avšak pod jiným označením linek se vydaly také linky jedoucí z Krásného Března do centra. Linky jedoucí po objízdných trasách v minulosti stavěly ve všech zastávkách po odklonové trase. Letos je tomu jinak, linky 70 a 71 jedoucí ze zastávky Jungmannova (směr centrum) jsou vedeny takzvanou povodňovou stopou do zastávky Autoškola a Výstupní, kde nahradily linky 76 a 88, které jedou ze zastávky Prior (směr centrum) rovnou na Stříbrníky a dále do centra.
Parciální trolejbus sjíždí z Mariánského mostu (17. září 2024, Vlčoun/František Živnůstka)
Zatěžkávací zkouškou bylo následné pondělí 16. září, kdy se řidiči i cestující museli připravit na kolony a prakticky zcela ucpané město. Městská povodňová komise totiž rozhodla, že jediná cesta z pravého břehu Labe vedla přes Mariánský most a Výstupní, tedy ve shodné trase, jako odkloněné linky MHD. Jinudy se obyvatelé Střekova, Brné či Svádova do města nedostali. To vedlo k obrovským kolonám hlavně ze Střekova, kdy spoje dosahovaly i hodinových zpoždění.
Na vzniklé nečekaně dlouhé kolony reagoval Dopravní podnik města Ústí nad Labem a rozhodl, že z důvodu velice komplikované dopravní situace budou linky, které jedou po objízdné trase ulicí Výstupní zastavovat i v dalších zastávkách. Od 10.00 hodin tak linky číslo 41, 42, 70, 71, 73, 79, 80, 81, 82, 83 a 89 začaly zastavovat v zastávkách Výstupní a Stříbrníky, na Stříbrníkách pak zastavují také linky číslo 46, 76 a 88.
Linka 81 ze Střekova zachycená v Doběticích (17. září 2024, Vlčoun/František Živnůstka)
Hladina Labe v Ústí nad Labem atakovala třetí stupeň povodňové aktivity ve výšce 6 metrů v neděli dopoledne a dále stoupala. Ačkoliv byla protipovodňová vana pod mostem doktora Edvarda Beneše vyčištěna a připravena na zachování provozu, auta tudy nejezdí. V úterý 17. září pak bylo při úrovni hladiny okolo 6,5 metru bylo rozhodnuto, že se otevře Přístavní ulice kolem hlavního nádraží, a to ve směru z Mariánského mostu směr centrum pro dopravu do 3,5 tuny. To vedlo k výraznému ulehčení a zmenšení kolon ve Výstupní, Stříbrnické a v ulici Malátova. Ve středu 18. září ale byla vana opět uzavřena.
Hladina Labe nakonec v Ústí nad Labem kulminovala ve středu 18. září ve 20.00 hodin ve výšce 683 centimetrů, a od té doby nadále pozvolna klesá. S ohledem na klesající tendenci Magistrát města Ústí nad Labem ve čtvrtek 19. září rozhodl, že od 14.30 hodin je otevřena Přístavní ulice od Mariánského mostu až k okružní křižovatce pod Větruší v obou směrech. Následně byla zprůjezdněna také ulice Přístaviště ve směru do centra města. Povodí Labe zatím ale nedoporučilo demontovat protipovodňová opatření při platném třetím stupni povodňové aktivity, a proto bude i nadále uzavřena důležitá křižovatka U Pěti oblouků.
Parciální trolejbus linky 76 na Stříbrníkách (17. září 2024, Vlčoun/František Živnůstka)
Intenzivní několikadenní deště, které kromě Karlovarského a části Ústeckého kraje zasáhly Českou republiku, nejvíce postihly Slezsko a severní Moravu. Největší komplikace způsobily v železnici, která několik dní prakticky na několika desítkách tratí vůbec nefungovala. Voda podemlela či zaplavila řadu tratí, jejichž obnova bude trvat několik měsíců. Správa železnic se nyní snaží o co nejrychlejší obnovu především u mezinárodní tratě z Hranic na Moravě na Ostravsko.
Výrazně ale byla omezena i městská hromadná doprava v řadě měst. V Ostravě voda zaplavila několik tramvajových tratí, na objízdné trasy musely vyrazit také některé autobusové linky. V Opavě voda zaplavila páteřní most v Ratibořské ulici, trolejbusová doprava se ale díky parciálním trolejbusům nezastavila. V Havířově musely autobusy objíždět zaplavený podjezd u hlavního nádraží a v Krnově dokonce nejezdila vůbec. Krajská autobusová doprava pak na desítkách linek jezdila odklonem nebo byla zcela zastavena.
Čtěte také...
- Následky povodní stále brzdí provoz tramvají (vydáno 18. září 2024)
- ONLINE: Vlaky na Ostravsku dlouho nepojedou (vydáno 16. září 2024)
- Škody na železnici půjdou do stovek milionů (vydáno 16. září 2024)
- ONLINE: Déšť sílí, vlaky stojí na desítkách tratí (vydáno 14. září 2024)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Linka číslo 88 zajištěná autobusem Mercedes (16. září 2024, Vlčoun/František Živnůstka)