Zemek: Nechápu TQM, ovlivnit se nenecháme
OPAVA - Téměř měsíc, od 9. června letošního roku, zajišťuje autobusovou dopravu na Opavsku a Vítkovsku dopravce ČSAD Vsetín z holdingu Z-Group. Jeho majitel Zdeněk Zemek ale odmítá, že by při převzetí došlo ke kolapsu dopravy.
/ROZHOVOR/ Sám míní, že situaci se někdo snažil pouze dramatizovat, a to i prostřednictvím polopravd a smyšlených argumentů...
Zdeněk Zemek, majitel holdingu Z-Group (11. dubna 2018, Archiv Zdeňka Zemka).
Dobrý den, pane Zemku. Začnu trochu netradičně. Nelitujete s ohledem na současnou negativní kampaň toho, že jste se vůbec do výběrového řízení a zajištění dopravní obslužnosti na Opavsku a Vítkovsku přihlásili?
Ne, nelituji. Počáteční komplikace v krátkém přechodném období zvládneme, stejně jako všude jinde, kde jsme rozjížděli nový provoz. Nechápu TQM, ale jejich kroky nás neovlivní, my je k ničemu nepotřebujeme. Zakázku budeme dlouhodobě plnit, stejně jako ve všech oblastech, kde jezdíme, ke spokojenosti cestujících i zadavatele. Je ale pravda, že situace a atmosféra, ve které jsme na Opavsku a Vítkovsku začínali, nebyla příjemná a přátelská.
Jak tedy hodnotíte začátek působení ČSAD Vsetín na Opavsku a Vítkovsku? Co jste podcenili a co jste naopak s přehledem zvládli takříkajíc "na jedničku"?
Nemyslím si, že by došlo k nějakém kolapsu v dopravě, jak se někdo snažil situaci dramaticky prezentovat. S rozjezdem nového provozu jsou vždy spojeny určité počáteční problémy. Díky tomu, že ČSAD Vsetín je součástí poměrně velké dopravní skupiny, dokážeme tyto komplikace řešit. Máme už zkušenosti s rozjezdem nových provozů z jiných regionů. Zvládli jsme nákup zcela nových plně vybavených autobusů za téměř půl miliardy korun. Zvládli jsme i obsazenost řidičů, potvrdilo se, že naše skupina se s tímto problémem snadno vypořádá. Co jsme naopak nezvládli, nesouvisí tak úplně přímo s námi – jde o charakter provozu, kdy okolo Opavy probíhají opravy silnic a je zde řada uzavírek a dopravních omezení. To pak komplikuje dopravu a netýká se to jen autobusů. Toto by postihlo každého provozovatele autobusové dopravy. Základní podmínky pro provoz máme vyřešené, postupně se dolaďují všechny drobnosti. Je potřeba si uvědomit, že denně vypravujeme osm desítek autobusů na stovce linek. Nelze zveličovat a nafukovat ojedinělé problémy, které se mohou vyskytnout.
Do holdingu Z-Group spadají i autobusy ČSAD Vsetín (28. června 2019, Filip Vlček).
Počítáte v rámci komplikovanějšího rozjezdu linek s nějakými sankcemi od objednatele dopravy?
S krajem máme smlouvu, která má nějaká pravidla a podmínky. Sankce v ní samozřejmě zakotveny jsou. Obvykle bývá v případě rozjezdu nového provozu nějaká doba hájení. Záleží tedy kraji, jak k tomu přistoupí. Je potřeba ale také vnímat, že jezdíme novými kompletně vybavenými autobusy, nabízíme lepší vozový park, než měla TQM.
Jaká je aktuální situace s řidiči? Už se mohli někteří zapůjčení řidiči vrátit zpět do svých domovů? Jak v praxi vlastně probíhal přesun řidičů v rámci holdingu Z-Group? Řidiči obdrželi dobrovolnou prosbu nebo nucený příkaz? Kolik řidičů a odkud jste nakonec touto cestou přesunuli na Opavsko a Vítkovsko?
Díky tomu, že jsme velká dopravní skupina, dokázali jsme zajistit dostatečný počet řidičů. Vypomohli jsme si v rámci skupiny. Celkem jsme na Opavsku využili 47 zapůjčených řidičů. Dvacet z nich bylo ČSAD Vsetín, zbytek nám zapůjčily ostatní firmy ze skupiny. Souběžně s tím probíhá masivní nábor řidičů, takže počet zapůjčených řidičů z jiných firem se pozvolna snižuje a řidiči z jiných regionů se již postupně vrací zpátky domů. Začínají se nám hlásit řidiči od TQM, asi deset jich už nastoupilo. Samozřejmě že všichni zapůjčení řidiči přišli vypomoct dobrovolně, jde vždy o dohodu dvou stran, ani by nebylo možné je nijak nutit. To, že k nám nepřešli kmenoví místní řidiči z TQM, nás samozřejmě mrzí. Ale nijak jsme na ně nezanevřeli, stále máme pro ně v nabídce takovou práci, na kterou byli zvyklí a kterou umí dělat. Rádi je uvítáme v našich řadách. A oni už postupně přichází.
Zdeněk Zemek na letošním snímku (5. dubna 2019, Archiv Zdeňka Zemka).
Zatímco některou kritiku redaktoři Informačního portálu Vlčoun.cz osobně prověřili jako neoprávněnou, kritici například stále tvrdí, že nevypravujete úplný počet autobusů. Odkazují se přitom na mapu online polohy spojů. Jak to tedy je?
To je samozřejmě jen další z nesmyslů. I tito kritici, pokud jsou to lidé z dopravy, dobře vědí, že zobrazení autobusu na mapě je jen technická a softwarová záležitost. A že souvisí také se sílou signálu operátora. Měli jsme problémy s odesíláním aktuálních dat o poloze vozidla ze strojků Mikroelektronika do systému sledování vozidel. To, jestli spoj jel, nebo nejel, lze samozřejmě ověřit i jiným způsobem a tito kritici to moc dobře vědí. Máme zde například údaje o tržbách na spojích, kdyby spoj nejel, nebyly by na něm žádné tržby. Na každém spoji jsou vydávány jízdenky a každá jízdenka obsahuje podrobné údaje, a to i o čase a místě vydání. Vedle toho je v autobuse namontován digitální tachograf, tedy zde máme sledování pomocí GPS zabudované do wifi. Všechny spoje jsou vypravovány, žádný spoj nebyl vynechán. A je to velice jednoduše ověřitelné. Uvědomme si také, že pokud by nebyly spoje vypraveny, znamenalo by to obrovský nárůst stížností. Autobusová doprava je pod detailní a permanentní kontrolou cestující veřejnosti. Jak sám říkáte, některé 'zaručené' informace a kritiku vaši redaktoři osobně prověřili, dali jste si s tím práci a sami jste zjistili, že jde o naprosté nesmysly. Vzpomeňme třeba na nedoručitelné maily apod. Tady je jasně vidět, že jde jen o zoufalé pokusy šířit hysterii a paniku mezi cestující veřejností.
Zeptám se teď napřímo a možná trochu nepříjemně. Jak se díváte na kritiku směřovanou od původního autobusového dopravce TQM na adresu ČSAD Vsetín coby majitel velkého holdingu?
Je to jejich zoufalý boj. Místo aby hledali cestu vzájemné spolupráce. Mohli jsme využít synergického efektu a obě dopravní společnosti by z toho těžily, společným cílem by měla být spolehlivá autobusová doprava. My jsme třeba také prohráli v Plzni (ČSAD autobusy Plzeň patří do skupiny Z-Group - poznámka redakce) a nebojujeme tam s Arrivou, která zvítězila, naopak budeme spolupracovat. Oprávněnou kritiku lze akceptovat. Lze se z ní ponaučit a následně se zlepšovat. Ale kritika, při které jsou používány polopravdy a někdy dokonce zcela smyšlené neférové argumenty, nás rozčiluje. S takovou kritikou pak lze obtížně bojovat.
Autobusy ČSAD Vsetín vystřídaly končící autobusy TQM (28. června 2019, Filip Vlček).
A jak byste kritiku vnímal z pozice obyčejného cestujícího, který v prvních dnech přijel do práce o 40 minut později?
Každé zpoždění je velice nepříjemné. Všem cestujícím, kterým se toto stalo, se hluboce omlouváme a budeme se snažit, aby k podobným událostem docházelo co nejméně. Jednalo se o zcela mimořádný případ. Počet takovýchto případů, kdy zpoždění je zaviněno námi, je již minimální.
Setkal jste se s podobně vyhrocenou situací, jako nyní panuje na Opavsku a Vítkovsku, v nějakých jiných oblastech? Nebo je současná situace naprosto ojedinělá?
Situace při rozjezdu nového provozu jde vždy trochu vyhrocená, lidé jsou nervózní a často nemají pochopení pro porodní bolístky, lze je chápat. Zde ale zdaleka nešlo jen o cestující. Zde byla a stále je řízená kampaň, která začala ještě předtím, než jsme vůbec začali jezdit. S ničím takovým jsem se nesetkal po celé ČR a ani jsem o ničem takovém nikde neslyšel.
Pane Zemku, děkuji za rozhovor!
Čtěte také...
- Část spojů na mapě není vidět, jezdí ale včas (vydáno 1. července 2019).
- Zmatky opadají, Opava hledá místo pro točnu (vydáno 24. června 2019).
- Těžké začátky má ČSAD Vsetín snad za sebou (vydáno 14. června 2019).
- Premiéra ČSAD Vsetín: Zpoždění i komplikace (vydáno 10. června 2019).
- TQM končí, od neděle jej nahradí ČSAD Vsetín (vydáno 7. června 2019).
(zdroj: www.vlcoun.cz).
Zdeněk Zemek na letošním snímku (5. dubna 2019, Archiv Zdeňka Zemka).