Zmatky opadají, Opava hledá místo pro točnu
OPAVA - Zmatky s novým dopravcem, který na Opavsku a Vítkovsku zajišťuje od neděle 9. června autobusovou dopravu, postupně ustávají. Noví řidiči trasy již detailně znají, ČSAD Vsetín pouze přiznává zádrhel u méně obvyklých druhů jízdenek.
Stejně tak i Opava se pro zmírnění dopravní situace snaží najít místo pro novou točnu, kde by se autobusy ČSAD Vsetín otáčely...
Dopravce jezdí od neděle 9. června i do Opavy (10. června 2019, Filip Vlček).
Zatímco v prvních dnech provozu zpoždění autobusových linek ČSAD Vsetín na Opavsku atakovalo hodinu, v těchto dnech je situace o poznání klidnější a delší zpoždění je zapříčiněno absencí točny za Východním nádražím nebo stavební činností v okolí Opavy. "Situace se dnem ode dne zlepšuje. Naši řidiči již dobře znají trasy. Občas se ještě setkáváme s tím, že neumí odbavit nepříliš často se vyskytující druhy jízdného," řekl Informačnímu portálu Vlčoun.cz tiskový mluvčí společnosti ČSAD Vsetín Miroslav Slaný. Dodal, že zpoždění se vyskytuje na linkách na Bruntár, Nový Jičín či Hradec nad Moravicí, na jejichž trasách pracují silničáři.
Tvrzení o minimálním zpoždění potvrzuje také Koordinátor ODISu. "Provoz na Opavsku a Vítkovsku se stabilizuje. Komplikace stále způsobují a budou způsobovat uzavírky silnic," řekl Informačnímu portálu Vlčoun.cz jednatel Koordinátora ODIS Aleš Stejskal. "Navíc například minulý týden byla dopravní nehoda na železničním přejezdu v Opavě-Komárově, kdy bylo poškozeno signalizační zařízení. Z tohoto důvodu zde byla stopka a tvořily se kolony a zpoždění," dodal.
Změny jízdních řádů se nechystají, vyloučeny ale nejsou
Na dotaz, zda z provozu vyplynuly nějaké úpravy spojů vynucené například oběhy vozidel odpověděl, že žádné změny se nepřipravují. "V současné době analyzujeme data z dispečinku a připomínky k jízdním řádům. Na základě těchto připomínek budou případně prováděny úpravy v jízdních řádech, případě v turnusech, tak, aby bylo vyhověno požadavkům a minimalizovalo se zpoždění," uzavřel Stejskal.
Nové autobusy ČSAD Vsetín jezdí na Opavsku a Vítkovsku (10. června 2019, Filip Vlček).
Již minulý týden již vypršela lhůta, kdy byly novému dopravci ČSAD Vsetín prohřešky tolerovány. Původně se lidé domnívali, že nebudou pokutovány žádné prohřešky v této lhůtě. Opak je ale pravdou. "V prvních jedenácti dnech poskytování služeb v dopravě se dle smlouvy s dopravcem nesankcionuje pouze předčasný odjezd ze zastávky, ostatní porušení smlouvy, jako zpoždění či nevypravení vozidla, jsou pokutována od prvního dne," vysvětlila tisková mluvčí Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová.
Velkým problémem i nadále zůstává absence točny. Původní točna za Východním nádražím patří původnímu dopravci TQM, se kterým se nový dopravce na jejím využívání nedomluvil. "TQM nám v srpnu loňského roku oficiálně nabídlo do pronájmu prostory, servis, autobusy, strojky, označníky. Ovšem za naprosto nesmyslné ceny zcela mimo tržní realitu," poznamenal Miroslav Slaný. "Nicméně všichni zúčastnění intenzivně na této věci pracují a ve spolupráci s městem hledáme společné řešení. Věc se významně posunula a řešení se rýsuje. V úvahu by přicházelo zbudování smyčky na městském pozemku," dodal Slaný.
Opava nabízí pomocnou ruku, hledá místo pro novou točnu
To potvrdil i primátor města Opavy Tomáš Navrátil. "V předminulém týdnu proběhla společná schůzka," řekl Navrátil s tím, že schůzky se zúčastnili také zástupci ČSAD Vsetín, Koordinátora ODIS, Městského dopravního podniku Opava, zástupce městské i státní policie i jednatel firmy Isotra. "Celou záležitost společně projednali a hledají se možnosti nejvhodnější technického řešení včetně otáčení vozidel," potvrdil primátor s tím, že tento týden by mohla točna mít již konkrétnější rysy. Zatím se musí autobusy nadále otáčet až na kruhovém objezdu v Kylešovicích.
S některými druhy jízdenek si řidiči ještě neví rady (10. června 2019, Filip Vlček).
Zdroj blízký původnímu dopravci TQM, který ale nechtěl být jmenován, Informační portál Vlčoun.cz upozornil na fakt, že některé autobusy na mapě polohy spojů stále nejsou vidět a proto tedy ani nevyjely. Na vině je ale přetrvávající technická závada odbavovacího zařízení společnosti Mikroelektronika. "Technické problémy s odbavovacími zařízeními nejsou ještě stoprocentně zcela vyřešené. Problémy se stále ještě objevují, byť v podstatně menší míře než dříve," řekl tiskový mluvčí ČSAD Vsetín Miroslav Slaný.
Dopravce se s potížemi odbavovacího systému potýká od prvního výjezdu v neděli 9. června. Odesílání dat do online sledování vozidel v části vozů stále nefunguje na sto procent. Situaci průběžně monitoruje také Informační portál Vlčoun.cz. Na mapě online polohy vozidel bylo v ranní špičce v první pracovní den provozu nového dopravce pouze zhruba 20 vozidel na trase, minulý týden v pátek bylo Opavsko a Vítkovsko pokryto přibližně 45 vozidly na trase. Denní vypravenost pak čítá 53 autobusů.
Spokojenost cestujících s nový dopravcem stoupá
Informační portál Vlčoun.cz minulý týden v závěru odpolední špičky a v podvečer náhodně oslovil cestující čekající na Východním nádraží v Opavě. "Trvalo to asi týden, než se řidiči naučili trasy autobusových linek do Vítkova. Dvakrát jsem jej dokonce naváděla. Ale už to umí a jezdí v rámci možností na čas," uvedla Jana Tomanová z Opavy. Petr Zahradník sice uvedl, že mu první dny způsobovaly velké potíže, protože do práce přijížděl se zpožděním mnohdy až půl hodiny, ale sám uznal, že učený z nebe nespadl. "Když jsem začínal pracovat, dělal jsem jednu chybu za druhou. Tady autobusy jezdí jenom pozdě, a i to se postupně stává minulostí," řekl. Obecně sice vzpomínají na původního dopravce, chápou ale, že se musí šetřit. "Když někdo dá lepší cenu, nechovala bych se jinak," dodala Tomanová.
Spoje už nejezdí zpožděné, a pokud, na vině jsou uzavírky (10. června 2019, Filip Vlček).
Veselejší situace je co se týče plniček CNG. V současnosti probíhá povolovací a schvalovací proces ze strany dotčených úřadů. Ze strany ČSAD Vsetín je vše kompletně připraveno, na Vítkovsku je situace o poznání lepší. "Ve středu 19. června stavební úřad ve Vítkově již vydal stavební povolení, nyní tak běží desetidenní lhůta pro jeho doručení všem účastníkům řízení. Poté poběží patnáctidenní lhůta na případné odvolání," informoval Slaný s tím, že pokud se nikdo neodvolá, stavba plničky by mohla začít do měsíce. "Se zhotovitelem jsme domluveni, že je schopen plničku CNG vybudovat do čtyřech týdnů," zdůraznil Slaný.
Kompletní projektovou dokumentaci na výstavbu nové plničky v Opavě v tuto chvíli posuzují všechny dotčené orgány, dopravce ale má od některých z nich souhlasná stanoviska. "Poté budeme ihned žádat opět o sloučené uzemní rozhodnutí se stavebním povolením. Je to rychlejší než dělat územní rozhodnutí zvlášť a stavební povolení zvlášť," uzavřel tiskový mluvčí ČSAD Vsetín Miroslav Slaný s tím, že poté poběží opět lhůty ve správním řízení, stejné jako v případě Vítkovska.
Čtěte také...
- Těžké začátky má ČSAD Vsetín snad za sebou (vydáno 14. června 2019).
- Premiéra ČSAD Vsetín: Zpoždění i komplikace (vydáno 10. června 2019).
- TQM končí, od neděle jej nahradí ČSAD Vsetín (vydáno 7. června 2019).
(zdroj: www.vlcoun.cz).
Autobusy ČSAD Vsetín před Východním nádražím v Opavě (10. června 2019, Filip Vlček).