Na údržbu silnic je nachystáno až 40 tun soli
ČESKÁ REPUBLIKA - Nízké podzimní teploty jsou pro silničáře důrazným upozorněním, že údržbářům pomalu začíná každoroční shon. Letos se o dálnice a silnice I. třídy bude starat více než 800 zaměstnanců ŘSD.
Do připravených směn je zařazeno celkem 568 řidičů a 168 dispečerů, sníh dokáží odklidit nejdéle do dvou hodin...
Letos je na zimu připraveno téměř dva tisíce sypačů (14. ledna 2013, ŘSD).
Ředitelství silnic a dálnic musí i při silném sněžení zajistit vlastními pracovníky průjezdnost více než 900 kilometrů dálnic v celé České republiky. Údržbu mají na starosti jednotlivá střediska správy údržby dálnice (dále SSÚD). Na jedno SSÚD připadá přibližně 50 kilometrů dálnice. Zbývající úseky dálnic , což je zhruba 300 kilometrů a silnice I. třídy jsou udržovány dodavatelskyna základě smluv uzavřených Ředitelství silnic a dálnic nebo Ministerstvem dopravy.
Kromě zaměstnanců jednotlivých SSÚD leží každoročně tento náročný úkol na specializované technice. Ředitelství silnic má k dispozici celkem 180 sypačů. Připraveno je rovněž 45 universálních vozidel s různým technickým vybavením - při velké sněhové nadílce například přijdou ke slovu mohutné frézy, schopné zvládnout i ty největší závěje. Ve skladech SSÚD je připraveno téměř 40 tisíc tun soli a solného roztoku. ŘSD má také na každém SSÚD provozuschopné centrum pro výrobu a distribuci solanky. "Zásoba posypových materiálů je vypočítána pro průměrnou zimu, v případě zvláště drsného počasí je ještě možné sáhnout do nouzových rezerv," ubezpečuje tiskový mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
ŘSD si dokáže sama vyrábět také solanku (14. ledna 2013, ŘSD).
Důležitým prvkem systému zimní údržby silnic jsou rovněž dispečerská pracoviště. Dispečeři mají k dispozici online obrazové údaje z dohledových kamer, informace o aktuálních hodnotách z meteorologických stanic, ale i ze snímačů umístěných přímo na vozovkách. Zaměstnanci center zároveň vyhodnocují krátkodobé, střednědobé, i liniové předpovědi ČHMÚ pro jednotlivé tahy. Součástí systému je i srážkový radar.
Pro zajišťování zimní údržby silnic I. třídy a zbývajících úseků dálnic bude k dispozici cca 1708 sypačů, 175 sněhových fréz, 260 šípových pluhů a 600 nakladačů posypových materiálů. V souladu s legislativou ČR jsou dálnice a silnice I. třídy zařazeny do I. pořadí důležitosti při zajišťování sjízdnosti. Celkem jde o 7 566 km dálnic a silnic I. třídy. Doba od zjištění vzniku závady ve sjízdnosti do doby výjezdu prvních mechanismů ke zmírnění této závady nesmí být v zimním období delší než 30 minut. Pořadím důležitosti jsou současně stanoveny i lhůty pro zmírňování závad ve sjízdnosti vozovek silnic po výjezdu mechanismů, a to do dvou hodin u dálnic a do tří hodin u silnic I. třídy.
Dálnice a silnice bude ošetřovat technika se 40 tunami soli (14. ledna 2013, ŘSD).