Sjízdné dálnice zajistí 700 zaměstnanců ŘSD
ČESKÁ REPUBLIKA - Postupně klesající teploty jsou důrazným upozorněním, že pomalu začíná každoroční shon. Letos se o průjezdné dálnice a rychlostní silnice bude starat téměř 700 zaměstnanců Ředitelství silnic a dálnic.
Jednotlivá střediska správy a údržby jsou při průměrných srážkách schopna odklidit sníh z nejdůležitějších tahů do dvou hodin...
Celkem bude údržbu silnic zajišťovat téměř 700 pracovníků (14. ledna 2013, ŘSD).
Do připravených směn je zařazeno celkem 544 řidičů a 152 dispečerů. Ředitelství silnic a dálnic musí i při silném sněžení zajistit průjezdnost skoro 900 kilometrů nejvytíženějších komunikací v celé republice. Vlastními pracovníky, zaměstnanci Středisek správy a údržby dálnic, je zajišťována údržba dálnic a zhruba 107 kilometrů rychlostních silnic. Zbývající úseky rychlostních silnic jsou udržovány dodavatelsky na základě smluv. Na jedno středisko připadá přibližně 50 kilometrů dálnice.
Kromě zaměstnanců jednotlivých středisek leží každoročně tento náročný úkol na specializované technice. Ředitelství silnic a dálnice má k dispozici celkem 169 sypačů. Připraveno je rovněž 50 universálních vozidel s různým technickým vybavením. Při velké sněhové nadílce například přijdou ke slovu mohutné frézy, schopné zvládnout i ty největší závěje. Ve skladech podél silničních tahů je připraveno 40 tisíc tun soli a solného roztoku, k 1.11. 2015 bylo celkem navezeno více než 50 tisíc tun posypových materiálů včetně štěrku a dalších inertních materiálů.
Pro údržbu silnice je připraveno 1666 sypačů
K nakládání do sypačů je připraveno 44 moderních nakladačů. Pro zajišťování zimní údržby silnic I.,II. a III. třídy bude k dispozici cca 1 666 ks sypačů, 175 ks sněhových fréz, 252 ks šípových pluhů a 600 nakladačů posypových materiálů. Důležitým prvkem systému zimní údržby silnic jsou rovněž dispečerská pracoviště. Dispečeři mají k dispozici online obrazové údaje z dohledových kamer, informace o aktuálních hodnotách z meteorologických stanic, ale i ze snímačů umístěných přímo na vozovkách. Zaměstnanci center zároveň vyhodnocují krátkodobé, střednědobé, i liniové předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu pro jednotlivé tahy. Součástí systému je i srážkový radar.
Sypaců bude přes jeden a půl tisíce (14. ledna 2013, ŘSD).
V souladu s legislativou je zajišťování sjízdnosti řešeno ve třech pořadích důležitosti. Do I. pořadí důležitosti jsou zahrnuty rychlostní silnice, většina silnic I. třídy a dopravně nejvýznamnější silnice II. třídy. Celkem jde o 9 422 kilometrů vozovek. Do II. pořadí důležitosti jsou zahrnuty důležité silnice II. třídy a dopravně významné silnice III. třídy. Celkem jde o 14 002 kilometrů vozovek. A konečně do III. pořadí důležitosti jsou zahrnuty zbývající silnice II. a III. třídy vesměs místního dopravního významu. Celkem jde o 29 575 kilometrů vozovek.
"Doba od zjištění vzniku závady ve sjízdnosti do doby výjezdu prvních mechanismů ke zmírnění této závady nesmí být v zimním období delší než 30 minut," poznamenal tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Pořadím důležitosti jsou současně stanoveny i časové lhůty pro zmírňování závad ve sjízdnosti vozovek silnic po výjezdu mechanismů, tedy do 2 hodin u rychlostních silnic, do 3 hodin u zbývajících silnic zařazených do I. pořadí důležitosti, do 6 hodin u silnic ve II. pořadí důležitosti a do 12 hodin u silnic ve III. pořadí důležitosti.
Lze sáhnout do rezerv posypového materiálu
Ředitelství silnic má také na každém Středisku správu a údržby dálnic provozuschopné centrum pro výrobu a distribuci solanky. Zásoba posypových materiálů je vypočítána pro průměrnou zimu, v případě zvláště drsného počasí je ještě možné sáhnout do nouzových rezerv. Zimní údržbou se podle pořadí důležitosti zmírňují závady vznikající povětrnostními vlivy a podmínkami za zimních situací ve sjízdnosti komunikací.
ŘSD má na starosti údržbu dálnic a rychlostních silnic (14. ledna 2013, ŘSD).