Nový autobusák ve Zlíně by měl být do čtyř let
ZLÍNSKÝ KRAJ - Autobusové nádraží ve Zlíně je na současné požadavky autobusové dopravy předimenzované. Proto jej čeká proměna. Přestavba je ale závislá mimo jiné na modernizaci železniční tratě z Otrokovic do Vizovic.
Pokud vše půjde podle plánu, tak se nové autobusové nádraží přiblížené ke Gahurově ulici i nové nádražní budově, otevře v roce 2028...
Podoba nového autobusového nádraží ve Zlíně (vizualizace, Město Zlín)
Statutární město Zlín dlouhodobě usiluje o vznik moderního dopravního terminálu, který by spojil autobusové a vlakové nádraží. Ve své snaze ale nemůže postupovat podle vlastních plánů. Důvodem je fakt, že autobusové nádraží je už od devadesátých let v soukromém majetku, a stávající vlakové nádraží je v majetku Správy železnic. Obě nová nádraží jsou chystanou investicí společnosti Z-Group a zároveň jsou spjaty se záměrem na elektrizaci železniční tratě Otrokovice - Zlín - Vizovice, kterou připravuje Správa železnic. Město Zlín připravuje narovnání komunikace Vavrečkova a je podobně jako například Otrokovice a Vizovice účastníkem koordinačních jednání připravované modernizace železniční tratě.
"Nijak mě netěší, že máme stále zanedbané vlakové nádraží, ale je třeba si uvědomit, že stávající budova vlakového nádraží je majetkem Správy železnic. Modernizace celé trati Otrokovice - Zlín - Vizovice včetně nového vlakového nádraží ve Zlíně se chystá již několik let. V současnosti je ke stavbě nového nádraží vydané stavební povolení, ale poslední krok, kterým je vydání stavebního povolení na celou novou trať do Zlína, na ten zatím všichni čekáme," uvedl náměstek primátora pro dopravu Michal Čížek s tím, že město Zlín poskytuje jednotlivým investorům plnou součinnost.
Město Zlín musí během stavby zajistit odstavování autobusů
Správa železnic společně se společností Z-Group předpokládají realizaci obou staveb v letech 2026 a 2027. Podle dosavadního plánu budou práce probíhat současně, přičemž jako první má být hotová železniční trať. Úlohou statutárního města je zajištění náhrady pro odstavování autobusů, které v současnosti parkují na místě budoucího vlakového nádraží. Po dokončení elektrifikace trati a vzniku nového vlakového nádraží je v plánech společnosti Z-Group ještě stavba vlastního, moderního autobusového nádraží a komerčního objektu.
Stávající autobusové nádraží má desítky nástupišť (30. července 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Majitel autobusového nádraží nemůže začít jeho přestavbu dříve, než proběhne modernizace přilehlé železniční tratě, protože ta je stavebně provázána s nově umístěnou železniční tratí podchody a kolejištěm. Jinak by budova stála mimo kolejiště. V objektu nové výpravní budovy bude i technologická část Správy železnic. "Autobusové nádraží je pak další navazující etapou. Ta bude realizována až poté, co bude dokončena elektrifikace trati, výpravní budova a komunikace, která je před výpravní budovou. Až teprve poté bude vystavěno nové autobusové nádraží," vysvětlil tiskový mluvčí společnosti Z-Group Miroslav Slaný.
"Nové autobusové nádraží bude jinak situované oproti stávajícímu, bude vlastně kolmé k tomu stávajícímu. Také se mírně posune směrem k nadjezdu v Gahurově ulici. Plocha nového autobusového nádraží se zmenší, ale při současném zachování potřebného počtu odjezdových stání," popsal novou podobu autobusového nádraží Miroslav Slaný s tím, že díky výstavbě nového dopravního terminálu dojde k modernizaci vstupní brány do Zlína. Zároveň bude vytvořen nový moderní dopravní uzel, který bude integrovat veřejnou hromadnou dopravu.
Územní rozhodnutí napadli někteří jeho účastníci
Jenže modernizaci železniční tratě spojující Otrokovice s krajským městem Zlín a Vizovicemi brzdí některé zúčastněné subjekty. "Správa železnic získala v roce 2022 pravomocné územní rozhodnutí pro modernizaci první části trati z Otrokovic do Zlína. Pro modernizaci zbývající části trati ze Zlína do Vizovic pak bylo v polovině prosince 2023 vydáno zatím nepravomocné územní rozhodnutí, které však bylo napadeno některými účastníky řízení. Prozatím tak vyčkáváme na další postup krajského úřadu, respektive ministerstva pro místní rozvoj, které se těmito odvoláními zabývá," uvedl tiskový mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Pohled do prostoru, kde nyní je průchod středem terminálu (vizualizace, Město Zlín)
"Krajský úřad Zlínského kraje, odbor územního plánování, vydal územní rozhodnutí na modernizaci železniční tratě Zlín - Vizovice v prosinci roku 2023," potvrdil pak tvrzení Správy železnic tiskový mluvčí Krajského úřadu Zlínského kraje Jiří Vandík. "Proti rozhodnutí se odvolali občané obce Želechovice nad Dřevnicí. Spis byl zaslán v únoru 2024 na Ministerstvo pro místní rozvoj ČR," doplnil pak na dotaz Informačního portálu Vlčoun.cz tiskový mluvčí kraje.
Ministerstvo pro místní rozvoj následně jako nadřízený správní orgán vede v dané věci odvolací řízení. "V rámci jednotlivých odvolání byla napadena i závazná stanoviska dotčených orgánů. Museli jsme si proto v souladu s platnou právní úpravou vyžádat od nadřízených dotčených orgánů revizní závazná stanoviska a následně po jejich obdržení umožnit účastníkům řízení seznámit se s podklady pro rozhodnutí a vyjádřit se k nim. Po uplynutí lhůty pro seznámení a vyjádření se k podkladům rozhodnutí, přistoupí ministerstvo k vydání rozhodnutí," vysvětlila tisková mluvčí Ministerstva pro místní rozvoj Karolína Nová.
Stávající nádražní budova vlakového nádraží (30. července 2024, Vlčoun/Filip Vlček)
Jako další krok v přípravě modernizace a elektrizace trati Správa železnic koncem minulého roku podala Správa železnic žádosti o stavební povolení na celou stavbu z Otrokovic do Vizovic včetně nádražní budovy Zlín střed. "V současné době potom pokračuje příprava majetkoprávního vypořádání s vlastníky pozemků potřebných pro realizaci stavby, zhruba 70 procent těchto pozemků je již vykoupeno," popsal pak v září Dušan Gavenda. Stavební práce se podle aktuálních předpokladů rozběhnou na začátku roku 2026 a skončí v roce 2030. Samotný terminál ve Zlíně by se měl podle aktuálního harmonogramu otevřít v roce 2028, pokud se podaří vyřešit potřebná povolení. Celkové investiční náklady činí podle dokumentací pro územní rozhodnutí 12 miliard korun.
Stavbu brzdí i malý prostor a délka stavebního řízení
Výstavbu nového autobusového nádraží pak ztěžuje i komplikovaně zastavěné území. "Dalším úskalím je pak složitost a délka stavebního řízení, ve kterém se Česká republika řadí na přibližně 150. příčku ze 160 sledovaných zemí. Zde stojí za připomenutí, že třeba administrativní proces zrušení jednoho nebezpečného vlakového přejezdu, v tomto případě u společnosti Eurocar, představoval při neustálém odvolávání se účastníků proces na tři roky. Posun ve věci zajistila až nová legislativní úprava, která celý proces urychlila a místo tří let trvalo papírové zrušení přejezdu pár měsíců," posteskl si náměstek zlínského primátora Michal Čížek.
Vlakovou s příměstskou autobusovou dopravou, městskou hromadnou dopravou, taxislužbu a pěší dopravu by mohl nový dopravní terminál propojit na důležitý dopravní uzel v roce 2028. "Zároveň se zvýší parkovací možnosti pro individuální osobní dopravu pro cestující, kteří budou využívat výhod nabízené hromadné dopravy," nastínil pak možnosti dalšího rozvoje oblasti Miroslav Slaný.
Přestavba autobusáku proběhne asi za čtyři roky (30. července 2024, Vlčoun/Filip Vlček)