Vyřazování ostravských T6A5 začne za pět let
OSTRAVA - Zatímco hlavní město se tramvají T6A5 pozvolna zbavuje, moravskoslezská metropole s nimi počítá ještě pět až šest let. Vyplývá to z údajů, které Informačnímu portálu Vlčoun.cz poskytl Dopravní podnik Ostrava.
Tramvaje nejsou nijak výrazně poruchovější, než ostatní starší tramvaje. Vyšší náklady podnik eviduje jen při opravách karoserie...
Souprava tramvají T6A5 linky číslo 10 v Nádražní ulici (14. července 2017, Filip Vlček).
Dopravní podnik Ostrava disponuje celkem 38 tramvajemi typu T6A5, které byly dodány v průběhu let 1994 až 1997. Všechny vozy v současné době vypravuje vozovna v Porubě a v průměru má každý vůz najeto přibližně 1,2 milionů kilometrů. "Spolehlivost tohoto typu tramvají je v porovnání s ostatními staršími typy srovnatelná, v poslední době generují vysoké náklady v těžké údržbě spojené převážně s opravou karoserií," potvrdila Informačnímu portálu Vlčoun.cz tisková mluvčí Dopravního podniku Ostrava Karolína Rycková.
Zatímco třeba Praha hodlá jejich provoz v příštím roce definitivně ukončit, v Ostravě s nimi počítají ještě několik let. "Životnost tramvají T6A5 bude završena za zhruba pět až šest let," doplnila Rycková s tím, že ani poté z ulic nezmizí. Jakmile totiž dojde k jejich definitivnímu odstavení z pravidelného provozu, jeden vůz v Ostravě zůstane. "Některý z posledních vozů zařadíme do depozitáře historických vozidel," dodala mluvčí.
Souprava tramvají T6A5 na křižovatce Nová Ves vodárna (28. listopadu 2018, Filip Vlček).
I přesto, že se s tramvajemi typu T6A5 počítá ještě minimálně do roku 2025, novým tyrkysovým korporátním nátěrem opatřeny nebudou. Ten je standardně aplikován na tramvaje, trolejbusy a autobusy, se kterými se i nadále v delším časovém horizontu počítá, a dále jsou jím opatřovány také nově dodávané vozy. Vyřazované tramvaje pak budou nejprve nabízeny k prodeji. "V případě, že neobdržíme nabídky, jsou vozy likvidovány," uzavřela mluvčí.
Tatra T6A5 je čtyřnápravová tramvaj, která byla v letech 1991 až 1998 vyráběna firmou ČKD Tatra v Praze pro český a slovenský trh. Celkem bylo vyrobeno 296 těchto vozů, které dodnes jezdí v Praze, Brně, Ostravě, Bratislavě a Košicích. Největší zastoupení měla ve své době Praha, kde se prohánělo až 150 tramvají tohoto typu. Následovala Ostrava s 38 vozy a končilo Brno s dvacítkou tramvají. Díky jejich postupnému odprodeji z Prahy se ale s těmito vozy mohou potkat cestující také v ukrajinské Charkově a v bulharské Sofii.
T6A5 jsou nejčastěji na linkách 2, 3, 7, 8, 9, 11, 12 a 17 (14. července 2017, Filip Vlček).
Jak již bylo uvedeno, nejvíce vozů tohoto typu jezdívalo v hlavním městě, kam Tatrovka dodala až 150 tramvají T6A5. "V současné době má Dopravní podnik hlavního města Prahy k dispozici celkem 23 vozů typu T6A5," uvedla mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková v polovině září. Praha letos Informačnímu portálu Vlčoun.cz následně také potvrdila, že poslední tramvaje tohoto typu budou vyřazeny už příští rok. Deset ojetých pražských tramvají ovšem odkoupil Dopravní podnik města Brna, který v uplynulých dnech již zařadil první vozy do provozu.
Čtěte také...
- Pražské T6A5 mají v Brně vyjet do podzimu (vydáno 24. července 2019).
- Legendární T6A5 v Praze už příští rok dojezdí (vydáno 23. září 2019).
(zdroj: www.vlcoun.cz).
Tramvaje T6A5 vyjíždí z vozovny v Porubě (27. června 2019, Filip Vlček).