Legendární T6A5 v Praze už příští rok dojezdí
PRAHA - Tramvaje T6A5, kdysi symbol moderního způsobu cestování, v Praze pozvolna končí. Dopravní podnik hlavního města Prahy nasazuje do provozu poslední dvě desítky tramvají tohoto typu. Dojezdit by měly příští rok.
Jeden vůz si chce dopravní podnik ponechat jako historický, s druhým vozem počítá pro komerční soukromé objednané jízdy...
Masivně bylo možné vozy T6A5 najít v létě na Barrandově (12. července 2019, Filip Vlček).
Zatímco ještě v červnu měl dopravní podnik k dispozici 26 tramvají typu T6A5, které vypravoval z vozoven Motol a Žižkov, v současnosti už vypravuje tyto tramvaje pouze z vozovny Motol. "V současné době má Dopravní podnik hlavního města Prahy k dispozici celkem 23 vozů typu T6A5. Vozy lze spatřit na linkách číslo 3, 7, 9, 12, 15, 16, 20 a 21," potvrdila Informačnímu portálu Vlčoun.cz tisková mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.
Dopravní podnik tramvaje T6A5 postupně vyřazuje v závislosti na jejich technickém stavu a počtu ujetých kilometrů. Následně jsou prioritně nabízeny k odprodeji prostřednictvím obálkové metody. "V případě nezájmu o vozy bude nutné, z důvodu místa pro nové vozy 15T, začít vozy likvidovat šrotací, avšak za předpokladu vytěžení stěžejních komponentů pro další využití," upozornila Řehková s tím, že poslední tramvaje typu T6A5 by měly v hlavním městě v pravidelném provozu dojezdit nejpozději v příštím roce.
Jedna z posledních souprav u Smíchovského nádraží (6. září 2019, František Živnůstka).
I přesto nedojezdí úplně, dopravní podnik počítá se zachováním dvou vozů. Kdo by předpokládal, že by si dopravní podnik ponechal oba vozy pro příležitostné jízdy v soupravě, mýlil by se. Dopravce počítá s tím, že jeden vůz ev.č. 8601 bude sloužit jako historický a druhý pro komerční jízdy. "Budoucí komerční vůz je nyní v Muzeu MHD, a to pro případ, kdyby se operace s vozem 8601 nepovedla například z prostorových důvodů," uzavřela Řehková.
Do Prahy bylo v letech 1995 až 1997 dodáno ve třech sériích celkem 150 tramvají typu T6A5, které byly označeny evidenčními čísly 8601 až 8750. Všechny vozy jsou novějšího provedení, mají dvojkřídlé výklopné dveře, polopantografy, ruční řadiče, spojeny jsou poloautomatickými spřáhly, vybaveny jsou i terčíkovým informačními transparenty. V roce 2015 začalo systematické vyřazování vozidel T6A5 z důvodu dodávky nových tramvají Škoda 15T. V současnosti tak bývalé pražské tramvaje jezdí například v Sofii a Charkově, deset vozů letos odkoupilo také Brno.
Starší fotografie z I.P.Pavlova a prodejnou Oskar (10. srpna 2005, Filip Vlček).