Absorbérů hluku se dočkají Výškovice i Poruba
OSTRAVA - Kolejové absorbéry, které od konce srpna tlumí hluk z projíždějících tramvají na Frýdantských mostech, by město rádo osadilo také do Výškovic, na Porubu a do Plzeňské ulice.
V pondělí to uvedl ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák s tím, že radnice čeká na výsledky zkušebního provozu...
Tramvaj projíždějící po zakrytém kolejišti (11. září 2017, Filip Vlček).
Instalace, v České republice dosud ojedinělého systému, proběhla na Frýdlantských mostech v závěru srpna. Do zkušebního desetiměsíčního zkušebního provozu byly předány v pondělí 28. srpna. Realizátorem zakázky za téměř 5,5 milionů korun je společnost Brens Europe.
Projekt spočívá v tom, že do stávající koleje nejvytíženější tramvajové tratě v Ostravě byly aplikovány takzvané kolejové absorbéry. Jsou vyrobeny pouze z recyklovaných materiálů z automobilního průmyslu, a to z recyklované pryže ze starých pneumatik a z recyklovaných syntetických a technických textilií používaných v autech. Na povrchu kolejových absorbérů je rostlina rozchodník, která má velmi dobré absorpční vlastnosti a umožňuje odpařování vody v městském provozu. Dochází tím tak ke zlepšení městského klimatu, snížení prašnosti a přehřívání ulic a bulvárů.
Kolejové absorbéry jsou v délce 174 metrů (11. září 2017, Filip Vlček).
"Z měření, které jsme nechali provést před realizací díla a při jeho předání, vyplývá, že položením kolejového absorbéru bylo dosaženo snížení hluku v rozmezí od 3,5 do 9 decibelů," řekl radní pro dopravu Lukáš Semerák. Dodal, že měření proběhla standardní metodikou, měřením hladiny zvukové expozice jednotlivých projíždějících tramvají, a to v jednom měřeném profilu ve vzdálenosti 7,5 metru od osy koleje ve výšce 1,2 metru nad kolejnicí.
Semeráka překvapili reakce lidí, že ač jde o trať mimo zástavbu, lidé si odhlučnění všimli. A to, že tramvaje místem jezdí daleko tišeji, potvrzuje i Informační portál Vlčoun.cz, který minulý týden na místě fotil. Za 10 měsíců pak radnice projekt vyhodnotí, chce totiž počkat, jak se absorbéry budou chovat na slunci či mrazu.
Zkušební provoz potrvá maximálně 10 měsíců (11. září 2017, Filip Vlček).
I přesto, že jde o první zkušební pás, ostravská radnice již nyní vytipovává místa, kam osadí další absorbéry. "Pokud se systém osvědčí, tak plánujeme dosazení absorbérů například na Opavské ulici v Porubě, kde je současná tramvajové trať na obyčejném štěrkovém loži. Své místo by absorbéry mohly najít také ve Výškovicích a na Plzeňské v okolí zastávky ÚMOb Jih," nastínil další možný posun Semerák.
Radnici chce tyto úseky na instalaci takového absorbéru zatím pouze připravit administrativně a projekčně. Definitivní rozhodnutí o jejich instalaci padne až po vyhodnocení desetiměsíčního zkušebního provozu 174 metrového úseku mezi zastávkami Karolina a Náměstí Republiky.
Jde o nejvíce frekventovaný tramvajový úsek (11. září 2017, Filip Vlček).