Kraj rozdá 300 ODISek. Mají zastavit odliv lidí
MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ - Zastavit odliv lidí z regionu i kraje, podpořit migraci zaměstnanců tak, aby firmy měly dostatek kvalifikovaných pracovníků. To je cíl projektu Zaměstnanecká mobilita, který rozjíždí Moravskoslezský kraj.
Memorandum o spolupráci při jeho realizaci v pátek podepsali náměstek hejtmana, primátoři Karviné a Havířova a starosta Orlové...
Třista ODISek si rozdělí Karvoná, Orlová a Havířov (15. dubna 2016, Ondra Kašpárek).
"Spojujeme nyní síly s Karvinou, Havířovem a Orlovou a začínáme dělat konkrétní kroky pro to, aby zejména mladí, vzdělaní lidé neodcházeli za prací jinam, ale našli uplatnění a dobré podmínky k životu v Moravskoslezském kraji. Atraktivní zaměstnání lidem musejí nabídnout hlavně podnikatelé, města a obce pak všechno kolem - kvalitní dopravu, dostupné bydlení, školy, školky, služby," uvedl náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.
Moravskoslezský kraj proto ve spolupráci s městy Karvinou, Havířovem a Orlovou spouští pilotní projekt Zaměstnanecká mobilita. Ten umožní lidem, kteří žijí v oblastech s nejvyšší nezaměstnaností, dojíždět do práce mimo bydliště zadarmo. "Zaměstnavatelé si stěžují, že nemohou najít dostatek zaměstnanců, protože lidem se nevyplatí dlouho a draze cestovat. Kvůli dojezdové vzdálenosti a hlavně cenám za dopravu odmítají jejich pracovní nabídky a raději se stěhují za prací jinam," vysvětlil náměstek hejtmana Jakub Unucka. Kraj, města a obce tak přicházejí o své obyvatele, a zejména o obyvatele, kteří tvoří vysokou přidanou hodnotu práce.
Právě i Havířov je městem s velkým odlivem lidí (15. dubna 2016, Ondra Kašpárek).
V rámci projektu Zaměstnanecká mobilita zaplatí Moravskoslezský kraj 300 ročních karet ODIS, které stejným dílem rozdělí mezi Karvinou, Havířov a Orlovou. Na radnice těchto měst se pak mohou žadatelé o bezplatné cestování do zaměstnání v rámci celého kraje a do krajské metropole Ostravy obracet. Náklady na projekt překročí 1,5 milionu korun. Rozhodnutí vedení Moravskoslezského kraje představitelé Karviné, Havířova i Orlové vítají.
"Samotné firmy mají omezené možnosti, jak své zaměstnance motivovat levným bydlením, dotacemi na dopravu, nebo rekvalifikačními kurzy. Tomu ale můžeme pomoci my, kraj i stát a bude dobře, když budeme spolupracovat a své postupy koordinovat. Proto iniciativu vítáme," konstatoval primátor Karviné Tomáš Hanzel s tím, že Karviná především nabízí dobré podmínky k životu. Narážel tím na levnější bydlení nebo nadstandardní volnočasové možnosti, do kteých město investovalo doslova stovky milionů korun.
Víte, že...
...v rámci Moravskoslezského kraje dojíždí za prací 84,1% jeho obyvatel?
...největšími centry pro dojíždění jsou Ostrava, Frýdek-Místek a Karviná?
...v regionu dochází v rámci celé České republiky k největšímu úbytku obyvatel?
...mezi roky 2000 a 2014 počet obyvatel kraje klesl o zhruba 60 tisíc?
ODISky mají lidem zajistit roční cestování zdarma (15. dubna 2016, Ondra Kašpárek).
"Máme zájem nalákat mladé lidi do Havířova a udržet si zde absolventy středních a vysokých škol. V Havířově máme dostupné bydlení, místo ve školkách i školách. Město má strategickou polohu vůči ostatním městům a velmi dobrou dopravní dostupnost," uvedla primátorka Havířova Jana Feberová. "Snažíme se čerpat z jedné z konkurenčních výhod, a to snadné dosažitelnosti z okolních měst a snadné nabídky bydlení, služeb a dalších aktivit. Věřím, že to pomůže i našemu kraji v zaměstnanosti a pracovní mobilitě," doplnil starosta Orlové Tomáš Kuča.
Na projektu se spolupodílí také společnost Residomo, která nabízí slevy nájemního bydlení na Karvinsku. "Cílové skupiny jsme připraveni podpořit startovacím nájmem, tedy až padesátiprocentní slevou v prvním, třicetiprocentní slevou v druhém a patnáctiprocentní slevu v třetím roce. Hlavními podmínkami je získání trvalého bydliště v Karviné, Havířově či Orlové a platný pracovní poměr se zaměstnavatelem v rámci kraje," vysvětlila mluvčí společnosti Kateřina Piechowicz.
Havířovská doprava je velmi propracovaný systém (15. dubna 2016, Ondra Kašpárek).