Pět linek spojilo Ostravskou muzejní noc
OSTRAVA - Již sedmý ročník Ostravské muzejní noci do muzeí moravskoslezské metropole přilákal téměř třicet tisíc lidí. I letos se akce zúčastnil také dopravní podnik, který zajistil bezplatnou dopravu na pěti linkách.
Ostravský dopravní podnik na linky nasadil autobusy kloubové (na linku A) i standardní (ostatní) a jezdily v intervalu 20 minut...
Obratiště Výstaviště s autobusy Muzejní noci (13. června 2015, Filip Vlček).
Ačkoli první spoje z centrálního přestupního bodu na Výstavišti odjížděly okolo půl páté, slavnostní zahájení se uskutečnilo na Prokešově náměstí před budovou Nové radnice až o hodinu později. Po proslovech ostravského primátora Tomáše Macury, ředitelky ostravského muzea a dalších pak byl 7. ročník Ostravské muzejní noci zahájen vypuštěním desítek růžových balonků.
Po tomto zahajovacím ceremoniál sice bylo na Prokešově náměstí zajištěno pokračování kulturního programu v podobě veselice nebo tvůrčího podvečera v pohádkovém stylu pro děti za dozoru pedagogů středisek volného času.
Linky A, B, C a D v řadě za sebou (13. června 2015, Filip Vlček).
Dopravní podnik Ostrava pro letošní rok opět připravil pět autobusových linek, které spojovaly centrální přestupní bod Výstaviště s blízkými i vzdálenějšími institucemi. Linky byly označeny písmeny A, B, C, D a E s tím, že poslední linka jezdila pouze od dílen dopravního podniku v Martinově k planetáriu a zpět.
Jízdní řády byly zveřejněny také na zastávkách včetně uvedení, jaké instituce a muzea se u jednotlivých zastávek nacházejí. Autobusy jezdily v intervalu 20 minut od 16.25, respektive 16.45 hodin až do přibližně 23.30 hodin.
Tramvaj vozila cestující do areálu dílen DP (13. června 2015, Filip Vlček).
Autobusová linka A, na kterou dopravní podnik nasadil kloubové autobusy Karosa, vyjížděla z Výstaviště a kromě zastávky u Krajského soudu spoj zastavoval až v ústředních dílnách dopravního podniku v Martinově. Poslední tři spoje z Výstaviště byly vedeny pouze do zastávky Poruba vozovna.
U zastávky Krajský úřad byla zpřístupněna budova Janáčkovy filharmonie, kde se uskutečnila řada akcí. Pro nejmenší byla připravena hudební dílna, pro starší pak například zvukařská dílna či filharmonický desetiboj. Dospělí pak určitě zaujalo například vystoupení Janáčkova filharmonického sboru mladých, projekce o činnosti filharmonie zakončené promítáním filmu nebo prohlídka varhan.
Prohlédnout si ldé mohli vozidla depozitáře historických vozů (13. června 2015, Filip Vlček).
Do areálu dopravního podniku, který nebyl z bezpečnostních důvodů průchozí, kromě autobusu přímo do areálu zajižděla také nízkopodlažní tramvaj. Uvnitř areálu pak byla připravena výstavka depozitáře historických tramvají, trolejbusů a autobusů včetně staré tramvaje, na které právě probíhala renovace.
Podle jízdního řádu pak po areálu vyjížděla jedna ze starých tramvajových souprav, trolejbus, ale také autobus. Nechyběla ani výstava modelů ostravských vozidel MHD, stánek s propagačními předměty a další.
Linka B u Nádraží střed (13. června 2015, Filip Vlček).
Linka B, na které jezdily standardní autobusy, jezdila z Výstaviště k vítkovickým vysokým pecím a okolo Nádraží střed zpět.
K vidění tak kromě oblasti Dolních Vítkovic, kde probíhaly komentované prohlídky po Uhelném okruhu, byla také výstava Magičtí Lucemburkové s podtitulem Čeští králové a panovníci Svaté říše římské. Pro současné umění pak byla zpřístupněná galerie Plato, kde exceloval například bublinář Ondřej Holba.
Z expozice Železničního muzea moravskoslezského (13. června 2015, Filip Vlček).
Železniční muzeum moravskoslezské pak zpřístupnilo výstavní prostory v budově nádraží Ostrava-střed. Pro děti byla připravena dřevěná skládačka železniční tratě včetně vláčků, starší pak ohromil model železniční tratě s krajinou, mosty, dvěma nádražími i horami, po které se proháněly dvě soupravy.
Prakticky stále obsazeno ale bylo u trenažéru strojvedoucího i u tabulí s popisem jednotlivých železničních tratí na území Moravskoslezského kraje. Před budovou nádraží pak byly vystaveny dvě lokomotivy kyklop a bobina.
Trenažér byl neustále v obležení dětí i dospělých (13. června 2015, Filip Vlček).
Autobusová linka C vedla uličkami centra a dále do Michálkovic k dolu Michal. I na tuto linku byly vypraveny autobusy standardní délky. Z Výstaviště jezdily spoje linky C přes zastávky Most Miloše Sýkory, Husův sad, Konzervatoř a zpět přes Most Pionýrů ke zmíněnému dolu Michal.
Protože tato linka obsluhovala širší centrum města, zmiňme například, že své prostory zpřístupnily například Knihovna města Ostravy, která nabídla pohled do života Julese Verna, dále občanské sdružení Nová Akropolis přispívající svojí dlouholetou činností k rozvoji kulturního života v Ostravě, nebo třeba Janáčkova konzervatoř a Gymnázium v Ostravě, kde se představily jak akordeonový soubor, tak i taneční oddělení.
Linka C v centru Ostravy (13. června 2015, Filip Vlček).
Kdo mohl, tak určitě vystoupil na zastávce Most Pionýrů, aby se mohl podívat do věže Nové radnice, odkud se především ve večerních hodinách naskytl neobvyklý pohled na usínající Ostravu.
Důl Michal u konečné linky C v Michálkovicích nabídl prohlídku výstavy Aleše Havláska s fotografiemi industriální tematiky obohacenéo komentáře zážitků z focení v ostravštině. Během komentované prohlídky se pak mohli nášvtěvníci v autentických prostorách dolu Michal seznámit nejen s pojmy spojenými s konzervátorstvím a restaurováním, ale také s tím, jak si doma obnovit staré kovové předměty.
Linka D ve výstupní zastávce u Výstaviště (13. června 2015, Filip Vlček).
Linka D byla poslední linkou, která odjížděla od Výstaviště. Čekání na autobus si tady cestující mohli zkrátit návštěvou Divadla loutek, kde foyer ožilo loutkami, které si již neužívají světel reflektorů, ale odpočívají tiše v depozitáři.
Pokud si pak cestující prohlédl i Svět miniatur Miniuni, kde si mohli v netradičních hodinách za provizorního osvětlení prohlédnout například Letiště Václava Havla v Praze ve zmenšené podobě, vyfotit se pod Eiffelovkou nebo zhlédnout propracovaný Big Ben vhned vedle modelu železničního nádraží v Ostravě-středu s funkčními modely zahradní železnice, bylo možné vyrazit linkou D od Výstaviště třeba do Landek Parku.
Od Dílen DP Ostrava odjížděla linka E (13. června 2015, Filip Vlček).
Standardní autobusy jezdily přes Muglinkovskou a Náměstí Svatopluka Čecha do Petřkovic. V Landek Parku, kde autobus končil, si mohli lidé prohlédnout unikátní expozici důlního záchranářství a lapidária těžké důlní techniky.
Na Muglinovské mohli návštěvníci vstoupit například do Muzea a galerie Mlejn, kde byly připraveny komentované prohlídky o historii mlýna v Moravské Ostravě, o dobovém náčiní či kovových mlýnků. U Náměstí Svatopluka Čecha pak své brány otevřelo Hasičské muzeum města Ostravy. Připraveny byly projížďky historickým hasičským autem nebo hašení historickou technikou v dobových uniformách.
Obnovená i obnovovaná vozidla depozitáře (13. června 2015, Filip Vlček).
Poslední linkou, která při příležitosti sedmé Ostravské muzejní noci jezdila, byla linka E spojující Dílny DP Ostrava s ostravským planetáriem se závlekem k čajovně Rasmi na Porubě. Krátká linka jezdila v návaznosti na linku A a v zastávce Dílny DP Ostrava byly zajištěny vzájemné přestupy.
Informační systém na vozech byl propracovaý, a tak na všech autobusových linkách bylo kromě hlášení zastávek zmiňováno také, jaké instituce lze v krátké vzdálenosti od zastávky navštívit, což je systém obdobný například z Prahy. Rozjezdy ze zastávky Výstaviště v minutách 5, 25 a 45 se velmi jednoduše pamatují. Obecně tak dopravu během sedmého ročníku Ostravské muzejní noci shrnout jako velmi zdařilý a povedený.
Relikvie tramvajové dopravy minulosti (13. června 2015, Filip Vlček).
Článek popisuje především organizaci dopravy, nejsou tak vyjmenovány všechny zúčastněté objekty. Děkujeme za pochopení.