Do Jablonce nad Nisou opět jezdí tramvaje
JABLONEC NAD NISOU - V pátek 17. července 2015 byl zahájen pravidelný provoz tramvají z Vratislavic nad Nisou do Jablonce nad Nisou. Stalo se tak po dlouhých šestnácti měsících výluky a řadě komplikací.
Současně s tím byla zrušena také náhradní autobusová doprava X11, která jezdila z Vratislavic až na jablonecký autobusák...
Křižování tramvají ve výhybně Kyselka (17. července 2015, Zdeněk Mazánek).
Rekonstrukce meziměstské tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem odstartovala 15. března 2014 a jejím předmětem byly dva traťové úseky a to mezi zastávkami Nová Ruda - Vratislavice, výhybna v Liberci a Měnírna - Brandl v Jablonci nad Nisou. Termín dokončení byl stanoven na období březen - duben 2015, později byl upřesněn na 15. duben 2015.
Zatímco první úsek se podařil k danému termínu zprovoznit, druhý z několika důvodů nikoliv. Nejprve došlo k posunu otevření jablonecké části na polovinu června, poté na konec téhož měsíce, následně na 15. července a nakonec na 17. července.
Popis rekonstrukce
Na jablonecké části byl rekonstruován úsek od zastávky Měnírna přes výhybnu Brandl až po křižovatku ulic Liberecké a U Nisy. Hlavním smyslem rekonstrukce bylo odsunutí trati od souběžné komunikace I/14, neboť zde docházelo k častým kolizím tramvají s projíždějícími automobily. To si vyžadovalo zvětšení prostoru pro tramvajovou trať v oblasti dolního nádraží, pro což bylo potřeba upravit přilehlý svah.
Nová čekárna na konečné v Jablonci nad Nisou (15. července 2015, Zdeněk Mazánek).
Geologický průzkum naznačoval, že se nad budovou nádraží nachází nezpevněné podloží, zatímco pod budovou měla být skála. Zahájené práce však brzy ukázaly, že je tomu v obou případech zcela naopak. Po odkrytí terénu nad nádražím narazili stavaři na pevnou skálu, která začínala v úrovni komunikace a postupně se zvyšovala pod železniční trať. Pro stavbu opěrné zdi bylo nutné nejprve do skály vysekat drážku, do které byly umístěny základy nové opěrné zdi, čímž se stavba zpomalila
Pod nádražím se naopak nacházel nestabilní svah, neboť ten byl tvořen pouze kameny a navážkou, zejména uhelným mourem. Původní projekt, počítající s nízkou, jeden metr vysokou zdí, musel být zcela přepracován. Namísto této zídky bylo potřeba svah zpevnit betónovým nástřikem, následně zde vznikla ohromná, stupňovitá gabionová zeď, táhnoucí se od budovy nádraží až ke skále v oblouku pod Brandlem, jejíž výška činí až 7 metrů.
Souběžné omezení v Jablonci
Zároveň si město Jablonec nad Nisou naplánovalo na jarní měsíce v prostoru křižovatky Liberecké ulice a ulice U Nisy a jejím okolí rekonstrukci plynovodu a energetici rekonstrukci vedení vysokého napětí v Proseči nad Nisou, která by si taktéž vyžádala několikadenní opětovné zastavení tramvajového provozu.
T3m ev.č. 58 míjí pod Brandlem gabiónovou zeď (16. července 2015, Zdeněk Mazánek).
Nové koleje byly postupně pokládány jak od zastávky Měnírna směrem k Brandlu, tak i od výhybny Brandl směrem k měnírně. Jejich pokládka byla dokončena na začátku poslední dekády června, kdy bylo i provedeno jejich podbití zapůjčenou podbíječkou.
Od konce června probíhala montáž trolejového vedení, jejíž zdárné dokončení ovšem ohrozila v neděli 12. června závada na již hotové části vedení i poškození silniční věžky na podvozku automobilu LIAZ s kolejovým adaptérem pro rozchod 1000 mm. Automobilovou věžku pro provoz na tramvajových kolejích metrového rozchodu vlastní dopravní podnik pouze jednu, v celé ČR jsou k dispozici jenom dvě takto upravená auta. Výstavba vedení se proto zpomalila a částečně dokončena byla až v úterý 14. července. Ještě v ten den byly v čase 19:30 až 23:00 na trati provedeny první zkušební jízdy se soupravou tramvají T2R v PX zapojení.
Ev.č. 58 minula zaniklou výhybnu a přijíždí do Proseče školy (16. července 2015, Zdeněk Mazánek).
Ve středu 15. července o desáté hodině byla trať za účasti investora, zhotovitele, představitelů města Jablonce nad Nisou i kraje slavnostně otevřena a představena novinářům. Pro zúčasněné byla z Liberce v 9.25 hodin vypravena do Jablonce tramvaj T3R.PLF ev.č. 29 a historická souprava tramvají 6MT ev.č. 117 a vleku ev.č. 44. Ten se do svého původního působiště opět podíval po 43 letech.
Téhož dne v odpoledních hodinách mezi Vratislavicemi a Jabloncem probíhaly zkušební jízdy, ladění signalizace a zácvik řidičů, provoz znovu zajistila souprava T2R v PX zapojení. Zácviky probíhaly i následující den, kdy se opět v odpoledních hodinách mezi Vratislavicemi a Jabloncem třikrát projel vůz T3m ev.č. 58. Protože jezdil sólo, musel se ve Vratislavicích otáčet couváním přes smyčku.
6MT míjí věžku s kolejovým adaptérem v Brandlu (15. července 2015, Zdeněk Mazánek).
V pátek 17. července byl s prvním ranním výjezdem zahájen ve 3:55 běžný provoz. Jízdní řád se příliš změn nedočkal, rozdíly jsou v určitých časech minutové a to zejména kvůli novému křižování u Kyselky. Na linku č. 11 je vypravováno šest souprav (o víkendu šest sólo vozů), z toho čtyři jsou garantované nízkopodlažní, zbylé dvě jsou obsazovány klasikami. Se zahájením provozu zároveň skončilo zajíždění linky X11 až na autobusové nádraží v Jablonci, konečná linky 11 je opět v Tyršových sadech.
Zkušební provoz však prokázal smysluplnost tohoto prodloužení, současné vedení města usiluje o jeho realizaci. Trať by se měla prodloužit o cca 700 metrů, ve hře jsou prozatím dvě varianty vedení kolejí a to buď přes Dolní náměstí nebo podél ulice 5. května. Prodloužení by mělo být financováno z evropských fondů, realizace je pravděpodobná až při samotném přerozchodání celé trati.
Podoba opravené trati
Nově otevřený úsek začíná ve výhybně Vratislavice, výhybna, jejíž jablonecké zhlaví leží v přibližně stejných místech jako před rekonstrukcí. Zde se napojuje na krátký úsek, opravený a na rozchod 1435 mm připravený již v roce 2006.
Souprava tramvají T2R v PX zapojení, Vratislavice (15. července 2015, Bohuml Chmelař).
V zastávce Kyselka byla zřízena dočasná výhybna. Koleje výhybny jsou umístěny na starších betónových panelech, klasické výhybky jsou užity použité. Jsou zde umístěny označníky pražského typu. K pravidelnému křižování zde dochazí celotýdně ve večerních hodinách, o víkendech a svátcích i v brzkých ranních hodinách.
Mezi Kyselkou a zastávkou Proseč škola byly v oblouku přes most přes Nisu položeny na původní dřevěné pražce nové koleje. Výhybna Proseč škola byla zrušena a nahrazena stejnojmenou zastávkou, jejíž nástupiště jsou umístěna vždy před silničním nájezdem na most přes Nisu. I zde jsou umístěny repasované označníky pražského typu, které původně stály v zastávce Vratislavice kostel. Dá se tedy předpokládat, že při přerozchodování celé trati budou tyto zastávky opět změněny.
Zastávka Proseč škola (16. července 2015, Zdeněk Mazánek).
Jablonecký rekonstruovaný úsek začíná zastávkou Měnírna, která získala nové peróny, částečně asfaltový povrch a nové označníky s digitalním panely. Trať dále pokračuje dvěma oblouky ze žlábkových kolejnic, které byly upraveny na větší poloměr do výhybny Brandl, přičemž od souběžné komunikace je trať oddělena betónovou zábranou, navíc v oblouku pod Brandlem je nově umístěna cca 1,5 metrů nad úrovní komunikace, neboť její sklon se narozdíl od silnice nemění.
Vjezd do výhybny je řešen mírným obloukem, za kterým následuje štíhlá vyhýbka. Provoz na výhybně je nově pravostranný s postraními peróny. Od výhybny jsou na trati dále užity blokové kolejnice a to až před přejezd ulice U Nisy. Na tomto přejezdu je instalována tříkolejnicová splítka 1000 a 1435 mm. Jedná se o první normálněrozchodný úsek v Jablonci nad Nisou.
Zastávka Proseč škola (16. července 2015, Zdeněk Mazánek).
Zastávka Liberecká ve směru na konečnou získala nový povrch. Nové povrchy mají i vyhřívaná výstupní a nástupní nástupiště ve smyčce Jablonec nad Nisou, Tyršovy sady, která také získala novou čekárnu. Ta se skládá ze tří částí, kiosku, samotné čekárny a veřejného WC.
Zahájení provozu předcházela téměř kompletní montáž signalizace, která za šestnáct měsíců neodolala nájezdu vandalů. Bylo potřeba nainstalovat nový optický kabel, opravit návěstidla a na výhybny osadit zcela nové ovládací skříně. Na nepřehledných přejezdech a u zastávek, umístěných vně obloku, byla dosazena nová zrcadla. V okolí trati nadále probíhají dokončovací práce.
Historická souprava v úseku mezi Bradlem a Měnírnou (15. července 2015, Zdeněk Mazánek).