Nejmodernější plnící stanice CNG? Je v Brně
BRNO - Novou plnící stanicí CNG, kterou již využívá první dvanáctka plynových autobusů, se může pochlubit Dopravní podnik města Brna. Slavnostně byla do provozu uvedena ve čtvrtek 11. září.
Plnička je nejmodernější hned z několika důvodů. Jedním z nich je například doba plnění - jeden autobus naplní do šesti minut.
Slavnostní přestříhnutí pásky a zahájení provozu (11. září 2014).
Brno vstoupilo v roce 2014 do nové éry, když zahájilo projekt plynofikace autobusového vozového parku dopravního podniku. Dva hlavní pilíře projektu jsou pořízení stovky autobusů na stlačený zemní plyn a vybudování velkokapacitní plnicí stanice. Ta byla ve vozovně Slatina byla slavnostně uvedena do provozu ve čtvrtek.
"Dvanáct autobusů na zemní plyn již jezdí. Za pár měsíců bude již třetina autobusů v Brně jezdit na CNG, což by se mělo pozitivně projevit na kvalitě ovzduší," uvedl při oficiálním spuštění plnicí stanice brněnský primátor Roman Onderka.
Plynové autobusy jsou opatřeny sloganem "Nadechni se Brno" (11. září 2014).
O tom, že je plnicí stanice DPMB jedinečnou v rámci střední Evropy, svědčí několik technických údajů. Plnička je schopna v nepřetržitém provozu naplnit deset vozů za hodinu (plnění zcela prázdných lahví autobusu trvá 5 až 6 minut). Zásobní kapacitu CNG tvoří svazek tlakových lahví o objemu 5 600 litrů, pro pracovní tlak 250 bar.
Pro plnění vozidel jsou využívány tři výdejní stojany. Dva jsou osazeny dvěma plnicími pistolemi pro plnění nákladních vozidel, respektive autobusů, třetí stojan má jednu plnicí pistoli pro nákladní vozidla a jednu pistoli pro plnění osobních a malých užitkových vozidel. Toto řešení umožňuje využití plnicí stanice jak pro plnění autobusů a nákladních vozidel, tak plnění osobních nebo malých užitkových vozidel v nepřetržitém provozu.
Pohled na pětici autobusů SOR na CNG v Brně (11. září 2014).
"Jsme první dopravní podnik v republice, který má takto vysocekapacitní plnicí stanici na stlačený zemní plyn. Navíc je jako jediná u nás napojena na distribuční vysokotlakou plynárenskou soustavu," dodal Miloš Havránek, generální ředitel dopravního pdniku.
Elektrickou energii dodává nově vybudovaná trafostanice. Zrekonstruována byla také stávající trafostanice. V případě výpadku elektřiny bude automaticky uveden do provozu mobilní náhradní zdroj. Přípojka zemního plynu je součástí distribuční soustavy jednoho z páteřních vysokotlakých plynovodů zásobujících město Brno.
Šestý SOR s celovozovou reklamou (11. září 2014).
Zkušební provoz dvanácti autobusů na CNG začal v srpnu. Projekt plynofikace autobusového vozového parku DPMB získal významnou dotaci z Operačního programu Životní prostředí - DPMB uhradil z vlastních zdrojů nákup prvních 12 autobusů (cca 72 milionů Kč) a výstavbu plnicí stanice (cca 50 milionů Kč). Dotace na pořízení 88 autobusů a úpravu hal pro údržbu je 394 milionů korun.
Čtěte také...
- Brněnský DP masivně obnovuje vozový park (vydáno 26. července 2014).
- Stavba plničky CNG finišuje, autobusy už jezdí (vydáno 8. srpna 2014).
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Pracovník dopravního podniku při prezentaci vozu (11. září 2014).