TÉMA: Parciály jsou v MHD stále oblíbenější
ČESKÁ REPUBLIKA - Parciální trolejbusy dobývají Česko. Zatímco některé dopravní podniky je využívají při výlukách a mimořádnostech, v řadě dalších městech se s nimi počítá pro plánované rozšíření trolejbusové dopravy.
/TÉMA MĚSÍCE/ V dalších městech by rádi provoz parciálních trolejbusů rozšířili na další linky, problémem ale je krátký dojezd ujetý na trakční baterie...
Parciální trolejbusy dobývají Česko (4. února 2019, Vlčoun/Filip Vlček)
Zatímco v uplynulých letech se provoz trolejbusů musel bezpodmínečně snoubit s výstavbou nutné infrastruktury v podobě trolejového vedení a měníren, parciální trolejbusy přináší dopravním podnikům určitou volnost. Jsou možností, jak rozšířit provoz trolejbusů bez dodatečných nákladů, pokud má dopravní podnik dostatečnou základní infrastrukturu. Například v Hradci Králové plánují rozšíření provozu parciálních trolejbusů do Plačic, v Českých Budějovicích pak chtějí nasadit parciální trolejbusy na autobusovou linku číslo 15 a v Brně se nyní plánuje prodloužení parciálních trolejbusů z konečné Královo Pole až do Soběšic.
Jinde by provoz parciálních trolejbusů rádi rozšířili, jako například v Opavě. Tady by chtěli parciálními trolejbusy nahradit autobusovou linku do Malých Hoštic, v čemu ale místnímu dopravnímu podniku brání krátká dojezdová vzdálenost. Optimální by byl dojezd na trakční baterie alespoň 20 kilometrů. A v Chomutově, kde ještě parciální trolejbusy v jako jediném městě v České republice parciální trolejbusy dosud nejezdí, mají zájem o jejich testování. Nyní proto zahájily jednání se společností Škoda.
Parciální trolejbusy v Českých Budějovicích (28. září 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
Například jasnou vizi mají v Českých Budějovicích. Zdejší dopravní podnik tu má k dispozici celkem 15 trolejbusů Solaris 27Tr vybavené přídavnými bateriemi, které byly pořízeny v letech 2016 až 2018. Tvoří tak třetinu z celkového počtu provozovaných trolejbusů. V současné době jsou parciální trolejbusy nasazovány na linkách s plným pokrytím trolejovým vedením, bateriový pohon je tak využíván při mimořádnostech či výlukách. Rozšíření jejich využití i na linky bez plného pokrytí trolejovým vedením plánujeme s navýšením jejich počtu v následujících letech.
"Předložit chceme plán na převedení autobusové linky 15 na trolejbusovou, přičemž v části trasy by vozy právě využívaly bateriový pohon. Dále po technické stránce přichází v úvahu zavedení trolejbusových linek do některých okolních obcí, které nyní obsluhují autobusy, ačkoliv značná část dotčených linek vede zatrolejovanými úseky," potvrdila Informačnímu portálu Vlčoun.cz tisková mluvčí Dopravního podniku města České Budějovice Barbora Fišer. Doplnila, že dopravní podnik nyní ve výběrovém řízení poptává 35 trolejbusů s parciálním pohonem, které by měly v rámci obnovy vozového parku starší vozidla bez přídavných baterií nahradit.
Čtěte také...
- Budějovičtí chtějí nahradit polovinu trolejbusů (vydáno 26. července 2023)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Parciální trolejbusy před dodáním do Jihlavy (2020, Škoda Elektric)
Zelenou mají v budoucnu také trolejbusy v Jihlavě. Zdejší dopravní podnik má z celkového počtu 39 trolejbusů celkem 7 trolejbusů Škoda 32Tr SOR s parciálním pohonem, které jsou využívány na například na lince G, která spojuje Jihlavu se Štoky. První z nich vyjel v Jihlavě v závěru roku 2020. S jejich nákupem nyní zdejší dopravní podnik chce pokračovat. "Budeme pokračovat v nákupu parciálních trolejbusů, ale nikdy zcela nenahradí klasické trolejbusy. Používáme je přednostně na trasách bez trolejí, využívány jsou v každodenním provozu," uvedl Radovan Daněk, tiskový mluvčí jihlavské radnice.
Hlasujte v anketě Informačního portálu Vlčoun.cz vpravo
Dopravní podnik města Jihlavy chce příští rok pořídit šest nových parciálních trolejbusů, které v roce 2025 doplní dalších šest a o rok později by měly dorazit další tři. "V roce 2024 je v plánu výstavba natrolejovacího bodu na ulici Znojemská a následná elektrifikace linky číslo 4 v části Masarykovo náměstí až V Ráji," doplnil Daněk. A v dalších letech bude rozvoj trolejbusů pokračovat, již v roce 2025 se bude v Jihlavě stavět jihozápadní trolejbusová tangenta, která přivede trolejové vedení na Žižkovu ulici a ulici u Hřbitova.
Jeden z nejnovějších trolejbusů Temsa v Ostravě (23. května 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
Také Ostrava se rozhodla rozšiřovat trolejbusovou síť díky parciálním trolejbusům. Ty první vyjely v roce 2018. Celkem jich tady slouží již 28, a to ve složení 10 vozů trolejbusů Škoda 26Tr Solaris a letos dodaných 18 vozů značky Škoda 36Tr Temsa, díky kterým mohl dopravní podnik v květnu vyřadit dosluhující nízkopodlažní trolejbusy Škoda 21Tr. S parciálními trolejbusy se mohou cestující setkat především na linkách číslo 101 a 106, kde obsluhují část trasy mimo trolejové vedení. V nočním provozu pak jezdí na lince číslo 113.
Velkého potenciálu se Dopravní podnik Ostrava se bude snažit využít i v budoucnu. "Chceme kombinovat rozvoj elektrobusů s trolejbusy, případně s vodíkovými autobusy. Trolejbusovými linkami chceme obsloužit i vybrané autobusové trasy. Pracujeme na infrastruktuře pro nabíjení trolejbusů, aktuálně například v lokalitě ulic Mírová a Michálkovická," uvádí nedávno v tiskové zprávě generální ředitel ostravského dopravního podniku Daniel Morys. Nově poptávané trolejbusy tak dopravní podnik požaduje také parciální. "Jejich využití nám v provozu dává smysl a proto budeme v rozvoji trakce tímto směrem pokračovat," doplnila mluvčí dopravního podniku Tereza Šnoblová.
Čtěte také...
- Parciální trolejbusy vyrazily do ulic Ostravy (vydáno 14. března 2018)
(zdroj: www.vlcoun.cu)
Parciální trolejbus SOR v Hradci Krállvé (4. února 2019, Vlčoun/František Živnůstka)
První trolejbus mimo trolejové vedení v Hradci Králové vyjel již v roce 1994. Šlo ale - v česku do té doby unikát - o agregát, který byl připojovaný za trolejbus typu 14Tr na lince číslo 1, která nebyla mezi Novým Hradcem Králové a místní částí Kluky I když první trolejbus mimo trolejové vedení v Hradci Králové zatrolejovaná. První skutečně parciální trolejbus byl do Hradce dodán až v létě roku 2012. V současné době je v Hradci Králové k dispozici 12 parciálních trolejbusů Škoda 30Tr, tedy přibližná třetina z celého vozového parku.
Dopravní podnik města Hradce Králové je vypravuje každý den, v uplynulých letech došlo například k náhradě autobusů za parciální trolejbusy na lince číslo 21 a 27. A v budoucnu hodlá dopravní podnik jejich provoz rozšiřovat. "V budoucnu pochopitelně počítáme s možným rozšířením jejich provozu, tak jak si případně vyžádá poptávka veřejnosti, například do městské části Plačice," potvrdil Informačnímu portálu Vlčoun.cz tiskový mluvčí královéhradeckého dopravního podniku s tím, že v budoucnu může dojít k úplné náhradě klasických trolejbusů za parciální.
Jeden z parciálních trolejbusů v Plzni (15. června 2020, Vlčoun/Filip Vlček)
S parciálními trolejbusy mají bohaté zkušenosti v Plzni. Když pomineme zmíněný přídavný agregát v Hradci Králové, tak v západočeské metropoli došlo k vůbec prvnímu nasazení trolejbusů mimo trolejové vedení v České republice. Umožnilo to dodání trolejbusů typu 21Tr ev.č. 479 v roce 1999. "V současné době máme ve vozovém parku 105 trolejbusů, z toho je 28 vybaveno dieselagregátem a 44 bateriovým alternativním pohonem. Celkem je tak alternativním pohonem vybaveno 72 vozidel," vyčíslil podíl parciálních trolejbusů René Vávro, tiskový mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků.
Hlasujte v anketě Informačního portálu Vlčoun.cz vpravo
Od roku 2005 jsou parciální trolejbusy využívány v pravidelném provozu linek číslo 12 a 13 vedené do Letkova či k nákupním centru Černice. Po nákupu bateriových vozidel jsou vypravovány na výkony, kde se alternativní pohon využívá pravidelně, přednostně. "V roce 2021 byla s autobusovou linkou 35 sloučena trolejbusová linka číslo 11, čímž zanikl společný překryv v centru města a trolejbusy nyní zajíždějí do okrajových částí Plzně Malesice a Křimice, překonávají tak na baterie úsek dlouhý více než 13 kilometrů," zdůraznil Vávro s tím, že do budoucna se plánuje rozšiřování linek v tomto režimu. Díky vozům s alternativním pohonem se navíc podařilo zvýšit také operativnost trolejbusového provozu. V budoucnu to tak i tady bude znamenat úplný konec klasických trolejbusů.
Parciální trolejbus na lince číslo 4 ve Zlíně (3. srpna 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
Celkem deset parciálních trolejbusů jezdí také ve Zlíně a Otrokovicích. Dopravní společnost provozuje celkem 2 třídveřové vozy Škoda 26Tr Solaris, jeden kloubový vůz Škoda 35Tr a sedm čtyřdveřových vozů typu Škoda 30Tr a tvoří asi 11 procent vozového parku. První parciální trolejbus poprvé vyjel již v roce 2016. "Parciální trolejbusy se u našeho dopravního podniku osvědčily a měly jsme již objednána a měla nám být již v prvním čtvrtletí tohoto roku dodána další čtyři vozidla tohoto druhu. Bohužel dodavatel tak zatím neučinil," uvedl tiskový mluvčí Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice Vojtěch Cekota s tím, že použití parciálních trolejbusů na částečně zatrolejovaných linkách MHD vidí firma jako perspektivní řešení bezemisní městské dopravy.
Parciální trolejbusy jsou využívány v pravidelném provozu na trolejbusových linkách číslo 4 a 5. Díky alternativnímu pohonu tak mohou při svém provozu tyto vozy zajíždějí do lokalit, které by jinak musely být obsluhovány autobusy nebo trolejbusy s dieselagregátem, a v zatrolejovaném úseku se jejich baterie dobíjejí. I přes tyto výhody ale ve Zlíně považují parciální trolejbusy v lokalitách nebo na trasách s vysokou frekvencí cestujících za výhodnější tradiční trolejbusový provoz v celé trase pod trolejovým vedením.
Parciály při představení v Teplicích (10. července 2018, Vlčoun/František Živnůstka)
Od roku 2018 jsou v provozu také parciální trolejbusy v Teplicích, kde jich jezdí celkem 10. "Parciální trolejbusy tvoří aktuálně asi 30 procent vozového parku trolejbusů v Teplicích, první z nich vyjely do ulic s cestujícími dne 3. září 2018," připomněla tisková mluvčí teplické radnice Adina Sedláková. Trolejbusy tehdy jezdily především na lince spojující Teplice s městskou částí Hudcov.
Parciální trolejbusy jsou využívány v běžném provozu na linkách číslo 101, 104, 106, 109 a 119, kde v části tras využívají své vlastnosti a jezdí mimo trolejové vedení. "V současné době připravujeme výběrové řízení na nákup zhruba šestnácti parciálních trolejbusů, které by měly nahradit starší klasické trolejbusy," doplnila tisková mluvčí Adina Sedláková s tím, že v budoucnu se o nákupu jiných, než parciálních vozů již neuvažuje. Díky tomu se i Teplice přidají do seznamu měst, kde klasické trolejbusy budou minulostí.
Čtěte také...
- Teplickou dopravu obohatí parciální trolejbusy (vydáno 12. července 2018)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Nové parciální trolejbusy při dodání do Pardubic (2018, DPMP)
V Pardubicích je v současnosti v provozu celkem 14 parciálních trolejbusů. První čtyři byly pořízeny v roce 2018 a jedná se trolejbusy řady Škoda 30Tr SOR. V letošním roce pořídil dopravní podnik dalších 10 parciálních trolejbusů Škoda 32Tr SOR. Parciální trolejbusy díky tomu tvoří v tuto chvíli více než 20 procent vozového parku trolejbusů Dopravního podniku města Pardubic a jsou využívány maximálně. V roce 2018 se začaly první parciální trolejbusy využívat na lince číslo 12, kde obsluhují úsek ze zastávky Zámeček až do zastávky Mnětice bez trolejového vedení. Díky délce trasy, kterou je trolejbus schopen ujet mimo trakční vedení - u osmi parciálních trolejbusů jde až 9 kilometrů - se významně zvýšila variabilita využití těchto vozů.
Hlasujte v anketě Informačního portálu Vlčoun.cz vpravo
"V současné době plánujeme konečný počet parciálních trolejbusů na čísle 28. Máme podepsaný kontrakt na dalších 10 vozidel na rok 2024, a 4 parciální + 4 konvenční na rok 2025 budeme teprve soutěžit. Tím se zatím počet parciálních vozidel ustálí a uvidíme, jak se budou vyvíjet další technologie," sdělila tisková mluvčí pardubického dopravního podniku Jitka Malinská. Dodala, že plnohodnotné využití parciálního vozidla má své limity na trolejbusové infrastruktuře, a i z hlediska dopravně technologického je jejich nasazení účelné jen do jistého limitu.
Také Opava se může pochlubit parciálními trolejbusy (10. září 2019, Vlčoun/Filip Vlček)
Městský dopravní podnik Opava má ve svém vozovém parku k dispozici celkem 10 parciálních trolejbusů pořízených v roce 2018. Tvoří tak třetinu vozového parku trolejbusů v Opavě. Ty jsou v běžném provozu nasazovány přednostně na linku číslo 204, která část trasy v centru města a část trasy v Kylešovicích absolvuje v úseku bez trolejového vedení. Dále se nasazují při plánovaných výlukách, jako například při nedávné modernizaci trolejového vedení. Zdejší dopravní podnik by rád v budoucnu provoz parciálních trolejbusů rozšířil, je však výrazně limitován dojezdovou vzdáleností.
"Plánujeme další rozšíření. Jednáme s výrobci o navýšení dojezdu, protože stávající dojezd 8 kilometrů je nedostatečný. Určitě by parciální trolejbusy mohly do budoucna nahradit i autobusové linky, třeba do Malých Hoštic. Vše záleží na garantovaném dojezdu parciálních trolejbusů," potvrdil Informačnímu portálu Vlčoun.cz ředitel Městského dopravního podniku Pavel Gebauer. Doplnil, že počet parciálních trolejbusů se bude navyšovat především v případě, že se bude navyšovat také vzdálenost na trakční baterie při dojezdu alespoň 20 kilometrů.
Čtěte také...
- Trolejbus 32Tr v Opavě svezl první cestující (vydáno 22. října 2018)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Jeden z devíti ústeckých parciálních trolejbusů (29. října 2022, Vlčoun/Filip Vlček)
Od roku 2020 mají své parciální trolejbusy také v Ústí nad Labem. V současné chvíli má zdejší dopravní podnik od ledna roku 2020 k dispozici 9 trolejbusů typu Škoda 27TrNU s pomocným bateriovým pohonem, což je dvanáctiprocentní zastoupení těchto vozidel ve vozovém parku našem parku. V současné chvíli má dopravní podnik navíc uzavřenou rámcovou smlouvu na dodávku dalších 33 parciálních trolejbusů, z nichž první už najíždí kilometry v rámci zkušebních jízd v Plzni.
"Parciální trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem byly primárně pořízeny pro zajištění dopravní obslužnosti městského obvodu Střekov při plánované celkové rekonstrukci mostu Dr. E. Beneše. Dále jsou využívány při výlukách či uzavírkách," uvedla tisková mluvčí Dopravního podniku města Ústí nad Labem Jana Dvořáková. V Ústí chtějí rozšiřovat jejich provoz a modernizovat tak vozidlový park, který byl ještě nedávno jeden z nejstarších v republice. "Pravidelná obnova vozového parku nám pomáhá zajistit více spojů nízkopodlažními vozidly, které umožňují snadné nastupování a vystupování a splňují všechny současné požadavky na příjemné cestování veřejnou dopravou," dodala Dvořáková.
Jeden z homologovaných trolejbusů pražského DP (26. října 2023, DPP/Filip Jiřík)
Nejmladší trolejbusový provoz v hlavním městě Praze vlastní v tuto chvíli jediný starší trolejbus Škoda 24Tr s pomocným naftovým generátorem. Jde o vůz původem z Plzně a bylo pořízeno v roce 2020 za účelem zkoušek a školení zaměstnanců. "Dále máme od letošního března v pronájmu bateriový trolejbus Škoda 36Tr, který byl pronajat za účelem výcviku zaměstnanců a pro zajištění zkušebního víkendového provozu s cestujícími na nové trolejbusové trati Palmovka - Čakovice - Miškovice," upřesnila tisková mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Aneta Řehková.
Pro zajištění provozu první trolejbusové linky číslo 58 v Praze je určeno 15 bateriových trolejbusů od společnosti SOR. Vozy měly být dodány do dubna letošního roku, dodavatel má s dodávkou značné zpoždění a nyní tak teprve probíhá proces homologace nového typu vozidel, kdy v rámci součinnosti s dodavatelem zajišťujeme v Praze zkušební provoz. Pokud bude proces úspěšně dokončen, předpokládáme následně převzetí trolejbusů. Nové tratě pak jsou budovány většinou v poměru 50 až 70 procent troleje a zbytek na baterie. Řehková posléze potvrdila, že kvůli tomu bude dopravní podnik pořizovat pouze parciální trolejbusy.
Čtěte také...
- Kloubové trolejbusy od SORu již vozí cestující (vydáno 1. listopadu 2023)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
V Mariánských Lázních jezdí jen parciály (25. září 2023, Vlčoun/František Živnůstka)
S jinými, než parciálními trolejbusy, se nyní již nesetkáme v Mariánských Lázních. Ve vozovně dopravce je nyní k dispozici celkem 8 parciálních trolejbusů typu Škoda 30Tr pořízených v roce 2020. V kombinaci s nedávnou rekonstrukcí měnírny provedené v loňském roce po mnohaletém úsilí a po modernizaci trolejového vedení v centru města se tak podařilo zajistit budoucnost trolejbusové dopravy v Mariánských Lázních. Parciální trolejbusy jsou využívány hlavně v pravidelném provozu a v kratších úsecích, kde dosud není trolejové vedení.
Hlasujte v anketě Informačního portálu Vlčoun.cz vpravo
V současné době se prověřuje možnost dobudovat chybějící troleje na několikasetmetrovém úseku v Husově ulici, čímž by došlo k možnosti vedení trolejbusové dopravy pod trolejemi na celém důležitém městském okruhu. "Zatím zřejmě nikdo neví, jak dlouhou životnost budou mít baterie a kdy jejich kapacita klesne pod únosnou provozní mez, proto bateriový pohon využíváme pouze v nutných případech," uvedl předseda představenstva společnost Autobusy Karlovy Vary, která zajišťuje městskou dopravu v Mariánských Lázních, Zdeněk Suchan. Pořízením osmi parciálních trolejbusů se obnova vozového parku pro další léta zastavila, protože v kombinaci se čtyřmi autobusy by se kmenový stav měl zastavit na 12 vozidlech.
Nové parciální trolejbusy v Brně (17. srpna 2023, Vlčoun/Filip Vlček)
S parciálními trolejbusy se může pyšnit také Brno. První z nich byl do provozu zařazen 26. března 2018, nasazovány jsou nyní na trolejbusových linkách číslo 30, 32, 34, 35, 36, 38 a 39. "Aktuální procentuální podíl parciálních trolejbusů ve vozovém parku je 14 procent," vyčíslila tisková mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomaštíková, která ubezpečila, že o konci klasických trolejbusů v Brně neuvažují. "Máme vybudovanou trolejovou síť a pořízení i provoz klasických trolejbusů je levnější něž těch parciálních. Nedávalo by to tak ekonomický smysl. Navíc kloubové trolejbusy v parciálním provedení mají omezený výkon na baterie, což zhoršuje jejich jízdní vlastnosti především v kopcovitém terénu," dodala.
Zatímco dosud jsou parciální trolejbusy na alternativní pohon využívány jen při výlukách a mimořádnostech, i tohle se brzy změní. V následujících měsících se totiž plánuje prodloužení parciálních trolejbusů na lince číslo 30, které od nádraží v Králově Poli by již za dva měsíce mohly jezdit až do Soběšic. "Díky tomu, že nové parciální trolejbusy z poslední dodávky jsou již v Brně, tak má dopravní podnik dost vozů na to, aby mohl linku 30 protáhnout z Králova pole přes Sadovou do Soběšic," uvedl brněnský zastupitel za Piráty Adam Zemek.
Čtěte také...
- Brňany začínají vozit další parciální trolejbusy (vydáno 14. července 2023)
(zdroj: www.vlcoun.cz)
Trolejbusy v Chomutově jsou zatím bez alternativních pohonů (nedatováno, DPCHJ)
Jediné české město, které provozuje trolejbusovou dopravu, ale bez parciálních trolejbusů, je Chomutov. Zdejší dopravní podnik má v majetku jen klasické trolejbusy, které ještě zhruba 10 let vydrží. O parciálních vozech hodlá zdejší dopravní podnik uvažovat při plánované obměně vozového parku. Do té doby by je rád vyzkoušel. "Chtěli bychom jeden na testování. Už jsme to začali řešit s výrobcem parciálních trolejbusů Škoda," potvrdil Informačnímu portálu Vlčoun.cz Jaroslav Komínek, předseda představenstva Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova Jaroslav Komínek. Žádné bližší informace ani termíny zkušebního provozu nejsou známy, jsou nyní předmětem jednání.
Hlasujte v anketě Informačního portálu Vlčoun.cz vpravo
Na úvodní stránce vpravo nahoře je možné hlasovat v anketě, ve kterém městě je podle čtenářů nejlépe našlápnuto na rozvoj trolejbusové sítě podle parciálních trolejbusů? Z ankety jsou vyjmuty dvě města, a to hlavní město Praha, kde se rozvoj trolejbusové dopravy postupně formuje, a Chomutov, kde parciální trolejbusy v tuto chvíli nemají.
Parciální trolejbus při přestávce v Českých Budějovicích (28. září 2023, Vlčoun/Filip Vlček)