Kloubové trolejbusy od SORu již vozí cestující
PRAHA - Do ulic Prahy již několik dnů vyjíždí první z nových trolejbusů SOR TNS 18. Zkušební provoz nyní postoupil do další etapy, a tak se s ním mohou na lince číslo 58 svézt i cestující. Trolejbus je v provozu po celý den.
V následujících dnech se k prvnímu trolejbusu přidají ještě další dva. V rámci schvalovacího procesu musí s cestujícími najezdit dohromady 20 tisíc kilometrů...
(26. října 2023, DPP/Filip Jiřík)
Homologace kloubového bateriového trolejbusu SOR TNS 18 vstoupila do druhé fáze. Ve čtvrtek 26. října dopoledne začal Dopravní podnik hlavního města Prahy se svými řidiči pro výrobce testovat vozidlo ev.č. 112 na trati z Palmovky přes Čakovice do Miškovic ve zkušebním provozu s cestujícími. "Zatím jedno vozidlo bude jezdit na lince číslo 58 jako vložený spoj, tedy nad rámec jízdního řádu autobusů na lince číslo 140. Od soboty 4. listopadu by se měly v rámci homologace a zkušebního provozu s cestujícími na trati objevit ještě další dvě vozidla s evidenčními čísly 107 a 110," uvedl dopravní podnik na svém webu s tím, že půjde opět o vložené spoje.
Vozidla by měla jezdit plné denní vypravení, tedy od ranního výjezdu v 4.18 hodin z Letňan do 0.37 hodin, kdy budou končit opět v Letňanech. Vzhledem k tomu, že se jedná o zkušební provoz, nejsou tyto vložené spoje garantovány. "Pokud na trolejbusech vznikne technická závada, budou z provozu staženy a po odstranění závad výrobcem je opět nasadíme do zkušebního provozu," varoval pražský dopravní podnik dále na svém webu. V rámci této fáze homologace ve zkušebním provozu s cestujícími musí vozidla dohromady najezdit 20 tisíc kilometrů.
(26. října 2023, DPP/Ondřej KUbát)
Do Prahy by mělo postupně dorazit celkem patnáct trolejbusů tohoto typu, všechny jsou určené právě pro trolejbusovou linku číslo 58. Výrobce ovšem v dubnu informoval, že vozy ve sjednaném termínu do poloviny dubna nestihne dodat. Jako důvod opoždění dokončení výroby a předání nových trolejbusů výrobce uvedl komplikace s elektrotechnickými součástky v rámci subdodavatelského řetězce v důsledku takzvané čipové krize vyvolané pandemií covid-19 a válkou na Ukrajině.
"Chápeme, že komplikace s finalizací vozidel je způsobena na nižších úrovních subdodavatelského řetězce, nikoliv přímo v závodě SOR Libchavy, na druhé straně my musíme postupovat s péčí řádného hospodáře a uplatňovat všechna smluvní ujednání včetně smluvních pokut," reagoval tehdy generální ředitel dopravního podniku Petr Witowski. V případě prodlení výrobce s dodržením sjednaného termínu dodání trolejbusů vzniká dopravnímu podniku nárok na úhradu smluvní pokuty. Zpoždění dodávky nových kloubových trolejbusů navíc negativně dopadlo na plánovanou obnovu vozového parku autobusů. Kvůli tomu musel dopravce ponechat v provozu některé nejstarší kloubové autobusy SOR NB18 EURO V.
(26. října 2023, DPP/Filip Jiřík)